Erfenis tussen zussen : problemen...

carpe_diem
Topic Starter

Erfenis tussen zussen : problemen...

#1 , 24 nov 2013 13:43

Voor de discretie zijn de namen fictief ; het verhaal is helaas heel "echt".
Victoria overlijdt. Geen partner, geen kinderen, wel 2 zussen : mijn echtgenote Johanna en Johanna's tweelingzus Naomi.
Geen testament, maar pas 1 maand na het overlijden blijkt dat Victoria een schenking gedaan heeft aan Naomi, namelijk : AL het spaargeld. Niets voor Johanna.
Die schenking gebeurde, in aanwezigheid van een notaris, 1 (één) dag voor haar overlijden (euthanasie, lang op voorhand geregeld).
Ook de zoon en de dochter van Naomi delen in de prijzen en zouden enkele maanden geleden waardepapieren gekregen hebben.
Wij (mijn echtgenote Johanna en ikzelf) hebben nog geen idee over hoeveel geld het precies gaat en evenmin wat er misschien eerder al "geregeld" werd.
Welke stappen kan mijn echtgenote ondernemen om :
(1) te weten te komen over hoeveel geld het nu eigenlijk gaat
(2) welke financiële transacties er eventueel eerder al gebeurd zijn (tot 3 jaar voor haar overlijden zal de fiscus daar ook wel interesse in hebben, dacht ik?)
(3) eventueel een aantal zaken te betwisten??
Aangezien mijn echtgenote Johanna wettelijke erfgename is moet, in elk geval punt 1 en 2, toch mogelijk zijn?
En nog rap een schenking doen (de schenkingsrechten werden daar wel op betaald, toch zeker op een deel ervan) de dag vóór haar overlijden (en wetende dat ze de dag er na zal overlijden) : ruikt dit niet naar een constructie om de successierechten te ontwijken? Ene John Crombez die zich bezig houdt met fraudebestrijding zou in 2012 en 2013 een aantal wetten hebben laten stemmen in dit verband ; dus over zaken die volgens de letter van de wet 100% in orde zijn,... maar niet volgens de geest van de wet... Veel vind ik daar helaas niet over terug.
Van harte dank voor een antwoordje!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 nov 2013 13:54

Broers en zussen kunnen elkaar perfect onterven.
Daarom kunnen ze naar goedvinden eveneens alles wegschenken aan eender wie.
Als de schenking werd geregistreerd zijn er geen erfenisrechten verschuldigd. Daar bestaat (nog) geen enkele twijfel over, want dan zou men het medisch geheim eerst moeten opheffen.

Indien er geen testament is met een ander beding dan is uw echtgenote nog steeds erfgename (van misschien niets meer).
Ze kan als erfgename bij de bank waar de overleden cliënt was rekeninguittreksels opvragen. Maar de gedane schenkingen kan ze niet betwisten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

carpe_diem
Topic Starter

#3 , 24 nov 2013 19:31

....
Ze kan als erfgename bij de bank waar de overleden cliënt was rekeninguittreksels opvragen. Maar de gedane schenkingen kan ze niet betwisten.
OK, bedankt voor de reactie.
MAAR : als zou blijken dat er op een deel van de schenkingen geen schenkingsrechten betaald werden, dan zijn daar (voor zover de schenking gebeurde binnen de termijn van 3 jaar voorafgaand aan het overlijden) vooralsnog successierechten op verschuldigd. Als we de begunstigde het "besef" van die mogelijkheid bijbrengen, zou dit er dan de begunstigde eventueel niet kunnen toe aanzetten om met mijn echtgenote tot een soort vergelijk te komen, i.c. bijvoorbeeld een (relatief kleine) schenking om het leed te verzachten, met de belofte (vanwege mijn echtgenote dan) om de zaak verder zo te laten? Of zie ik iets over het hoofd? Ik weet niet of ik me duidelijk heb uitgedrukt. En ja, ik weet het, 't is een vorm van chantage...

