Partner mee op de lening

Booke
Topic Starter
Berichten: 112

Partner mee op de lening

#1 , 19 aug 2014 18:23

Ik en mijn vriendin wonen feitelijk samen in mijn huis. Ik zou haar graag mede eigenaar maken. Moet dit altijd via een schenking? En wat is de beste manier om zo weinig mogelijk schenkingsrechten te betalen?
Nu ben ik onlangs bij een andere bank eens gaan informeren om mijn lening te herzien en heb daar een mooie rente kunnen bekomen. Ik moet dan terug naar de notaris daar het niet bij mijn huidige bank is en dacht dan alles in één keer te regelen. Vriendin bij op de lening en akte. We hadden ons voorgenomen om in 2015 te trouwen maar wil liefst zo lang niet wachten. Hoe kunnen we dit het beste oplossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 aug 2014 19:21

Toch best wachten tot ge gaat trouwen. Via huwelijkscontract brengt u de woning én de lening in de gemeenschap. Ook een clausule van terugkeer , waarin vermeld staat tegen welke voorwaarden u eventueel bij scheiding terug alleen de eigenaar wordt. Daarvoor mag een bank uw vriendin niet mee laten tekenen voor de lening. Dit alles kost u slechts 25€ plus loon van de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Booke
Topic Starter
Berichten: 112

#3 , 21 aug 2014 11:08

@wanton, bedankt voor je antwoord. Laat ons hopen dat de rente niet te veel de hoogte ingaat daartegen ;)

Reclame

werkstudent
Berichten: 52

#4 , 21 aug 2014 12:30

@wanton, bedankt voor je antwoord. Laat ons hopen dat de rente niet te veel de hoogte ingaat daartegen ;)
Je kan anders gewoon nu trouwen voor de wet om het te regelen (en huwelijkscontract etc), en later je feest geven - al dan niet nog met ceremonie / kerk / whatever.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 21 aug 2014 21:39

Niets belet je om nu te lenen en na het huwelijk een "solidarisatie" te vragen voor je partner. Die wordt dan via een avenant bij het kredietcontract toegevoegd als kredietnemer. dei contractwijziging kost je circa 200 euro.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Booke
Topic Starter
Berichten: 112

#6 , 23 aug 2014 14:35

Weer wat wijzer geworden , thanks !!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”