Raad gevraagd

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Raad gevraagd

#1 , 15 nov 2012 14:11

Vandaag kreeg ik van de notaris van mijn zuster bericht dat zij hem had aangesteld om de erfenis van mijn moeder te regelen. Deze zou op 29 oct zijn overleden, ong 14 dagen geleden.
Ik had al 12 jaar geen kontakt meer met moeder en zus en kreeg uiteraard ook geen doodsbrief.
De notaris wijst mij erop dat krachtens een authentiek testament van 2006 aan mijn zus het grootst beschikbaar deel word toegekend en aan mij het wettelijk erfdeel.
Kan iemand mij hier meer uitleg over geven.
In dat jaar werd het ouderlijk huis verkocht, wat gebeurde met inboedel, haar juwelen ?
Ik denk dat mijn zus dus alles op haar bil heeft geslagen. Er zou nog een kleine rekening staan op de bank.

De notaris vraagt of hij ook voor mij mag optreden, of ik zelf een notaris ga nemen.
Wat is het beste ?

Bij voorbaat dank aan ieder die iets aanbrengt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 15 nov 2012 14:47

Stel bij voorkeur zelf een notaris aan, die uw rechten verdedigt. Het kost niets meer. Notarissen verdelen de kosten onderling.
Het is mogelijk dat jij enkel je reservatair deel hebt gekregen (dit is wettelijk). Aan het testament kan je niets meer verandederen. Dat blijft zo of je moet de nietigheid hiervan kunnen aantonen.
Ik vermoed dat je met twee kinderen zijt. Bij twee kinderen mag de langstlevende ouder 1/3de van het beschikbaar vermogen vrij wegschenken. Vermoedelijk is dat naar je zus gegaan.
Wat er nog achter gehouden is, moet jij zelf bewijzen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”