Verkoop huis en successierechten

stimpy
Topic Starter

Verkoop huis en successierechten

#1 , 19 sep 2014 14:24

Hallo ,
Graag had ik wat info?
Mijn schoonvader is jaren geleden overleden.

Mijn schoonfamilie gaat het huis van men schoonmoeder verkopen om het tehuis te betalen.
Ze bellen mij op over de prijs en nu zal ik en zoon binnenkort moeten tekenen .

Anders moet ik mee betalen om tehuis van schoonmoeder te betalen of mijn zoon .
Ze hadden gehoord dat de kleinkinderen voor onderhoud in staan als de kinderen het niet kunnen.
Is dit zo ?

Mijn man is overleden en de notaris van toen heeft toen tegen mij gezegd dat ik successierechten moest betalen op dat huis ,plus een boete van te laat aangeven.

Ik wist toen niet dat ik zou erven en schoonfamilie dacht toen dat dit dan naar hen ging.

Ik heb intussen die notaris of Klerk gecontacteerd met mijn vragen enkele maanden geleden , vorige week nog eens en vandaag nogmaals met een mail.
Eerst gingen ze het aan hem vragen wat ze door moesten sturen en nu is hij op pensioen en heeft iemand anders het dossier overgenomen.

ik heb niets gedetailleerd hierover en heb dit aangevraagd.
Nu heb ik hier al contact genomen bij testaankoop en daar zeggen ze dat ik een raadsman moet nemen om dit uit te zoeken.

Wat is uw advies ? Ik ga niet graag naar een raadsman als het niet echt nodig is.
Ocmw vragen of Vredegerecht of andere notaris?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 sep 2014 16:27

Het huis is waarschijnlijk , na de dood van vader, voor de helft van moeder. Zij heeft bovendien het vruchtgebruik van de andere helft , waarvan de kinderen en uw zoon de blote eigendom verdelen. Die moeten allemaal akkoord gaan en tekenen voor de verkoop van dat huis. U moet meetekenen , waarschijnlijk als mogelijke vruchtgebruiker van het deel van uw zoon. Bij verkoop moet wel iedereen het geld ontvangen voor zijn deel in de eigendom. Ondervraag een ander notaris om uw belangen te verdedigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stimpy
Topic Starter

#3 , 19 sep 2014 19:29

Bedankt voor uw reactie.
Intussen heb ik antwoordt gekregen via mail en zou mijn echtgenoot voor 1/10 naakte eigenaar zijn.
Ze hebben mij het aanslagbiljet opgestuurd van de ontvanger ivm de nalatenschap.
De nalatenschap van het huis zijn inbegrepen,dus een detail is er niet.

Mondeling is mij toegezegd dat het 400 € was en de boeten a)proportionele boeten die worden verminderd krachtens art. 141 van het wetboek der Successierechten en overeenkomstig het KB van 31 maart 1936 houdende het algemeen reglement van de successierechten en het daarbij gevoegde barema:33,00 €
b) boete voor laattijdig indiening:0,00 €
Raak daar maar aan uit.
Ik vind dat wel spijtig dat ze je een boete laten betalen als je niet weet dat je in overtreding bent.
Ze weten op de financien meer dan ik.
Intussen heb ik bericht gekregen van schoonzus dat ze getekend hebben bij de maatschappij voor verkoop en de akte komt over 4 maanden want de koper moet nog een lening aanvragen.
Enkele maanden geleden hebben ze mij en mijn zoon een volmacht laten tekenen dat er 2 waren die dat mochten doen.

Ze hebben een voorschot gekregen, hoeveel weet ik niet.
Als de verkoop er is moeten ze uitbetalen aan mijn zoon ?

De notaris had toen gezegd dat ik het vruchtgebruik er van zou hebben.
Ja, ik denk dat ik dan maar eens naar een andere notaris stap. Is dit gratis ?
mvg

Reclame

stimpy
Topic Starter

#4 , 25 feb 2015 13:43

Intussen is het huis verkocht en zijn de gelden uitbetaald.
Mijn schoonfamilie heeft een mail gestuurd dat ze geen successierechten moeten betalen en ook niet aangeven aan de belastingen.

Hoe komt dit en waarom heb ik 10 jaar geleden wel successierechten moeten betalen en een boete ?
mvg

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 feb 2015 13:51

Intussen is het huis verkocht en zijn de gelden uitbetaald.
Mijn schoonfamilie heeft een mail gestuurd dat ze geen successierechten moeten betalen en ook niet aangeven aan de belastingen.

Hoe komt dit en waarom heb ik 10 jaar geleden wel successierechten moeten betalen en een boete ?
mvg
Waarom zouden er nu erfenisrechten moeten worden betaald?
Er is nu toch niemand overleden?

De erfenisrechten die u 10 jaar geleden betaalde waren op de nalatenschap van uw destijds overleden echtgenoot.
Daar had uw schoonfamilie niets mee te maken, ze waren geen erfgenaam van uw echtgenoot.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

stimpy
Topic Starter

#6 , 26 feb 2015 20:01

Bedankt voor de info.
De notaris van de verkoop had geschreven dat ik bij mijn notaris voor info moest vragen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”