Reservataire erfgenamen

Baileyske
Topic Starter

Reservataire erfgenamen

#1 , 02 okt 2014 07:14

Ik vroeg me iets af.
Mijn moeder is hertrouwd, er zijn 2 kinderen uit haar eerste huwelijk (ik en mijn zus)

Stel dat mijn moeder sterft, dan zijn we reservataire erfgenamen en hebben we recht op ons deel.
Maar ik wil dit niet opeisen zolang haar echtgenoot (mijn stiefvader dus) nog leeft.
Ze hebben er samen voor gewerkt en ik vind dus dat dit aan hem behoord.
Maar als hij ooit sterft zou ik wel natuurlijk het deel willen krijgen waar ik recht op heb. (Hij heeft zelf geen kinderen)

Moet ik dan de erfenis weigeren bij overlijden van mijn moeder?
Of gewoon niets doen?

Want ik vermoed als dan ooit mijn stiefvader sterft dan zal ik waarschijnlijk geen recht meer hebben op mijn moeders deel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 02 okt 2014 15:41

Als u de erfenis weigert bij overlijden van uw moeder, erft u niets van haar, ook niet later. Als ik mij niet vergis, gaat het dan ook niét naar haar echtgenoot, maar naar de volgende in de rij (kleinkinderen? zussen?).

Als u niets doet, erft u gewoon de naakte eigendom van uw moeders deel en uw stiefvader het vruchtgebruik, wat wil zeggen:
- voor het huis: hij mag er blijven wonen, verhuren, de huur innen, .... Als hij sterft gaat zijn deel van het huis naar zijn kinderen (als hij er geen heeft, naar wie hij begunstigt) en dooft het vruchtgebruik uit. Jullie kunnen pas vanaf dan iets doen met het huis. Aangezien u wel (voor moeders deel) naakte einaar bent, zal u wel gedurende het vruchtgebruik dienen mee te betalen aan eventuele grote werken aan het huis, maar als u een goede band heeft met uw stiefvader, lijkt dat mij geen probleem en zal hij dat misschien allemaal wel op zich nemen.
- voor geld: hij krijgt de interesten. U kan niet aan het geld aan tot hij sterft.

Heeft hij kinderen?

roharro

#3 , 02 okt 2014 15:44

Als ik mij niet vergis, gaat het dan ook niét naar haar echtgenoot, maar naar de volgende in de rij (kleinkinderen? zussen?).
Dat is correct. Opdat de echtgenoot kan erven moet er verworpen worden tot en met de neven en nichten langs vaders en moeders kant van de overledene.
Eerst dan erft de echtgenoot.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Baileyske
Topic Starter

#4 , 02 okt 2014 17:36

Normaal dan misschien naar de volgende in rij.
Maar denk wel dat er een testament zal zijn waarbij mijn moeder haar echtgenoot als begunstigde heeft aangeduid, of misschien een huwelijkscontract "wie langst leeft al heeft" of zoiets.
Wat ik dan ook normaal vind.

Maar dan als zij overlijd moet ik niet langs bij de notaris, gewoon wachten tot mijn stiefvader overlijd, en neen, deze heeft zelf geen kinderen.

duma

#5 , 02 okt 2014 18:25

Een 'langst leeft, al heeft' kan niet voor mensen die al kinderen hadden uit een vorig huwelijk. Dat kan enkel indien er slecht kinderen zijn uit hetzelfde huwelijk, omdat die dan sowieso zullen ervan.
Langst heeft, al heeft, zou betekenen dat je je kinderen kan onterven, wat niet kan. Het kind moet dat dan ook aanvechten en zal steeds zijn gelijk halen.

Via testament kan je moeder slecht 1/3e vrij wegschenken, want jij en je zus zijn reservataire erfgenaam voor elks 1/e. Als je stiefpapa daar dus als begunstigde in zou staan, aanvechten en je zal sowieso gelijk krijgen.

