onterven of hoe kunnen we dit oplossen

suske1960
Topic Starter
Berichten: 6

onterven of hoe kunnen we dit oplossen

#1 , 23 jan 2013 15:29

mijn ouders zijn al op leeftijd en ze maken zich zorgen over hun bezittingen . We zijn met 3 kinderen ...
mijn oudste broer is alcoholieker "geweest" en heeft een zwaar ongeval gehad (niet in dronken toestand , maar werd aangereden op zebrapad) met als gevolg dat hij nu zwaar dement in een instelling verblijft . Mijn vader is bewindvoerder ...
Nu zouden mijn oudrs al hun bezittingen na hun overlijden aan mijn andere broer en mij willen laten . Dus liefst niets aan de oudste in de instelling , aangezien hij er zich toch niet van bewust is en ook nooit zal genezen . ... zijn erfdeel zou dan voor het grootste deel naar de staat gaan ........

Nu is de vraag , hoe kunnen ze vermjden dat mijn oudste broer een deel krijgt ? Kunnen ze hem onterven ?

Begrijp me niet verkeerd : mijn oudste broer heeft niets tekort en heeft een inkomen als invalide . Ook gaan wij regelmatig op bezoek , ook al herkent hij ons niet !!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SPEEDYTJE
Berichten: 17

#2 , 23 jan 2013 15:45

je ouders kunnen je invalide broer nooit volledig onterven, wel een deel van zijn erfenis verdelen onder jullie 2
wel kunnen ze een groot deel van hun geld in een levensverzekering steken en die dan schenken aan jullie op moment van overlijden
of een onroerend goed aankopen in een land waar geen erfrecht bestaat (vb Engeland) en dan kunnen ze dit schenken aan wie ze verkiezen (van dit laatste ben ik niet 100% zeker)
best langsgaan bij de notaris alhoewel dit ook geen garantie is op een duidelijke uitleg...

duma
Berichten: 2871

#3 , 23 jan 2013 16:03

Drie kinderen.
Elke kind heeft recht op zijn reservatair deel, zijnde 1/4e. Hieraan kan niets veranderd worden en mag niet geraakt worden.
Over het overige deel, ook 1/4e, kan vrij worden beslist naar wie dit gaat. Het is dus mogelijk om dat deel onder u en uw jongste broer te verdelen (elk 1/8e). Hiervoor moeten uw ouders wel een testament opstellen en het grootst beschikbare deel verdelen tussen jullie 2.
Zonder testament, krijgt elk kind gewoon 1/3e.

Over de laatste oplossing van speedytje: Volgens mij maakt het niet uit waar het stuk grond ligt, maar wel in welk land de erfenis verdeeld wordt. In België zal ook dat stuk grond dus naar de drie kinderen gaan. Als de ouders zouden verhuizen naar Engeland, is dat een andere zaak, want dan geldt het erfenisrecht van Engeland, waar men inderdaad over alles vrij kan beslissen.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 23 jan 2013 20:40

Vader is bewindvoerder??? Aangezien de broer niet meer handelingsbekwaam is, zal de erfenis enkel kunnen aanvaard worden onder voorwaarde van boedelbeschrijving.
Ik denk dat jullie dan niet meer te foefelen hebben. Een minderjarige en handelsonbekwame worden beschermd door de wet.

En voor de rest Suske 1960. Ben jij in de plaats van je ouders aan het delen?

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 23 jan 2013 20:46

En bij overlijden vader zal er ook nog een nieuwe bewindvoerder moeten aangesteld worden door de vrederechter.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 23 jan 2013 20:53

Indien die broer zelf kinderen heeft , is er mi. geen probleem.
Anders moet via testament hem slechts zijn reservatair deel worden toegekend. Ook de clausule van 'restlegaat' voorzien waarin het saldo automatisch naar zijn broers/zusters gaat.Contacteer een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

drien
Berichten: 68

#7 , 23 jan 2013 21:31

makkelijkste oplossing in zo'n gevallen is dat je ouders gewoon mondjesmaat geld uitdelen aan jou en je broer. Gebeurt heel vaak op die manier.

suske1960
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 24 jan 2013 08:19

Vader is bewindvoerder??? Aangezien de broer niet meer handelingsbekwaam is, zal de erfenis enkel kunnen aanvaard worden onder voorwaarde van boedelbeschrijving.
Ik denk dat jullie dan niet meer te foefelen hebben. Een minderjarige en handelsonbekwame worden beschermd door de wet.

