schenking onroerend goed met tussenperiode van minstens 3 ja

jonah&noah
Topic Starter

schenking onroerend goed met tussenperiode van minstens 3 ja

#1 , 19 sep 2013 08:42

Het zit zo.
De moeder van mijn vriend wou het ouderlijk huis schenken aan hem.
Meer als drie jaar geleden is de notaris dan het huis komen schatten op 250000 EUR.
Dan is er voor de helft een schenking gebeurd.
Ondertussen hebben wij verbouwingen gedaan voor meer als 185000 EUR.
Nu moet het tweede deel geschonken worden.
Nu zegt de notaris dat hij de waarde op 260000 EUR gaat zetten.
Mag dit zo maar?
De verbouwingen zijn allemaal gebeurd op naam van mijn vriend.
Nu zal hij op 10000 EUR meer schekingsrechten moeten betalen...
En als de waarde moet aangepast worden. Komen hier dan ook weer kosten bij?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 19 sep 2013 11:31

Wat is er destijds geschonken geweest?
De helft volle eigendom? Naakte eigendom?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2013 12:39

Op 3 jaar tijd is de waarde van het pand ook gestegen, ook zonder die verbouwingen. Hij moet dus een schatting doen van de HUIDIGE waarde

Reclame

jonah&noah
Topic Starter

#4 , 20 sep 2013 07:30

De helft van de volle eigendom is geschonken.
Op de huidige waarde?
Hij heeft alles zelf gefinancierd, de lening en facturen staan allemaal op zijn naam en hij is toch al voor de helft eigenaar.

KimSe

#5 , 20 sep 2013 09:29

Als de helft van de eigendom is geschonken kan er volgens mij nu gewoon overgenomen worden en hoeft er niet meer geschonken te worden...

Als de zoon kan overnemen zullen er registratierechten moeten betaald worden op de waarde van het huis (2,5% wat neerkomt op 6.500,00 euro). De waarde van het huis is overeen te komen tussen partijen, maar een schatting van de notaris kan hier een indicatie zijn.
Je kunt altijd de woning minder schatten, maar als er x aantal jaar geleden al een waarde op gekleefd is van 250.000,00 euro zal de registratie het wel eigenaardig vinden dat de waarde op de dag van vandaag nog dezelfde is.

De overname impliceert wel dat de moeder een vergoeding krijgt voor haar aandeel... En ik neem aan dat dat niet de bedoeling is. Je kan hiervoor te rade gaan bij je notaris, maar misschien kan dit opgelost worden door een handgifte. Advies van jullie notaris (of desnoods een andere notaris...) is hier wel aangewezen.

Als er niet kan overgenomen worden en er moet toch geschonken worden dan betaald de zoon registratierechten op de helft van de waarde van de woning, namelijk op het geschonken deel... zoals hij ook bij de eerste schenking heeft gedaan.
Hij betaalt dan registratierechten op 130.000,00 euro. (Als moeder alleen schenkt komt dit neer op 9.875,00 euro).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”