overlijden moeder - hertrouwen van vader

FHN
Topic Starter
Berichten: 1

overlijden moeder - hertrouwen van vader

#1 , 08 jul 2007 23:19

Graag volgend verhaal

Mijn moeder sterft in 1976....(geen huwelijkscontract)
ik ben enige zoon en op dat ogenblik minderjarig.....
Mijn vader hertrouwd in 1977............


Nu wil mijn vader het deel van mijn moeder uitbetalen....

Ik kreeg van hem volgende berekening :



schatting huis ; 150 000? (door notaris geschat)


De helft dus 75 000 ? onder aftrek van het vruchtgebruik op de helft.
Vader is 70 jaar....en steld dat het vruchtgebruik van iemand van 70jaar 26,88% is van de waarde.
Het vruchtgebruik zou dus 37 500 x 26,88% = 10.080?

wat zou betekenen dat ik volgend bedrag krijg : 75 000 - 10 080 = 64 920 ?

Klopt dit???


Iemand vertelde me dat er een wet bestaat die dit alles beschrijft : wet van 14/05/1981

Maar volgens mij was deze wet toen nog niet van tel, de vraag is .of het vruchtgebruik van vader op de nalatenschap van moeder niet vervallen is door zijn tweede huwelijk. Ik denk mij te herinneren dat zoiets bestond voor de wet van 1981

Kan iemand mij hierover info geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 09 jul 2007 21:38

ja, de notaris. Gratis en vrijblijvend.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 10 jul 2007 09:27

De wet van 14 mei 1981 op het erfrecht van de langstlevende werd van kracht op 6 juni 1981 en is dus niet van toepassing op voordien opengevallen nalatenschappen.

Indien moeders nalatenschap volledig behoorde tot het gemeenschappelijk huwelijksvermogen dan was dit de helft ervan.

?Art.767.II.?1.De echtgenoot die...heeft op de goederen van de vooroverleden echtgenoot een recht van vruchtgebruik,te weten...1?.Op een gedeelte gelijk aan dat van het wettig kind dat het minst ontvangt...?2.De langstlevende echtgenoot is gehouden de afgifte van zijn vruchtgebruik te vragen aan de erfgenamen...?(Burgerlijk Wetboek v??r 6 juni 1981).

Indien uw vader die afgifte niet vroeg dan heeft hij ook geen vruchtgebruik en inmiddels is dit recht de afgifte ervan te vragen na dertig jaar verjaard.

Indien hij die afgifte toch tijdig zou gevraagd hebben dan betrof zijn vruchtgebruik moeders hele nalatenschap,zijnde het deel van u,als ?wettig kind dat het minst ontvangt?.

Waarde volle eigendom moeders nalatenschap = 150000 euro / 2 = 75000 euro.

Tabel Ledoux(nieuwe):http://users.pandora.be/J.Schryvers/tab ... iding.html
Waarde vruchtgebruik = 75000 euro x leeftijdsco?fficient(70j,man,2,75%)
Waarde vruchtgebruik = 75000 euro x 0,2826 = 21195 euro.

Waarde blote eigendom = Waarde volle eigendom - waarde vruchtgebruik.
Waarde blote eigendom = 75000 euro - 21195 euro = 53805 euro.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”