Erfrecht niet geadopteerd kind

Merlindo
Topic Starter

Erfrecht niet geadopteerd kind

#1 , 28 apr 2013 16:16

Ik ben een niet geadopteerd kind .
Moeder is kortelings overleden maar was 55 jaar getrouwd met een West Vlaamse man ( stiefvader ) .
Moeder heeft in West Vlaanderen steeds ( al dan niet ingeschreven ) in zijn zaak geholpen en wij woonde daar ook bij hem in .
Stiefvader heeft mij nooit willen adopteren .
Ik had al geruime tijd de indruk dat stiefvader foefelde met rekeningen van mijn moeder , haar volmachten liet tekenen , de huur van haar huizen verduisterde en vanalles ontzegde .

Misschien ongepast maar wil het toch wel weten waar ik als kind erfrecht op heb en waar mijn stiefvader die steeds van haar gelden leefde en het zijne wegsluisde het vruchtgebruik van heeft.

Wat gebeurd er met het huis dat moeder bezat voor ze hertrouwde met stiefvader ?
Wat gebeurd er met het huis dat moeder geërfd heeft van haar zuster toen ze al getrouwd was met stiefvader ?

Wat gebeurd er met het huis ( waar ook zaak is ingelegen ) van stiefvader en waar hij dus nu nog woont ?
Hij woonde hier dus al voor moeder trouwde met hem .
Wat gebeurd er met het huis van de moeder van stiefvader dat hij heeft gekocht toen mijn moeder al met hem getrouwd was ?
Wat gebeurd er met de woning die hij enkel jaren nadien ook nog heeft bijgekocht tijdens hun huwelijk ?

Nadien koopt hij nog een bouwgrond bij dat hij heeft laten beschrijven als wederbelegging van penningen erfenis van zijn ouders ?
Wat gebeurd hiermee want wij zouden versteld staan dat hetgeen hij geërfd heeft van zijn ouders al zijn aankopen zouden kunnen bekostigen ?

Moeder bezat ook een rekening op een bank waar haar vervangingsinkomen van haar overleden man maandelijks op werd gestort .
Stiefvader ging dit steeds casch afhalen voor haar .
Tevens hebben we hem betrapt dat hij niets anders heeft gedaan als geldrekeningen afsluiten en openen .
Hij heeft ook steeds de huur van mijn moeders huizen achterovergeslagen om van te leven , zijn inkomsten heeft hij warschijnlijk steeds opgespaard op een rekening op zijn eigen naam ?

Wat gebeurd hier allemaal mee ?
Hoe zit het met die geldrekeningen ?
Is het dus mogelijk dat hij ermee wegkomt als hij steeds gelden van moeder en of zijn inkomsten storte op een rekening op zijn eigen naam , die hij misschien al bezat voor hij trouwde met haar ?
Indien hij zelf meerdere woningen bezit , of één bezat voor ze trouwde heeft hij dan nog vruchtgebruik over de huizen van moeder ?

Moeder en stiefvader waren getrouwd met gemeenschap van aanwinsten .

Veel vragen ik weet het .

Alvast bedankt .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Merlindo
Topic Starter

#2 , 28 apr 2013 16:19

Kortweg nu moeder gestorven is zegde beweerd hij dat mijn moeder steeds dure kleding kocht en niet met geld overweg kon , en dus alles jaren overboord heeft gegooid .
Dit kan ik ten stelligste ontkennen want hij ontzegde haar alles wat geld kosten zoals mooie kleding .
Dus moeder zou niets meer bezitten .
Hij heeft dus steeds van haar inkomen geleefd en zijn inkomsten opgespaard of weggesluisd .

wanton

#3 , 28 apr 2013 17:13

Algemeen principe : stiefvader bekomt het vruchtgebruik op alles in de nalatenschap.Uzelf bekomt de blote eigendom. Dit duurt zolang stiefvader leeft.

Wat gebeurT er met het huis dat moeder bezat voor ze hertrouwde met stiefvader ?
Wat gebeurT er met het huis dat moeder geërfd heeft van haar zuster toen ze al getrouwd was met stiefvader ?
Deze huizen worden van u in blote eigendom.
Wat gebeurT er met het huis ( waar ook zaak is ingelegen ) van stiefvader en waar hij dus nu nog woont ?
Hij woonde hier dus al voor moeder trouwde met hem .
Is en blijft van stiefvader.
Wat gebeurT er met het huis van de moeder van stiefvader dat hij heeft gekocht toen mijn moeder al met hem getrouwd was ?
Is en blijft van stiefvader. Maar misschien moet hij een deel terug betalen aan de gemeenschap.
Wat gebeurT er met de woning die hij enkel jaren nadien ook nog heeft bijgekocht tijdens hun huwelijk ?
Misschien is die voor de helft van uw moeder.
Nadien koopt hij nog een bouwgrond bij dat hij heeft laten beschrijven als wederbelegging van penningen erfenis van zijn ouders ?
Wat gebeurd hiermee want wij zouden versteld staan dat hetgeen hij geërfd heeft van zijn ouders al zijn aankopen zouden kunnen bekostigen ?
Als dat zo beschreven staat , is dat van hem alleen.
Moeder bezat ook een rekening op een bank waar haar vervangingsinkomen van haar overleden man maandelijks op werd gestort .
Stiefvader ging dit steeds casch afhalen voor haar .
Tevens hebben we hem betrapt dat hij niets anders heeft gedaan als geldrekeningen afsluiten en openen .
Hij heeft ook steeds de huur van mijn moeders huizen achterovergeslagen om van te leven , zijn inkomsten heeft hij warschijnlijk steeds opgespaard op een rekening op zijn eigen naam ?

