schenking en bouwen

jvoortma
Topic Starter
Berichten: 3

schenking en bouwen

#1 , 12 mei 2014 09:05

Hallo,
Mijn schoonzoon krijgt een grond geschonken van de ouders.
Nu willen mijn dochter en schoonzoon op deze grond bouwen.
Ze zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.
Wat als ze uit elkaar gaan na jaren ? of als mijn schoonzoon of dochter plots overlijd.

Waar moeten ze speciaal op letten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 mei 2014 12:56

Hallo,
Mijn schoonzoon krijgt een grond geschonken van de ouders.
Nu willen mijn dochter en schoonzoon op deze grond bouwen.
Ze zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.
Wat als ze uit elkaar gaan na jaren ? of als mijn schoonzoon of dochter plots overlijd.

Waar moeten ze speciaal op letten ?
Door het recht van natrekking wordt het huis eigendom van uw schoonzoon omdat hij de eigenaar is van de grond.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma
Berichten: 2871

#3 , 12 mei 2014 13:08

Hij kan wel de grond in de gemeenschap brengen en dan is er geen probleem.
(met eventueel een clausule die inhoudt dat uw shoonzoon zijn grond kan recupereren bij echtscheiding)

Reclame

jvoortma
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 12 mei 2014 13:34

Met recuperen van de grond bedoel je , in waarde ???

bvb : grond is 100000 euro waard ( bij het huwelijk )
ze zetten er een samen een huis op van 200.000
Bij een eventuele scheiding gaat er 200.000 naar de schoonzoon, en 100.000 naar mijn dochter.
Klopt dit zo'n beetje ??? zo lijkt het mij ook rechtvaardig.....

Wat als mijn schoonzoon komt te sterven ?
en er zijn wel of geen kinderen.....?

duma
Berichten: 2871

#5 , 12 mei 2014 14:15

http://plusmagazine.knack.be/nl/011-236 ... ner.html_0" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 12 mei 2014 15:27

Indien het mijn dochter zou zijn , zou ik haar verbieden mee te tekenen voor de lening.Ik vind dat haar echtgenoot de grond in de gemeenschap moet brengen alvorens zij mee de lening afbetaalt. Zij moet mede-eigenaar worden. In de akte kan wel direct opgenomen worden dat de man bij scheiding het huis volledig terugkrijgt , en tegen welke voorwaarden. In dit geval wordt het huis van de andere partner als één van beiden - kinderloos- overlijdt.
Bij overlijden in huidige situatie: zonder verdere regeling gaat de blote eigendom naar zijn familie , maar echtgenote kan blijven wonen. Die heeft levenslang vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kranalre
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2017 19:41

Enkele jaren geleden schonk mijn vader mij geld om een bouwgrond te kopen. Ik gebruikte dit geld om SAMEN met mijn echtgenote een bouwgrond te kopen (allebei eigenaar volgens aankoopakte). Nu heeft mijn vrouw de scheiding aangevraagd. Zelf overweeg ik om de woning in te kopen maar wil wel graag eerst de door mezelf ingebrachte gelden (aankoopsom bouwgrond) recupereren. Hoe bepaal ik de huidige waarde van deze som? Is dit gelijk aan de huidige waarde van de grond. Is belangrijk om te weten of ik huis kan inkopen en welke som ik aan mijn toekomstige ex moet betalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”