Als zij overlijdt moeten jij en je zus dus SOWIESO langs de notaris, want jullie zijn de enige erfgenamen, tenzij ze dus een testament zou hebben gemaakt.

Van je stiefvader zijn jullie GEEN erfgenamen, ook niet als hij geen kinderen heeft. Hij moet een testament opmaken en kan daar inzitten wat HIJ wil. Jij zal NOOIT weten of jij daar instaat of niet. ZELFS NIET als hij het laat zien, want de dag erna kan hij dat herroepen.

Alles eerst langs je stiefvader laten gaan zou trouwens financieel ook niet voordelig zijn, aangezien je dan tweemaal successierechten betaalt op hetzelfde: eerste je stiefvader en later jullie nog eens, terwijl het normaliter slechts een keer is.

wanton

#6 , 02 okt 2014 19:20

AUB. ga de erfenis van je moeder NOOIT weigeren. Haar kinderen erven de blote eigendom van haar erfenis, terwijl haar echtgenoot het levenslange vruchtgebruik heeft. Voor onroerende goederen is er geen probleem : de Registratie houdt dat bij voor u. Voor roerende goederen moet je zelf één en ander organiseren. Ik raad u dan aan, zeker als het om een behoorlijk bedrag gaat, dat het deel van ieder kind op diens naam geblokkeerd wordt bij een bank, met vruchtgebruik voor de stiefvader. Bij diens overlijden , en niet eerder, kan u beschikken over dat geld. Uw stiefvader kan voor dat geld ook de facto afstand doen van zijn vruchtgebruik: met de huidige intresten is dat geen nadeel voor hem. Uw moeder en haar man kunnen zelfs bepalen dat hij enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning erft van haar.
In principe erft u niet van stiefvader, tenzij die dat in een testament vermeldt.
Van het huis moet je niets opeisen, maar van het geld moet je zorgen dat je moeders deel op uw naam staat!!!!!! Als het op naam van stiefvader staat, ben je het mogelijk kwijt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Baileyske
Topic Starter

#7 , 02 okt 2014 20:49

Maar ik wil helemaal niets aanvechten.
Ik kom héél goed overeen met mijn stiefvader, en ik vind dat zolang hij leeft ik daar geen recht op heb. Ze hebben er samen voor gewerkt, ik niet.

Maar als ook mijn stiefvader overlijd, vind ik dat we er wel recht op hebben.
En voor mijn part doet hij alles op.
En mijn deel zogezegd gaan opeisen wil ik niet, zo zou mijn moeder het niet willen, en dat kan ik haar niet aandoen.

En voor alle duidelijkheid, er is geen eigendom.

Vind het wel stom dat het wel op de rekening blijft staan maar hij mag er niet aankomen, wat heeft hij daar nu aan.
Kan ik niet instemmen dat hij dat deel toch mag gebruiken?

wanton

#8 , 02 okt 2014 21:21

U kan van uw deel van de erfenis van uw moeder afstand doen door alles op naam van uw stiefvader te laten staan. De kans bestaat dan dat ge later niets gaat hebben. Ge eist niets van hem.Ge moet gewoon doen wat de wet en de Registratie veronderstelt dat er gebeurt : uw part van moeders deel wordt op uw naam geblokkeerd. Gij ( en idd zeker uw stiefvader niet) kunt er niet aan zolang hij leeft.
Als het uw echte vader zou zijn , dan zou ik u begrijpen want dan erf je later van hem. Die zekerheid heb je nu niet. Die ga je ook nooit hebben, hoe goed de relatie met uw stiefvader ook is.

Weet jij wie er gaat erven als uw moeder haar echtgenoot overleeft?
Toet-anch-Amon

Baileyske
Topic Starter

#9 , 02 okt 2014 23:23

Ik hoef die zekerheid ook niet, valt er niets te erven dan ga ik daar niet ongelukkig om zijn.
Het is gewoon voor het geval er wel nog wat over is, nadat ze beiden zijn overleden, dat ik vind dat het dan pas naar haar kinderen gaat.

