erfenis

lady
Topic Starter

erfenis

#1 , 28 mei 2007 09:42

we zijn met drie kinderen,moeder leeft nog ik kreeg in1995 van moeder een huis als schenking, vader was al overleden er werden schenkingsrechten op betaald,heb het huis twee jaar later verkocht daar er veel te veel kosten aan waren. mijn broer kreeg in compensatie een geldbedrag ter waarde van het verkocht huis toen. Moeder heeft nog een huis dat vrij recent is en dus in waarde veel hoger is.Als moeder overlijdt deelt mijn zus indat huis,Het huis dat ik indertijd verkocht heb word dat bij de verdeling geschat op de waarde van nu,dat natuurlijk veel hoger is en moet ik dan da verschil bijpassen aan broer en zus?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 mei 2007 20:44

Lieve Lady ,

Op het ogenblik dat uw moeder overlijdt , wordt de inhoud van haar te verdelen nalatenschap bepaald , de zgn. 'fictieve massa' :
1- al hetgeen uw moeder in volle of blote eigendom bezit
2- alles wat zij ooit van haar bezittingen heeft weggegeven. Volgens het principe : toestand op het ogenblik van schenking aan waarde op moment van overlijden;
Concreet in uw geval :
* geldsom van uw broer
* verkoopprijs van de woning (min onkosten) van uwentwege
Er moeten hierop geen successierechten betaald worden , maar het wordt meegeteld om de verdeling te regelen. De schenkingen worden dus verrekend. Alvorens in drie te delen , kan uw zus voorafnames doen tot ze evenveel heeft als u en uw broer gekregen heeft. Indien er onvoldoende is , KAN ( maar moet niet) uw zus idd vragen dat U het tekort bijpast.
Uw moeder kan via testament wel bepalen dat uw zus eerst haar deel opeist , maar vb. geen bijpassing mag vragen. Dat is wel werk voor een notaris.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 29 mei 2007 12:51

?Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt,moet...aan zijn medeerfgenamen INBRENG doen van al hetgeen hij van de overledene ,bij schenking onder de levenden...ontvangen heeft...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.922.Om de INKORTING te bepalen, vormt men een massa uit alle goederen die bij het overlijden van de schenker of erflater aanwezig waren. De goederen waarover hij bij schenking onder de levenden heeft beschikt, worden fictief daarbij gevoegd volgens hun staat ten tijde van de schenkingen en hun waarde ten tijde van het overlijden van de schenker...?(B.W.).

Het huis dat u indertijd verkocht hebt wordt bij de verdeling dus geschat op de staat ten tijde van de schenking en op zijn waarde ten tijde van het overlijden van de schenker.

De rechten van elke erfgenaam,zijnde 1/3 van de nalatenschap,worden berekend op deze FICTIEVE massa.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

lady
Topic Starter

#4 , 29 mei 2007 18:58

dank voor reactie,dat huis da ik indertijd verkocht heb zou nu wel een paar miljoen meer waart zijn ,wordt die prijs nu bepaalt bij overlijden van moeder? Ik heb dan zogezecht maar minder dan de helft gehad en moet da verschil dan delen met mijn broer en zus?

wanton

#5 , 29 mei 2007 20:31

De waarde van een som geld blijft dezelfde : 50.000 ? bij de schenking blijft 50.000 ?.
Voor u wordt de eventuele inbreng : de verkoopprijs die U van de woning heeft ontvangen , met aftrek van kosten die U gemaakt heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”