uit overdeeldheid treden - geen extra succesie

JUPAKEE
Topic Starter

uit overdeeldheid treden - geen extra succesie

#1 , 07 aug 2013 09:26

Beste,

Ik heb samen met mijn Tante een pand. Elk de helft. Ik zou graag uit onderdeeldheid treden. Hoelang moet ik wachten totdat ik geen extra succesie dien te betalen aan de fiscus? 2 jaar sinds overlijden of 2 jaar na finaliseren van het dossier bij de notaris?

Ik vrees ook dat mijn Tante moeilijk gaat doen en niet gaat willen verkopen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en welke stappen kan ik ondernemen om ze hiertoe te verplichten?

Bedankt voor jullie hulp
Kristel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 07 aug 2013 17:35

om buiten de "gevarenzone" te blijven van meerwaardeschatting door de registratie moet je wachten tot 2 jaar na datum van indiening van de aangifte van nalatenschap.

j.demoor

#3 , 09 aug 2013 08:10

“Art.815. Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst. Men mag echter overeenkomen de verdeling voor een bepaalde tijd uit te stellen; zodanige overeenkomst kan voor niet langer dan vijf jaren verbindend zijn; maar zij kan vernieuwd worden.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan aldus tantes deel kopen(privaat of openbaar),waarop u registratierechten verschuldigd bent overeenkomstig “Art.109.Het recht wordt op 2,5 t.h. vastgesteld voor :...2° de afstanden onder bezwarende titel, onder medeëigenaars, van onverdeelde delen in onroerende goederen...”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

“Artikel 127.Wanneer er bevonden wordt dat de aangegeven waarde van aan de onder artikel 111 voorziene schatting onderworpen goederen te laag is, en dat het tekort gelijk is aan of hoger is dan het achtste van het totaal der waarderingen van de gecontroleerde goederen, zoals zij in de aangifte vermeld zijn, is er een boete gelijk aan de bijkomende rechten verschuldigd...Artikel 137.Er is verjaring voor de eis:...2° van de vordering tot schatting der goederen onderworpen aan dergelijke controle en van de rechten, interesten en boeten in geval van de te lage waardering van bedoelde goederen, na twee jaar...”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

sneeuwklokje

#4 , 10 aug 2013 01:16

Aan KimSe: wanneer tellen 'die 2 jaren wachten na datum van indiening van de aangifte van de nalatenschap'? Is dat de dag dat de akte bij een eventuele verkoop zou ondertekend worden? Of is dat op het ogenblik van ondertekening van een compromis?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”