Ik zou me slecht voelen, dat mijn stiefvader door ons niet aan zijn eigen geld zou kunnen.

Neen, ik weet niet wie er erft van mijn stiefvader, daar wordt niet over gesproken, en vind het raar om daar zelf over te beginnen, dat komt over alsof ik dan uit ben op het geld, wat dus helemaal niet zo is.

wanton

#10 , 03 okt 2014 04:28

Ik zou me slecht voelen, dat mijn stiefvader door ons niet aan zijn eigen geld zou kunnen.
Sorry hoor maar ik hen het hier steeds over uw geld!
Toet-anch-Amon

Baileyske
Topic Starter

#11 , 03 okt 2014 12:16

Ik vind niet dat dat mijn centen zijn zoals je schrijft, zij hebben er als koppel voor gewerkt.
Iedereen heeft daar zijn eigen mening over.
Ik wil geen gezever met mijn stiefvader en gun hem de centen zolang hij leeft.

Dus ik wil enkel weten of ik bij overlijden van moeder gewoon niets mag doen, dus niet verwerpen en niet opeisen, maar gewoon wachten tot ooit mijn stiefvader komt te overlijden, en dat mag gerust nog 20 jaar of langer duren.

roharro

#12 , 03 okt 2014 12:44

Met:Ik wil geen gezever met mijn stiefvader en gun hem de centen zolang hij leeft. zal de familie van stiefvader later , hetgeen nog overblijft, erven. U bent dan volledig buitenspel gezet.

Met die wetenschap kunt u volgens eigen goesting nu beslissen wat u werkelijk wil.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#13 , 03 okt 2014 14:32

In een ander bericht vraagt TS hoe hij een erfenis moet vastkrijgen. Hier probeert hij een erfenis te ontlopen, die hij niet kan missen.
Moeilijk!
Toet-anch-Amon

duma

#14 , 03 okt 2014 14:48

Ik vind niet dat dat mijn centen zijn zoals je schrijft, zij hebben er als koppel voor gewerkt.
Iedereen heeft daar zijn eigen mening over.
Ik wil geen gezever met mijn stiefvader en gun hem de centen zolang hij leeft.

Dus ik wil enkel weten of ik bij overlijden van moeder gewoon niets mag doen, dus niet verwerpen en niet opeisen, maar gewoon wachten tot ooit mijn stiefvader komt te overlijden, en dat mag gerust nog 20 jaar of langer duren.

Als u de erfenis van uw moeder weigert, bekomt u niet wat u wil: Dan erft haar familie namelijk, niet haar man. U ziet dan nooit niets meer van de erfenis.
Als u de erfenis niet weigert, bekomt u ook niet wat u wil: De man kan wel in het huis blijven wonen en heeft vruchtgebruik, maar kan aan het geld niet aankomen. U ziet dan uw erfenis wanneer de stiefvader sterft

Aan u dus de keuze.
duidelijker kan ik het echt niet meer zeggen.

Baileyske
Topic Starter

#15 , 03 okt 2014 18:28

@Duma,
Dus eigenlijk is er niets goed voor mij. Moeilijk zenne.

@Roharro
Als stiefvader een testament heeft, wat ik wel denk, kan dit toch wel nog naar onze kant komen? (uiteraard als wij er als begunstigde in vermeld staan)

@Wanton
Inderdaad, in een ander topic vraag ik naar de rechten op een erfenis.
Maar dat is niet persoonlijk voor mezelf, niet rechtstreeks alleszins.
Deze topic gaat over mensen waar ik veel om geef, dat andere topic gaat over een vader die zijn vrouw in de steek gelaten heeft toen ze zwanger was,
en nooit ne cent heeft betaald voor de kinderen, en ook nooit naar omgekeken heeft.
Totaal iets anders dus.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”