25% van beschikbaar vermogen overschreden, wat nu te doen ?

mc_281
Topic Starter
Berichten: 10

25% van beschikbaar vermogen overschreden, wat nu te doen ?

#1 , 30 jun 2007 09:15

Nu de volledige erfenis afgehandeld is blijkt volgende :
De vriendin van vader heeft ontvangen een totaal van 35.000euro aan schenkingen welke ik allemaal kan aantonen en bewijzen.
De fictieve massa bedraagt (? 77.500 onroerend goed + ? 5.100 euro roerend goed + ? 35.000schenkingen) 117.600 euro.
25% hiervan is 29.400euro dus is het vrij beschikbaar vermogen overschreden met 5600euro.
Het probleem is het volgende voor mij, de vriendin van vader heeft het voor elkaar gekregen om ruzie te doen onstaan onder de kinderen, na het overlijden heeft zij een brief opgesteld met daarin de vraag aan de kinderen tot goedkeuring voor de verkregen schenkingen, al mijn zusters ( 4 ) hebben deze brief ondertekend ik heb als enige niet ondertekend en heb reeds meerdere malen bij haar aangedrongen tot een minnelijke schikking en heb mij steeds blijven verzetten, maar tot op heden nog steeds zonder resultaat.
Nu heb ik mijn verhaal tegen een advocaat uitgelegd en deze verklaart mij dat indien ik een rechtsprocedure zou willen starten het de moeite niet loont omdat ik als enige eiser maar recht zou hebben op 1/5 van het overschreden bedrag van 5.600euro zijnde 1.120euro.
Ik vraag mij af of dit werkelijk zo is, ik ben er altijd vanuit gegaan dat door het niet ondertekenen van haar brief ik van het begin af aan niet akkoord ging met de door haar verkregen schenkingen en zodoende heb ik steeds het idee gehad om 1/5 van de 35.000euro terug te vorderen.
Nu dus blijkt dat er 5.600euro teveel is weggeschonken zou ik mij daar ook tevreden mee kunnen stellen, maar kan niet volgens de advocaat.
Een procedure door alle 5 de kinderen is haast onmogelijk door de verzuurde relatie onderling en vooral door de brief die mijn zusters ondertekend hebben met betrekking tot hun goedkeuring van de schenkingen.
Ik had omtrent deze feiten graag de mening gehoord van andere deskundigen vooraleer ik de uitleg aanvaard van de advocaat.
Indien er toch nog andere mogelijkheden mochten zijn had ik deze graag vernomen.
Vriendelijke groeten aan allen en een prettige dag verder......

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 09 jul 2007 21:40

De expert terzake in deze materie is de notaris. Advies hier is gratis en vrijblijvend.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”