eigen goederen bij huwen

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

eigen goederen bij huwen

#1 , 06 jul 2007 12:54

Wij wonen nu gewoon ( feitelijk dus) samen en gaan binnenkort huwen.
Allebei hebben we een eigen woning.

We willen dat alles gemeenschappelijk wordt na het huwen. We kunnen natuurlijk ieder een testament maken, maar kan dit niet gewoon in het huwelijkscontract vermeld worden dat alles vanaf het huwen gemeenschappelijk is. Moet daar dan een notaris bij te pas komen of doet men dat gewoon op de gemeente en kost het dan niets.
Wat is dus het beste om alles (dus ons beider eigen onroerende goederen) gemeenschappelijk te maken.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jul 2007 15:50

Een inbreng van eigen onroerende goederen in de gemeenschap moet gebeuren via akte bij notaris = een huwelijkscontract. De kostprijs is beperkt : 25 ? per eigendom. (plus ereloon notaris). Er kan tevens vermeld worden dat , bij scheiding vb. , ieder zijn eigendom terug krijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 06 jul 2007 18:07

Waarom zou U (in hemelsnaam) alles gemeenschappelijk maken?

Dat is alleen in het belang van uw huidige of toekomstige schuldeisers.

Reclame

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#4 , 09 jul 2007 16:14

Beiden bedankt voor het antwoord
Aan het probleem van eventuele schuldeisers had ik niet gedacht gezien wij momenteel geen schulden hebben en ook niet zinnens zijn zelfstandige te worden.Goed om weten toch.

Ik had wel aan hetvolgende gedacht:

Neem nu (enkel als voorbeeld) de woning van de man, hiervan krijgt de vrouw het vruchtgebruik indien hij overlijdt. Is de woning in de gemeenschap dan erft zij de volle eigendom.( er zijn geen kinderen)

Twee voordelen

1) zij kan die woning nu verkopen

2) Indien zij later ook overlijdt dan gaat deze woning niet naar zijn familie, maar naar de enige broer van de vrouw (er zijn geen ouders meer)

Of heb ik hier een denkfout gemaakt?

Wesley
Berichten: 294

#5 , 09 jul 2007 21:37

Klopt.

Een gemeenschappelijk stelsel heeft voordelen, met name idd het feit dat de langstlevende dan de volle eigendom krijgt van de goederen van de eerststervende. (overlevingsbeding)

Maar, dit wordt zelden gedaan omv de enorme kost: u betaald sucessierechten op helft vermogen, en als de vrouw overlijd betaald de erfgenaam successierechten op het gehele vermogen.

Raadpleeg een notaris, is gratis en vrijblijvend.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 09 jul 2007 21:39

Er zijn geen kinderen; nu niet en later niet (= zeer belangrijk element in het verdere verhaal).

U gaat trouwen.

1) Optie 1: alles wordt in de gemeenschap gebracht.

Als A sterft zonder testament, erft B de ganse gemeenschap in volle eigendom. Van de eigen goederen van A (die zullen z?????r beperkt zijn), erft B het vruchtgebruik. De blote eigendom daarvan gaat naar de familie (bloedverwanten) van A.

Als A sterft na een testament gemaakt te hebben met B als algemene legataris, erft B alles: de gemeenschap ?n het eigen vermogen van A, alles in volle eigendom.

2) Optie 2: alles blijft "eigen goederen".

Als A sterft zonder testament, erft B enkel het vruchtgebruik van de eigen goederen van A. De blote eigendom gaat naar de familie van A.

Als A sterft na een testament gemaakt te hebben met B als algemene legataris, erft B het eigen vermogen van A, in volle eigendom.

*********************************

U ziet dat de eindbestemming dus veeleer ligt in de testamenten dan in het huwelijkscontract of in de grootte van de gemeenschap.

Testament = vrijheid want wijzigbaar zonder kosten of notaris.
Testament = wederzijds vertrouwen nodig.

Huwelijkscontract = geen van beiden kan iets wijzigen zonder instemming van de ander.

Ook in een huwelijkscontract kan U al een 'testament' opnemen: dat noemt dan een 'Gifte tussen echtgenoten'; kan perfect voor de gehele nalatenschap ?n in volle eigendom.

*******************************

Let op: ik kan moeilijk geloven dat U dit allemaal onmiddellijk begrijpt. Mijn nieuw personeel knikt meestal "ja, ik versta het" na een week, maar uit ervaring weet ik dat hun frank maar valt na enkele maanden.

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#7 , 10 jul 2007 17:26

Hartelijk bedankt. Ik denk het begrepen te hebben.

Met een huwelijkscontract zijt ge met uw handen gebonden (beiden moeten akkoord gaan voor een wijziging) en bij een testament is alles nog mogelijk

Zoals u zegt moet er wel vertrouwen zijn (er kan achter de rug veranderd worden)

Dus beiden en eigenhandig geschreven testament maken.(gratis)
Het testament van de man wordt bewaard door de vrouw en dit van de vrouw door de man (eigen kluis of eigen vertrouwenspersoon zoals bv ouders,enz)

Nogmaals bedankt voor de ged?tailleerde uitleg.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”