Goedemiddag
ik heb een vraag over het volgende: ikzelf ben enig kind met alleen mijn vader als enige ouder die nog leeft. In principe ben ik dan toch de naakte eigenaar van het ouderlijk huis, waarbij hij levenslang vruchtgebruik heeft?
In samenspraak met mijn vader zou ik graag daar met mijn gezin gaan wonen, waarbij hij evenwel zijn vruchtgebruik behoudt, maar ik zou graag hebben dat het eigendomsrecht van het huis volledig op mijn naam komt te staan. Dus als bijvoorbeeld mijn vader een nieuw gezin zou stichten, deze erfgenamen op geen enkele manier aanspraak kunnen maken op een deel van het huis of zijn recht op vruchtgebruik.
Stel dat het huis geschat wordt op 120.000 EUR huidige marktwaarde, dien ik dan maar 60.000 EUR te betalen aan mijn vader om volledig eigenaar te worden?
Zou de fiscus een systeem aanvaarden waarbij ik met mijn vader afspreek om maandelijks een bepaald bedrag van die 60.000 EUR op zijn rekening te storten? Kan eventueel een vermindering van de verkoopprijs worden bedongen met mijn vader in ruil voor zijn vruchtgebruik na verkoop?
Wat dan als mijn vader komt te overlijden vooraleer de 60.000 EUR is afbetaald? Dien ik het resterend bedrag dan in één keer aan fiscus te betalen, of een bepaald percentage van dit resterend bedrag?
Alvast bedankt voor jullie reactie!