Deurwaarder neemt beslag bij familieleden

HubertVII
Topic Starter

Deurwaarder neemt beslag bij familieleden

#1 , 07 okt 2013 16:56

Beste,

Mijn moeder en grootmoeder kregen gisteren een brief van een gerechtsdeurwaarder, met de vraag tot betaling van schulden van mijn tante(moeders kant).
Indien deze betaling niet gebeurd door één van de twee zal er beslag/deelbeslag worden gelegd op het huis van mijn grootmoeder (omdat dit deels van haar is i.v.m erfenis? dit is mij niet 100% duidelijk).
Het gaat niet over een astronomisch hoog bedrag, maar aangezien de hele familie met mijn tante gebroken heeft voelt dit niet rechtvaardig.

Mijn vraag is of dit zomaar kan, schulden opeisen bij familieleden?

Zijn er eventueel mogelijke (gerechtelijke)stappen om dit tegen te gaan d.m.v bv.: "afstand nemen/scheiden van een familielid, op een wettelijke manier?"

Is er een kans dat een deurwaarder plots aan mijn deur staan met de eis mijn tante haar schulden te betalen in geval de schulden ooit te hoog worden voor mijn ouders/grootmoeder?

We vrezen namelijk dat zij ons allen in haar "schuldenput" meetrekt.

Dank bij voorbaat,

Hubert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 okt 2013 17:13

Ik denk dat de deurwaarder dit doet omdat hij beslag kan leggen op alle tegoeden van uw tante. Maar zo'n situatie is ook nadelig voor uw moeder en grootmoeder. Om het huis 'vrij' te houden , betalen zij best die schuld. Dat dient wel ooit verrekend te worden bij de verdeling van de nalatenschap. Ik zou daar wel niet te ver in gaan. Probeer te weten te komen hoe groot de schuldenput van tante is. Op dit moment is er voor u geen probleem , want u heeft niets met tante te maken en u heeft geen gezamenlijk goed.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

patjebrussel

#3 , 07 okt 2013 17:27

Waarom staat dit hier bij het subforum 'efrecht en schenkingen' ? Is die tante dood ?
En sinds wanneer moeten familieleden opdraaien voor de schulden van een ander ? woonde ze daar bij grootmoeder of wat ?
Dus als ik schulden maak moet mijn broer daarvoor opdraaien ???

Reclame

zertyx
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 okt 2013 18:00

Natuurlijk draait men niet op voor andermans schulden. Zoals wanton stelt, biedt de deurwaarder de mogelijkheid om het onroerend goed vrij van beslag te houden. Zoniet kan uiteindelijk het pand openbaar verkocht worden en zal met het gedeelte van de tante de schuld worden betaald. Het aandeel van de rest blijft aan hen toebehoren.

HubertVII
Topic Starter

#5 , 07 okt 2013 18:23

Het staat bij dit subforum omdat deze titel het dichtste de situatie benaderd.
Dank u voor jullie input, ik vindt het een zeer nare en rare situatie. Ik had nog nooit van deze procedure gehoord. Heel veel mensen hebben schulden dus zou je denken dat deze al eens ter sprake zou gekomen zijn.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 09 okt 2013 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet ter zake doende opmerking verwijderd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2013 19:03

Leven grootmoeder èn grootvader nog?
Zou het kunnen dat tante door het overlijden van minstens één van hen in onverdeeldheid (naakte) eigenaar is van het huis?
De deurwaarder kan enkel uitvoeren op goederen die eigendom zijn van tante. Maar als tante erfgenaam is en dus een deel in de nalatenschap bezit kan op dit deel beslag gelegd worden.
Schuldeisers durven nog al eens te "vergeten" dat grootmoeder dan het vruchtgebruik heeft en dreigen ermee het huis te verkopen. Dit kan niet. Zij kunnen enkel verkopen wat tante bezit, vermoedelijk een deel naakte eigendom.

wanton

#7 , 07 okt 2013 19:10

Het is dat wat moet vermeden worden : een verkoop van de blote eigendom van tante in het huis. Dat brengt zelf gewoonlijk te weinig op en vermindert de waarde van het geheel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KimSe

#8 , 09 okt 2013 16:28

Tenzij één van de overige (blote) eigenaars het aandeel van Tante overneemt?
Dan is het aandeel van Tante meteen weg en hoeven de overige eigenaars zich geen zorgen te maken voor dergelijke situaties in de toekomst...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”