Reclame

roharro

#4 , 24 nov 2013 19:59

....
OK, bedankt voor de reactie.
MAAR : als zou blijken dat er op een deel van de schenkingen geen schenkingsrechten betaald werden, dan zijn daar (voor zover de schenking gebeurde binnen de termijn van 3 jaar voorafgaand aan het overlijden) vooralsnog successierechten op verschuldigd. Als we de begunstigde het "besef" van die mogelijkheid bijbrengen, zou dit er dan de begunstigde eventueel niet kunnen toe aanzetten om met mijn echtgenote tot een soort vergelijk te komen, i.c. bijvoorbeeld een (relatief kleine) schenking om het leed te verzachten, met de belofte (vanwege mijn echtgenote dan) om de zaak verder zo te laten? Of zie ik iets over het hoofd? Ik weet niet of ik me duidelijk heb uitgedrukt. En ja, ik weet het, 't is een vorm van chantage...
Inderdaad chantage. Dus niet doen.
Trouwens hoe dacht u te weten te komen of die schenkingen al of niet geregistreerd zijn?

Creatief

#5 , 24 nov 2013 21:22

Johanna is geen reservataire erfgenaam! Zij heeft in geen enkel optie recht op informatie. Victoria is kinderloos en ongehuwd overleden. De enige reservatiare erfgenamen zouden mogelijk nog de ouders van Vicoria kunnen zijn. Die zouden elke voor 1/4de recht hebben op de nalatenschap van Victoria indien ze nog zouden leven. De rest mocht Victoria volledig wegschenken.
Indien de ouders van Victoria niet meer leven, had Victoria aan niemand meer een verplichting. Ze mocht haar geld wegschenken aan de bakker, de slager, een VZW of wie dan ook.

Johanna kan ook geen rekeninguittreksels opvragen. Hiervoor beschikt ze over onvoldoende rechten aangezien ze geen reservataire erfgenaam is. Indien één van de ouders nog had geleefd en zoals in onze situatie kort na het kind overleed, dan had ze dit wel kunnen doen, want dan zou ze in de rechten van de ouder kunnen treden.

Indien er geen schenkingsrechten zijn betaald en de schenking niet ouder is dan 3 jaar voor het overlijden, dan dienen er wel SSR betaald te worden. De fiscus zal dit wel gemakkelijk kunnen achterhalen.

roharro

#6 , 25 nov 2013 00:38

Met een attest van erfopvolging kan Johanna toch bankinformatie krijgen? Ze zal trouwens haar akkoord moeten geven om de bankrekening(en) vrij te maken.
Ik lees nergens dat ze onterfd is.....enkel dat vermoedelijk een groot deel werd weggeschonken waardoor de erfenis klein(er) is geworden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 nov 2013 12:54

De tweede orde bestaat uit de broers en zussen van de overledene (en hun afstammelingen), ze zijn echter geen reservataire erfgenamen
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8011,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#8 , 25 nov 2013 13:02

De tweede orde bestaat uit de broers en zussen van de overledene (en hun afstammelingen), ze zijn echter geen reservataire erfgenamen
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8011,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt. Er is niemand van de eerste orde in dit geval wegens ouders overleden en geen kinderen.
Maar ik zie het verband niet met de vraag....
Zoals ik al schreef: broers en zussen kunnen onterfd worden wegens geen reservataire erfgenamen. Maar dat is hier niet gebeurd. Alle zussen zijn dus erfgenaam.
Wettelijke erfgenaam is geen synoniem voor reservataire erfgenaam.
Ook "Johanna" is dus erfgenaam en dat zal in het Attest van erfopvolging zo ook beschreven staan. Met alle rechten vandien, ook voor het vragen van inlichtingen bij de bank waar de overledene zijn rekeningen had.

k.b.

