Clausule Gift bij sterven in huwelijkscontract

NotHappy
Topic Starter

Clausule Gift bij sterven in huwelijkscontract

#1 , 18 aug 2014 08:48

Bij een huwelijkscontract is er dikwijls een clausule dat er bij het sterven van één van de partners "het grootste beschikbare deel" geschonken wordt aan de overlevende partner. Hierbij de vraag op welke verschillende manieren je dit kan omzeilen?
Bv: huwelijkscontract ongedaan maken door scheiding, schenking naar de kinderen bij leven, via vennootschap werken, via testament, etc... ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2014 09:49

Door het niet in het huwelijkscontract te laten opnemen, of door het contract te laten aanpassen.

NotHappy
Topic Starter

#3 , 18 aug 2014 12:42

Mava, correcte opmerking maar de vraag was eerder: als het opgenomen is in een huwelijkscontract, wat dan? Voor een wijziging heb je een akkoord nodig van beide partijen nodig wat niet altijd mogelijk is!

Reclame

duma

#4 , 18 aug 2014 12:52

Scheiden.

NotHappy
Topic Starter

#5 , 22 aug 2014 07:42

Duma, scheiden is inderdaad is een oplossing maar ben zoek naar de verschillende mogelijkheden zonder bv scheiding.

duma

#6 , 22 aug 2014 08:42

Als het in het huwelijkscontract is opgenomen en u wil het huwelijkscontract niet wijzigen, noch wil u scheiden, zal het zo zijn.

Het gaat hier meestal wel over een keuzemogelijkheid die is opgenomen, zodat de overlevende partenr kan kiezen om ofwel
- alles te erven in volle eigendom
- roerend/onroerend met volle eigendom of vruchtgebruik.
Een huwelijkscontract waarin staat 'het grootst beschikbare deel', klinkt raar. Dat is eerder terminologie voor een testament en dat kan je gewoon aanpassen.

Mag ik vragen waarom deze vraag? En wat er éxact in het huwelijkscontract staat?

NotHappy
Topic Starter

#7 , 27 aug 2014 13:47

Er staat in het contract dat "eerststervende aan de langstlevende gifte doet van het grootst mogelijke beschikbare deel van al hun eigen goederen waarover tussen echtgenoten mag beschiikt worden. Derhalve zal, ingeval de eerststervende kinderen of afstammelingen zou nalaten, de langslevende echtgenoot naast het wettelijk vruchtgebruik over het voorbehouden gedeelte van de afstammelingen, de volle eigendom over het beschikbare gedeelte van de goederen afhangende van de nalatenschap van de eerststervende verkrijgen ingevolge onderhavige gifte."

In principe betekent dat de kinderen onterft worden en alles naar de langstlevende gaat maar kan je dan toch nog zaken laten erven door de kinderen zonder contract aan te passen. Bv een vastgoed in blote eigendom steken van kinderen met vruchtgebruik voor jezelf?

wanton

#8 , 27 aug 2014 14:44

Volgens mij betekent dit dat de kinderen enkel hun reservatair voorzien deel krijgen en dat het beschikbaar deel in volle eigendom naar de langstlevende gaat.
Er staat duidelijk : vruchtgebruik van het voorbehouden gedeelte van de afstammelingen.
Er wordt een wederzijdse schenking gedaan , maar daar moet rekening gehouden worden met de reserve van de kinderen.
Als er vb. 3 kinderen zijn , erven die elk 1/4 (van de helft) in blote eigendom , terwijl de langstlevende , naast zijn eigen helft, ook 1/4 bekomt plus het vruchtgebruik op die 3/4 van de kinderen.
Zulke regeling gebeurt regelmatig, en kan in principe herroepen worden. Tenzij het een onderdeel is van een huwelijskcontract.
Maar wat is de bedoeling van 'hoe dit omzeilen'?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

NotHappy
Topic Starter

#9 , 06 sep 2014 08:14

Wanton: er staat niet "vruchtgebruik van voorbehouden deel" maar naast wettelijk vruchtgebruik van de afstammelingen ook de volle eigendom van de afstammelingen! Er wordt geen rekening gehouden met de reservataire deel. Als je sterft is het alsof je net voor je sterft alles geeft aan de partner (=gift) zodat afstammelingen niets krijgen!

