Ziekenhuisfacturen betalen na overlijden vader

Caroline1981
Topic Starter

Ziekenhuisfacturen betalen na overlijden vader

#1 , 22 apr 2007 01:12

Hallo iedereen,

Enkele maanden terug overleed mijn vader en die had maar een klein pensioentje en ik had als enige van de 4 kinderen nog contact met hem.
Het laatste jaar verbleef hij echter continu in het ziekenhuis en wat blijkt
nu, dat er nog voor meer dan 10.000 euro hospitalisatiefacturen moeten worden betaald.
Mijn broers en zus hebben de nalatenschap verworpen en hadden al meer dan 20 jaar geen contact meer met mijn vader en ook niet met mij.

Nu beweren ze dat ik voor al die hospitalisatiefacturen die nog openstaan
zal moeten opdraaien, zelfs wanneer ik ook de erfenis zou gaan verwerpen.
Ze beweren voor alles vrijuit te gaan,omdat er geen affectieve band meer was tussen hen en mijn vader en dit de laatste 20 jaar.
Ik werk maar deeltijds en wanneer die ziekenhuizen mij zoeken ben ik levenslang veroordeeld tot armoede en deurwaarders.

Is dit allemaal correct en gaan de ziekenhuizen op mij jagen om aan dat geld te geraken ?
Gaan ze werkelijk zo ver ?
Ze hebben een advocaat ( beweren ze ) geraadpleegd en die zegt dat
dit onder onderhoudsplicht valt en of de erfenis nu is verworpen of niet,
dat dit van geen tel is.

Ik vind dit heel oneerlijk en kan iemand bevestigen of dit waar is ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2007 11:09

Rechtspraak en rechtsleer zijn verdeeld over de vraag of kinderen als zij de nalatenschap verwerpen toch de "kosten van de laatste ziekte" moeten betalen.

Zo werd geoordeeld:

In het voorliggende geval heeft wijlen Al.C. nooit onderhoud ten laste van zijn kinderen gevorderd. Na diens overlijden kan [het ziekenhuis]zich derhalve evenmin steunen op de beweerde onderhoudsplicht om de nagestreefde betaling te bekomen (Hof van Beroep Brussel 9 maart 2005, NjW 2006, afl. 147, 656, noot VERSCHELDEN, G.)

In ieder geval moet rekening gehouden worden met de mogelijkheden van het kind om te betalen. Ook dat de andere kinderen niet mee moeten betalen is voor betwisting vatbaar.

U ziet, er is veel discussie mogelijk. Misschien hebt u recht op een pro deo advocaat om u bij te staan.

scorpioen

wolf2

#3 , 22 apr 2007 15:00

Het is inderdaad niet simpel en zonder juridische hulp wordt u gepluimd. Ik kan u verzekeren dat ziekenhuizen, zowel openbare als private, stelselmatig samenwerken met advocatenburo's en met gerechtsdeurwaarders om aan hun centen te komen.

Raadpleeg in elk geval ook de mutualiteit van uw vader!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”