#9 , 25 nov 2013 13:22

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#10 , 25 nov 2013 13:43

In de vraag staat nergens dat er een testament is. De overleden zuster had geen kinderen. Ouders blijkbaar overleden.
Om Johanna te onterven is een testament nodig want ze is wettelijke erfgenaam. Maar er is geen testament, dus is ze niet onterfd.
Omdat ze erfgenaam is staat ze bijgevolg in het Attest van Erfopvolging vermeld. Daarmee kan ze naar de bank gaan waar de overleden zus haar rekeningen had. Aangezien er geen reservataire erfgenamen zijn moeten schenkingen ook niet terug ingebracht worden en is schenken buiten part en deel hier niet van toepassing.

Blijkbaar verwarren sommige antwoorden "schenking" met "testamentair legaat".

carpe_diem
Topic Starter

#11 , 27 nov 2013 16:52

Misschien deze aanvullingen...
Het enige wat nog resteert in de "echte" erfenis, is een bescheiden woning.
Die zal dus volgens de regels van de kunst door 2 gedeeld worden (Johanna en Naomi elk 50%).
Er is geen testament.
Johanna zal dus wel in het attest van erfopvolging staan, dacht ik (is dat de correcte benaming van dat stuk?).
Het is Johanna vooral te doen om inzicht te krijgen in het financiële reilen en zeilen van de overledene, zeker het laatste jaar (vanaf de datum dat Victoria wist dat ze ongeneeslijk ziek was). Misschien komen dan wel zaken boven water die fiscale gevolgen kunnen hebben. Maar ik vrees dat het inzamelen van die informatie verre van gratis zal zijn.
Ik herinner me een 10-tal jaar geleden, toen mijn ma overleed, dat we 10 euro (!) moesten betalen voor één rekeninguittreksel (denk dat het bij Dexia was)... Schandalig...
Ik vermoed dat zo'n attest van erfopvolging bij de notaris kan verkregen worden (gratis of mits vergoeding...) ?

succes-sie

#12 , 27 nov 2013 20:45

Attest van erfopvolging kan gratis bekomen worden in het registratiekantoor bevoegd voor de laatste woonplaats van Uw schoonzus.
Wat is vereist : trouwboekje van Uw schoonouders, originele overlijdensakte (en moesten ze moeilijk doen : een attest : samenstelling van gezin, waaruit blijkt dat Uw schoonzus ongehuwd en kinderloos was).
Notaris is niet gratis.

wanton

#13 , 01 dec 2013 20:21

Het enige dat hier belangrijk is , is de geestelijke gezondheid van de overledene op het moment van schenking. Wie gaat nu achteraf bepalen dat zij niet wist wat ze deed? Er zijn schenkingsrechten(7%) betaald , voor zover is het oke. Indien er geen rechten zijn betaald , moeten er successierechten betaald worden op dat deel , maar de schenking blijft.
Er is verder geen testament : al de rest wordt verdeeld volgens de wettelijke regels. Joanna en haar zus erven daarvan beiden de helft , na aftrek van de begrafeniskosten en derg. En betalen SSR aan 35 % en meer.
Navraag van de bankrekening heeft weinig zin , tenzij kan aangetoond worden dat er nog andere tegoeden zijn buiten de geregistreerde schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

carpe_diem
Topic Starter

#14 , 03 dec 2013 19:59

Het attest van erfopvolging hebben we nu in ons bezit. De notaris had dat blijkbaar al eerder gemaakt (300 euro + BTW,... even slikken) en daar kregen wij dus "gratis" een kopietje van.
Maar of we verder nog iets zullen doen, daar zijn we nog niet helemaal uit. Voorlopig interesseert het ons eigenlijk gewoon om te weten hoe de financiële situatie van de overledene was vóór haar overlijden en welke transacties er geweest zijn in de periode van pakweg een 6-tal maanden voor haar overlijden tot de dag van haar overlijden, zonder daarom tot "actie" over te gaan mochten er dubieuze zaken gebeurd zijn. Hoe we nu daarvoor praktisch te werk moeten gaan... geen idee. Afspraak met de diverse banken maken?
Eigenlijk zou ik er een punt willen achter zetten, maar ik vrees dat ik het later mezelf kwalijk zal nemen dat ik geen stappen gezet heb om gewoon te weten hoe de vork in de steel zit (mezelf kennende)...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”