vruchtgebruik

redlotuske
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 19 aug 2013 07:51

raad graag
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 19 aug 2013 10:50

Het vruchtgebruik van uw vader betreft de 50% die zijn aandeel waren;

Het vruchtgebruik waar uw moeder het over heeft zal dan het vruchtgebruik over haar gedeelte zijn, zij kan geen vruchtgebruik doorgeven aan iemand anders.

Veel verandert er echter niet want bij het overlijden van uw moeder heeft haar echtgenote sowieso vruchtgebruik over al haar roerende en onroerende goederen.
Haar echtgenote moet jullie dan wel huur betalen over de 50% van uw vader indien ze in het huis wil blijven wonen.
Indien ze het echter wenst te verkopen zullen jullie haar gedeelte van het vruchtgebruik moeten afkopen.

redlotuske
Topic Starter

#3 , 19 aug 2013 11:19

raad graag
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Mariette

#4 , 19 aug 2013 11:37

In geval men hertrouwt of wettelijk gaat samenwonen krijgt de nieuwe partner het VRUCHTGEBRUIK over de gezinswoning en over alle andere roerende en onroerende goederen.
De kinderen blijven erfgenaam en erven de blote eigendom. Als de partner wenst kan ze eisen dat ze het vruchtgebruik krijgt uitbetaald.
Toen mijn ouders gescheiden zijn heeft mijn vader zijn deel van het huis op naam van mij en mijn broer laten zetten.
Het huis staat volledig op naam van mijn moeder
welke van de twee is het nu?

redlotuske
Topic Starter

#5 , 19 aug 2013 13:19

raad graag
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#6 , 19 aug 2013 13:29

Als het huis volledig op haar naam staat, zegt DE WET dat haar partner (huwelijk of wettelijk samenwonend) automatisch het vruchtgebruik verkrijgt, bij huwelijk zowel over het huis als over haar roerende goederen, wettelijk samenwonend enkel de gezinswoning meen ik. Maar ze zijn gehuwd dus heeft de echtgenote daar recht op.

Ik vraag me af hoe de wens van uw vader genoteerd werd, daar moeten toch bewijzen van zijn? Zomaar vertellen dat iets werd "afgesproken" lijkt me niet bindend in dit geval.

wanton

#7 , 19 aug 2013 14:08

Indien de helft van het huis reeds van de kinderen is in volle eigendom , heeft moeder dus slechts de beschikking over de andere helft. Zij kan haar echtgenote dan enkel het vruchtgebruik toekennen van die helft van het huis. Dat wil zeggen , indien zij blijft wonen moet zij een halve huur betalen aan de kinderen. Eigenlijk moet moeder dat dan nu ook doen!
Indien vader destijds het vruchtgebruik van de hele woning aan moeder heeft overgedragen , gaat bij haar overlijden het vruchtgebruik van dat deel naar de kinderen. Hoedanook , zij heeft slechts te beslissen over haar helft van het huis. Het is eventueel pas na moeders overlijden dat het huis kan verkccht worden mits akkoord van en betaling aan stiefmoeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

redlotuske
Topic Starter

#8 , 19 aug 2013 15:00

raad graag
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor

#9 , 20 aug 2013 08:58

Ik ga ervan uit dat ‘heeft mijn vader zijn deel van het huis op naam van mij en mijn broer laten zetten’ betekent dat uw vader 1/4 van het huis in volle eigendom aan u en 1/4 aan uw broer geschonken heeft .Onderzoek dit echter vooraf zorgvuldig.Uw moeder kan u dan dit deel niet ontnemen.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn OVERLIJDEN slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Het beschikbaar deel van uw moeder is dus een derde van haar helft.
Echter:
“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.).Wat uw vader u schonk behoort niet tot haar ‘gehele nalatenschap’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

redlotuske
Topic Starter

#10 , 20 aug 2013 11:14

Eventjes alles op een rijtje:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”