En voor de rest Suske 1960. Ben jij in de plaats van je ouders aan het delen?
Beste ,
ik ben helemaal niet aan het delen , dit is een vraag die ik stel in opdracht van mijn ouders ... als mijn vader er niet meer zal zijn , zal ik de bewindvoering overnemen .
Als we echt willen foefelen , dan vraag ik raad aan Fabiola ..... die weet er alles van !!!

suske1960
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 24 jan 2013 09:10

Indien die broer zelf kinderen heeft , is er mi. geen probleem.
Anders moet via testament hem slechts zijn reservatair deel worden toegekend. Ook de clausule van 'restlegaat' voorzien waarin het saldo automatisch naar zijn broers/zusters gaat.Contacteer een notaris.
neen , mijn oudste broer heeft geen kinderen en ook geen echtgenote (gescheiden )

k.b.
Berichten: 876

#10 , 24 jan 2013 13:16

Een open vraag ... (eigenlijk één om zelf uit te leren)

1. Kan de desbetreffende broer de erfenis niet verwerpen ? via zijn bewindvoerder ...
Het lijkt mij dan wel noodzakelijk te zorgen dat de bewindvoerder geen erfgenaam is ...

2. nagenoeg identiek : Kan men niet via schenkingen werken ... zodat het vermogen nu reeds verdeeld wordt.... Als de desbetreffende broer geen "inbreng van de schenkingen" vraagt (bij monde van zijn bewindvoerder ...

Please shoot ...

k.b.

duma
Berichten: 2871

#11 , 24 jan 2013 13:39

1) de bewindvoerder moet handelen in het belang van de broer. Waar is 'de erfenis verwerpen' handelen in het belang? Ik denk trouwens dat de bewindvoerder dat niet kan beslissen, maar dat dat sowieso via de rechtbank moet, die dan óók weer, net zoals bij een minderjarige, gaan kijken naar het belang van de persoon.

2) Lijkt mij mogelijk, maar zou wel een slechte bewindvoerder zijn dan, als hij de inkorting niet vraagt. Die moet waken over de belangen van de broer en niet onder een hoedje spelen met de andere 2!

k.b.
Berichten: 876

#12 , 24 jan 2013 13:59

Er kan besloten worden dat als de desbetreffende broer geen kinderen heeft dat zijn nalatenschap terug zal gaan naar zijn broers en zussen ...

Dus in plaats dat de broer "niets te kort zal komen" ... zal na diens overlijden de overgebleven gelden terugkeren naar de twee broers en zussen. (via zijn nalatenschap)
Menselijk en deontologisch gezien is deze werkwijze voor mij de meest logische / geschikte ...

Al is het voor vadertje staat natuurlijk niet identiek ... doch is geduld een mooie deugd ...

k.b.

duma
Berichten: 2871

#13 , 24 jan 2013 14:02

Maar door de nalatenschap zal de broer toch beter kunnen voorzien in zijn eigen levensonderhoud. Die instelling is niet gratis. De erfenis dan doorsluizen naar een broer en zus zorgt dan zelfs voor extra kosten voor vadertje staat, want wie gaat anders die instelling betalen?

k.b.
Berichten: 876

#14 , 24 jan 2013 14:12

Maar door de nalatenschap zal de broer toch beter kunnen voorzien in zijn eigen levensonderhoud. Die instelling is niet gratis. De erfenis dan doorsluizen naar een broer en zus zorgt dan zelfs voor extra kosten voor vadertje staat, want wie gaat anders die instelling betalen?

Je kan het ook omdraaien natuurlijk ...

Zouden mama en papa dezelfde behandeling verkiezen van hun kinderen jegens hun ,indien ze morgen beiden dement zouden worden ?
Dit onder het voorwendsel dat ze het toch niet meer beseffen en steeds een glimlach op het gelaat hebben ...

k.b.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#15 , 24 jan 2013 17:15

restlegaat : erfenis van broer gaat naar zijn broer/zuster aan tarief rechte lijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”