Wat gebeurd hier allemaal mee ?
Hoe zit het met die geldrekeningen ?
Is het dus mogelijk dat hij ermee wegkomt als hij steeds gelden van moeder en of zijn inkomsten storte op een rekening op zijn eigen naam , die hij misschien al bezat voor hij trouwde met haar ?
Indien hij zelf meerdere woningen bezit , of één bezat voor ze trouwde heeft hij dan nog vruchtgebruik over de huizen van moeder ?

Moeder en stiefvader waren getrouwd met gemeenschap van aanwinsten .

Veel vragen ik weet het .

Alvast bedankt .
Bij gemeenschap van aanwinsten zijn dus alle inkomsten gemeenschappelijk. Dat betekent eigenlijk ook dat , tenzij anders bewezen , alle aanwezige gelden ook van de gemeenschap zijn , zodat de helft daarvan - ongeacht op welke naam ze staan- van uw moeder is. Daarvan erf jij dan de blote eigendom.

Ik raad u evenwel ten stelligste aan een goede notaris te raadplegen , en liefst een andere dan die van uw stiefvader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Merlindo
Topic Starter

#4 , 28 apr 2013 18:45

Maar wat vinden jullie als advocaten , juristen nu van heel deze regeling?
Ik vind dit niet echt correct wanneer bvb blijkt dat iemand een dikke spaarcent heeft opgebouwd op kosten van iemand anders , zelf bezittingen heeft en verhuurt en dan ook nog eens de huur van mijn moeders huizen mag opstrijken .
Zodus als je alles een beetje goed uitziet en de smeerlap uithangt dan kan je hier in je oude dag nog mooi je slag mee slagen .

Merlindo
Topic Starter

#5 , 28 apr 2013 18:47

Trouwens zouden wij nog iets kunnen ondernemen als wij bewijzen dat mijn overleden moeder altijd in zijn zaak heeft geholpen , al dan niet ingeschreven .

Mijn vrouw is er nog steeds van overtuigd dat ik als eigen kind word aanzien omdat mijn stiefvader meer dan 50 jaar getrouwd was met moeder .

Merlindo
Topic Starter

#6 , 28 apr 2013 18:48

In ieder geval heeft hij al laten blijken dat we op nietveel moeten rekenen .

wanton

#7 , 28 apr 2013 20:02

Beste Merlindo ,
u opwinden op dit forum zal u ook niet verder helpen.

Indien uw moeder gehuwd was met deze man volgens het door u vermelde stelsel van gemeenschap van aanwinsten , sta je er niet zo slecht voor. Om te beginnen worden eerst de persoonlijke goederen toegekend : wat uw moeder had voor dit huwelijk is van haar alleen. Wat uw stiefvader heeft geërfd of officiëel daarvan heeft gewijzigd , blijft van hem alleen. Dit is te bewijzen. Al de rest , ook hetgeen op naam staat van stiefvader alleen , behoort tot de gemeenschap en is dus voor de helft van uw moeder. Lonen , ook dat van stiefvader , is gemeenschappelijk tegoed.

Het probleem lijkt mi. wel te ingewikkeld om volledig en correct te ontleden op het forum , de gegevens zijn daarvoor te summier.
Daarom : laat u zeker bijstaan door een deskundige of een goede notaris.
U kan zelf al eens langs gaan op de Registratie of het Kadaster om na te gaan hoe de huizen eigenlijk in eigendom zijn. En het is niet omdat stiefvader ooit een stuk heeft 'gekregen' , dat dat daarom defintief is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Merlindo
Topic Starter

#8 , 29 apr 2013 16:22

tja ik heb ook een beetje de angst dat hij mijn moeder nog wat testamenten of zo heeft laten tekenen want sinds een jaar of 3 was ze niet echt meer 100 % bij haar positieve , ze vetrouwde hem maar hij maakte haar leugens wijs .
Moeder had ook geen benul meer van geld .

Nu lees ik dat als ik haar overlijdensattest naar het CRT ( centraal regeister testamenten stuur ) ik wel kan teweten komen of ze nog testamenten heeft opgemaakt ofzo .
Weet iemand wat dit kost en hoelang dit in beslag neemt ?
Worden de testamenten van haar echtgenoot dan ook kenbaar gemaakt ?

Ik ben al wel uitgenodigd geweest door notaris na haar overlijden , maar die heeft weinig gezegd over hoe het u net zat , enkel wat gegevens van mij genoteerd en hij zegde dat dit was om alles te onderzoeken ofzo en dat dit wel 3 maanden in beslag kon nemen .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”