Een oplossing die ik zie is gift bij leven aan de afstammelingen zodat partner niets zal krijgen.
Andere oplossing kan ook zijn: alles in vennootschap steken op naam van afstammelingen en vruchtgebruik behouden, zo heb je het genot en krijgt je partner niets! Of ben ik verkeerd hierin?

Demarsin

#10 , 06 sep 2014 14:08

"Een oplossing die ik zie is gift bij leven aan de afstammelingen zodat partner niets zal krijgen."

Enkel mogelijk als dit BUITEN ERFDEEL is (en moet ook uitdrukkelijke worden vermeld). Zoniet kan langstlevende de inbreng eisen van de gift.

Wat ook mogelijk is een vermomde schenking. Naar derden toe lijkt de schenking op een verkoop, er zal dus ook effectief overdracht moeten zijn van geld, onder elkaar kan men overeenkomen (aparte ovk) dat het effectief om een schenking gaat.

Andere optie is ook effectief het goed verkopen aan uw kind, voor een lage prijs bv.

wanton

#11 , 06 sep 2014 15:19

U bent begonnen met de term 'grootst beschikbaar deel'. Dat omhelst hetgeen rest na de wettelijke reserve van de kinderen. Dat gaat in volle eigendom naar de overlevende echtgenoot/ote. Deze bekomt , volgens de wet , ook het vruchtgebruik van de blote eigendom die de kinderen erven. Om dit te omzeilen is het akkoord nodig van beide partners , door wijziging van het huwelijkscontract. Schenkingen doen aan de kinderen lost niets op. Schenkingen uit de gemeenschap moeten immers door beiden gebeuren. Bovendien tellen die , in principe , later mee om de totale inhoud van de nalatenschap te bepalen.
Een partner kan wel uit eigen vermogen vrij aan zijn kinderen schenken, ook al omdat dat niet onder de clausule van het huwelijkscontract valt. Die clausule kan enkel voor de 'gemeenschap'.
Toet-anch-Amon

NotHappy
Topic Starter

#12 , 06 sep 2014 17:34

Deze clausule is opgenomen in huwelijkscontract met scheiding van goederen, een schenking zal dus geen probleem zijn en ook niet onder nalatenschap vallen indien meer dan 3j voor overlijden gebeurd.

En via vennootschap?

wanton

#13 , 07 sep 2014 19:26

Wordt met de moment minder duidelijk.
Welk huwelijkscontract is er? Zijn er kinderen? En van wie zijn die? Welke schenkingen zijn gebeurd?

Een omweg via vennootschap komt niet tot de orde, volgens mij. Qua erfrecht zit men daar met dezelfde problemen. Alleen spreekt men dan van aandelen ipv onroerend goed.
Toet-anch-Amon

NotHappy
Topic Starter

#14 , 08 sep 2014 08:14

Misschien wat onduidelijk maar de gegevens zijn de volgende:
- In huw contract is ondervermelde clausule opgenomen.
- Normaal klassiek huwelijk met twee kinderen, van beide ouders.
- Eén van de partners ontvangt erfenis (roerend + onroerend (= niet de woonst!)) en wil die enkel naar kinderen en niet naar partner.
- Woonst aangekocht door beide partners in onverdeelheid.

Kwestie vennootschap: als je aandelen op naam van kinderen staan: maw blote eigendom = eigendom kinderen dus, wat met vruchtgebruik? valt onder nalatenschap of niet?

roharro
Juridisch actief: Ja

#15 , 08 sep 2014 12:00

Het antwoord van Wanton dd 27 augustus is m.i. het enige zinvolle.

Om de devolutie te wijzigen moet het huwelijkscontract worden gewijzigd ofwel het huwelijk ontbonden.

Vennootschap oprichten tijdens huwelijk verandert niets aan de situatie want de aandelen behoren dan tot de gemeenschap, net zoals de nachtkastjes naast het echtelijk bed voor zover die tijdens het huwelijk zijn gekocht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”