Hoi,
Mijn vriend zijn mama is eind 2013 overleden.
Het was hem verteld hij dat hij normaal een aardige som zou erven en zijn mama had hem ook gezegd dat hij goed zou
leven als ze er niet meer zou zijn. (Mijn vriend is met een afwijking geboren en zal praktisch nooit kunnen gaan werken.)
Nu ze er niet meer is en de verstandhouding tussen zijn vader en hem alles behalve goed is/was, zijn er al heel wat 'problemen' ontstaan.
Probleem 1;
Hij kan wegens de nieuwe wetgeving niks krijgen van zijn kindsdeel of erfenis omdat zn vader de langstlevende is. Oke te begrijpen, maar is het mogelijk
hij het kindsdeel op een andere manier zou kunnen krijgen als zijn vader ergens mee akkoord gaat? We weten dat het vaststaat maar
wij willen NU een huisje kopen en een eigen gezinnetje dus het komt goed van pas. Over 20j bv hebben we daar niks meer aan.
Probleem 2;
Het ouderlijk huis staat op het moment te koop (met beiden hun goedkeuring) omdat mijn vriend er nooit zou willen
wonen en z'n vader vind het veels te groot.
Nu gaat het waarschijnlijk een tijdje duren voor het verkocht gaat zijn en daar zit het groot probleem.
Ik werk wel voltijds en hij heeft een invaliditeitsuitkering maar daarmee krijgen wij bij een gewone bank geen lening.
Dus optie 2 was een sociale lening maar dat was ook gelijk een domper...
Aangezien hij blote eigenaar is en eigendom heeft hebben we daar geen recht op en ik alleen krijg ik die lening niet voor elkaar.
Zijn er dingen die we hem kunnen voorleggen dat mijn vriend al iets kan krijgen mits hij meewerkt en dat het z'n vader
amper iets gaat kosten? (Hij zit namelijk enorm op z'n centen) Ik las ergens iets over schenkingen maar kan hij
ook bv. (een deel) van het kindsdeel al schenken? Of zijn er eventuele stappen die we kunnen nemen?
M'n vriend is als eens bij een advocaat geweest voor uitleg (zo zou er ook al wat 'gesjoemeld' zijn met de papieren waardoor hij later
nog eens successierechten zou moeten betalen en nog wat bijkomende dingen maar dat achterwege)
Zouden we beter verdergaan met een advocaat of niet? Zelf willen we dat liefst niet omdat we daar een gemengd gevoel over hebben.
Wat zijn zijn rechten of wat kunnen we doen om tot een eventuele overeenkomst te komen?
Groetjes Saskia