erfenis voor stiefkinderen?

Joerie
Topic Starter
Berichten: 3

erfenis voor stiefkinderen?

#1 , 15 jul 2007 15:58

Wou even te weten komen hoe men in de realiteit de volgende situatie oplossen....

Heb geen kinderen, wel een huis. Mijn vriendin is samen met haar 2 kinderen uit een vorige relatie bij me komen inwonen. Er worden plannen gemaakt voor samen voor een derde kind ...

Maar wat heeft dit tot gevolg voor de erfenisverdeling .... Worden de kinderen van mijn vriendin als gelijke gesteld als ons eigen kind wat betreft de erfenis?

En gebeurd er met mijn vriendin als ik zou sterven?

Graag uw meningen...
dank
Laatst gewijzigd door Joerie op 16 jul 2007 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
J.P
Berichten: 52

#2 , 16 jul 2007 00:22

Ik denk dat als de twee kinderen van je vriendin niet adopteerd (denk ook niet dat dit zal gebeuren aangezien ze nog een vader hebben) zij ook niet in aanmerking komen om te erven van u . Als u samen een kind hebt dan za dat kind bij u overlijden de woonst erven in naakte eigendom en uw vriendin (dan waarschijnlijk echtgenote) het vruchtgebruik.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 jul 2007 10:43

Door uw huwelijk met hun moeder worden de kinderen van uw vriendin niet uw erfgenamen en verkrijgt u over hen evenmin enig ouderlijk gezag.

Uw gemeenschappelijk kind is erfgenaam van zijn BEIDE ouders.

Bij overlijden van uw vriendin geldt t.a.v. haar kinderen uit een vorige relatie : ?Art.375...of indien een van beiden overleden of afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de andere* dat gezag alleen uit.Als van beide ouders er geen overblijft die in staat is het ouderlijk gezag uit te oefenen, moet een voogdijregeling worden uitgewerkt.?(B.W.).e

* ?De andere? is hier hun biologische vader,INDIEN hij die kinderen erkende.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”