Hoe erfenis opvragen

frelke
Topic Starter

Hoe erfenis opvragen

#1 , 15 sep 2014 20:33

Hallo,

Ik zit in de volgende situatie :
Mijn vader met wie ik al meer dan 20 jaar geen contact meer heb ,is sinds 16 maart 2014 overleden. Ikzelf ben hiervan sinds vandaag op de hoogte.
Nu is mijn vraag : Ik heb nog niets vernomen ivm een erfenis. Is dat normaal? Ik heb vernomen dat 4 maand na het overlijden de erfenis moet afgesloten worden.
Erfgenamen zijn : zijn huidige echtgenote, ikzelf (kind uit 1ste huwelijk) en mijn halfzus (kind 2e huwelijk).

Wie moet ik contacteren om hier meer over te weten te komen?

Alvast bedankt voor de reacties.
MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2014 21:53

Uw notaris die het nodige opsporingswerk zal doen.
Veel kans gezien u niet verwittigd werd dat er een clausule langstlevende werd aangegaan en alles naar vrouw en het beschikbare deel naar dochter.

frelke
Topic Starter

#3 , 15 sep 2014 22:02

Veel kans gezien u niet verwittigd werd dat er een clausule langstlevende werd aangegaan en alles naar vrouw en het beschikbare deel naar dochter.
Kan ik dan als zoon geen aanspraak maken op mijn reservatair deel?

Reclame

frelke
Topic Starter

#4 , 15 sep 2014 22:02

Kan ik dan als zoon geen aanspraak maken op mijn reservatair deel?

Dochter is uit 2e huwelijk, huidige echtgenote/weduwe is 3e huwelijk waar geen kinderen zijn.

wanton

#5 , 16 sep 2014 14:10

Deze clausule kan/mag niet toegepast worden als er kinderen zijn uit verschillende relaties.

Best is idd een notaris bij de arm te nemen die het voor u uitzoekt en uw belangen verdedigt. U heeft minstens recht op 1/3 van zijn nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#6 , 23 sep 2014 11:37

Wat wanton zegt: als er kinderen zijn uit een eerder huwelijk kan die langsleeftclausule aangevochten worden door het kind dat hierdoor onterfd wordt, en steeds met succes. Die formule kan enkel als er kinderen zijn uit hetzelfde huwelijk, aangezien die dan later van de andere ouder zullen erven. U hebt dus steeds recht op uw reservatair deel van 1/3e.

Baileyske

#7 , 03 okt 2014 18:32

Hier zitten we net in dezelfde situatie.
Een vader die zijn zwangere vrouw in de steek heeft gelaten, nooit omgekeken naar de kinderen.
En onlangs is hij overleden.
Er is nog een echtgenote, en we zijn nu ook aan het uitzoeken wat onze rechten zijn.

Heb jij ondertussen al contact opgenomen met je notaris?

Baileyske

#8 , 07 okt 2014 18:36

@ wanton en duma
Wat wanton zegt: als er kinderen zijn uit een eerder huwelijk kan die langsleeftclausule aangevochten worden door het kind dat hierdoor onterfd wordt, en steeds met succes. Die formule kan enkel als er kinderen zijn uit hetzelfde huwelijk, aangezien die dan later van de andere ouder zullen erven. U hebt dus steeds recht op uw reservatair deel van 1/3e.
Is daar ergens op het internet een tekst van terug te vinden?
Heb al gegoogled maar vind niets officieels terug.

Dit heb ik wel gevonden:

•in een huwelijksovereenkomst kunt u elkaar uw volledige nalatenschap toekennen, waardoor alle kinderen (uit welk huwelijk maakt niet uit) moeten wachten om te erven.
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-211 ... elijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton

#9 , 07 okt 2014 21:58

Ik meen me te herinneren dat ik indertijd plusmagazine heb gecontacteerd ( net als vorige maand) met de melden dat ze foute of op zijn minst onvolledige info doorgeven.
Partners , met kinderen uit verschillende relaties, kunnen zo'n contract opmaken. Maar kinderen die zich benadeeld voelen kunnen en moeten daar bezwaar tegen maken en hun deel opeisen.
Baileyske, ik denk dat het hoogtijd wordt dat jij professionele hulp vraagt , bijvoorbeeld een andere notaris aanspreekt die uw belangen verdedigt. Steeds oponieuw over en met hetzelfde beginnen loont niet.
Toet-anch-Amon

Baileyske

#10 , 07 okt 2014 22:19

Daar zijn we met bezig hoor, hij is de zaak aan het onderzoeken. Maar dat duurt wel even.
Daarom dat ik vroeg waar je de info haalde.
Vandaag te horen gekregen dat er een huwelijkscontract met gemeenschap van goederen is met clausule dat langstlevende alles erft.

wanton

#11 , 08 okt 2014 17:12

Ja, beste. Maar nogmaals : indien één van beide partners niet uw ouder is , moet jij daar niet mee akkoord gaan.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”