bankgift of vergiftigd geschenk ?

lens
Topic Starter
Berichten: 1

bankgift of vergiftigd geschenk ?

#1 , 17 jan 2014 11:40

Geacht forum,

ik ontving van mijn tante een bankgift die bovendien werd aangekondigd per aangetekend schrijven. Tot zover geen vuiltje aan de lucht dus :D
Ik mag haar echter geen aangetekend schrijven terugsturen (ter aanvaarding van de gift) zo deelde zij mee want haar man mag niet weten dat zij het geld aan mij heeft geschonken :(
Klaarblijkelijk, zo verneem ik nu, zijn beiden gehuwd onder het stelsel van "algemene gemeenschap van goederen".
Wanneer hij nu later te weten komt dat zij dat geld aan mij heeft geschonken kan hij mij dan verplichten om dit terug te geven ? hij heeft immers geen toestemming gegeven aan haar om geld uit hun gemeenschap weg te schenken ? maar ik ben toch niet geacht om te weten onder welk huwlijkstelsel zij gehuwd zijn ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
werkstudent
Berichten: 52

#2 , 27 jan 2014 17:44

Uw tante mag niet zomaar geld wegschenken zonder toestemming van haar man, indien dat geld behoort tot het gemeenschappelijk vermogen. Haar man kan dus de nietigheid van die schenking aan u vorderen. Indien de termijn van 1 jaar voor het aanvechten van de schenkingshandeling zelf verlopen is, kan hij toch nog eisen dat het gemeenschappelijk vermogen vergoed wordt voor de schade die het geleden heeft door de schenking door uw tante aan u.
Dat is in de eerste plaats nadelig voor uw tante, niet voor u, aangezien u, in het geval u te goeder trouw bent (maar zie mijn opmerking hieronder) vergoed kan worden voor het "verlies" dat u lijdt als de schenking nietig verklaard wordt.

Echter, indien u het geld houdt, kan men trachten u kwade trouw toe te dichten indien het tot een procedure komt. Dit omdat u blijkbaar weet onder wel huwelijksstelsel uw tante gehuwd is, en zij u bovendien gezegd heeft dat haar man niet mag weten dat ze het geld geschonken heeft en u daaraan meegewerkt hebt door niets te zeggen. En dan krijgt u zelfs uw "schade" doordat u de gift niet alsnog kon houden niet vergoed. Meer nog, men zou dan van u zelfs een schadevergoeding kunnen vorderen.

Vroeg of laat komt dit toch uit, ik zou dus toch maar eens aan uw tante zeggen dat zij dit niet mag doen. De enige manier waarop ze toch aan u kan schenken, is indien ze toestemming krijgt van haar man of zich laat machtigen door de rechter.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 27 jan 2014 17:49

Als dat geld persoonlijk van tante is kan zij dat wel wegschenken, ook als ze gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

werkstudent
Berichten: 52

#4 , 27 jan 2014 17:51

Als dat geld persoonlijk van tante is kan zij dat wel wegschenken, ook als ze gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel.
Topicstarter meldt dat ze getrouwd zijn met algehele gemeenschap? Of moet al een schenking aan tante alleen geweest zijn onder uitdrukkelijk beding dat het van haar bleef etc etc.

Juiste nuance dus, maar ik ben er van uit gegaan dat het geld uit het gemeenschappelijk vermogen komt. Indien dat niet zo is, kan tante het inderdaad zelf wegschenken, voor zover het geen bedrieglijke benadeling zou inhouden van de rechten van haar man of derden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”