Erfenis en eventuele fouten notaris en legatarissen.

ThomasH
Topic Starter

Erfenis en eventuele fouten notaris en legatarissen.

#1 , 05 okt 2012 00:39

Beste,

Ik ken iets van recht, maar niet genoeg. Graag jullie hulp gewenst.

Scenario:

Persoon sterft, heeft heel succesvolle carriere gehad. Heeft van drie ook heel succesvolle mensen geerfd in de laatste drie jaar.

Zijn vriendin (niet wettelijk samenwonend of getrouwd), heeft de laatste jaren een volmacht over hem gehad. Inhoud onbekend.

Hij heeft vier kinderen.

Testament:

Het onderhands testament, niet geregistreerd, duikt op bij de vriendin van de erfgenaam.

De erfgenamen krijgen een brief tot bespreking van het testament/uitnodiging bij notaris thuis gestuurd. Onderhands testament inclusief. Niet geregistreerd. Er zijn vier kinderen, en die krijgen elk hun deel: 1/5e. De vriendin krijgt ook 1/5e.

Maar: dit onderhands testament bevat enkel de bladzijden: 1, 3, 3B, 4, 4B, 5.

Pagina 2 mist. De pagina met alle gelden. De persoon had geen onroerende goederen. Heeft er ooit heel veel gehad, als belegging, maar in de loop van het leven verkocht.

Andere pagina's hebben een toevoegde B versie.

Maar de belangrijkste vermogensbestanddelen missen.

Enkel de eerste pagina is gedagtekend en gehandtekent.

Bovendien zijn er woorden veranderd in het testament. Sommige zaken in potlood, door de notaris, naar eigen zeggen (maar dit maakt niet uit denk ik, was enkel ter verduidelijking). Maar ook woorden veranderd in pen, door een ander geschrift dan de erflater.

Notaris:

Allereerst: De huidige aangestelde notaris is een neef van de vriendin van de overleden persoon.

Hij nodigt de mensen binnen. Zegt vervolgens: 'jullie hebben het testament allemaal thuis gekregen, zijn er nog vragen?' Geen woord uitleg meer.

Hij heeft het testament niet voorgelezen. Geen opmerkingen gemaakt betreffende de missende pagina's en de dubbele pagina's.

Dan komt hij tevoorschijn met de gelden. Hij toont papieren vd bank met vertoning vd gelden aanwezig bij die bank, waarvan opnieuw bladzijden missen.
Pagina 1/3 en 2/3 zijn aanwezig. Pagina 3/3 niet.

Maar de erfgenamen weten dat het bedrag dat in totaal in de nalatenschap zit en nu op tafel ligt ongeveer 1/10e bedraagt van wat er in zou moeten zitten. Zelfs de laatste erfenis die decuius zelf heeft ontvangen, nog geen jaar geleden, was groter dan de totale aanwezige nalatenschap op dit moment.

Dus er volgde geen aanvaarding van het testament.

Nu weet iedereen in de familie dat de decuius nooit veel heeft uitgegeven. Het was een spaarzaam persoon en een goed belegger.

Niemand stelt zich vragen om de verdeling an sich. De wettelijke reserves zijn gerespecteerd. En niemand heeft een probleem met de 1/5e voor de vriendin van de persoon.

Wel stellen zich veel mensen vragen bij het bedrag van de nalatenschap, het feit dat de vriendin de laatste jaren een volmacht had en de decuius licht dementeerde.
Ook zijn er vragen rond de familieband van de vriendin met de notaris, die niet zowel qua schijn, maa ook in daad niet echt neutraal lijkt te zijn.

Hij lijkt nogal geinteresseerd te zijn in het spoedig besluiten van een onderlinge overeenkomst.

Over kunstwerken in de nalatenschap zei hij: 'geef ze weg, of gooi ze op het groot vuil'. Het gaat hier om werk van bekende kunstenaars die geschat zijn op grote sommen waar een middenklasse persoon een paar jaar voor moet werken. Huidig in bezit vd vriendin.

Over de wijnkelder van de decuius, die redelijk wat 'investeringswijnen (zeer oude flessen)' bevat, zei hij: 'dat valt onder eten en drinken, dat kan je niet van de vriendin van de decuius vorderen en in de nalatenschap steken'. Huidig in bezit vd vriendin.

1 vd kinderen werpt op dat de decuius veel grond heeft gehad en dus veel meer vermogen zou moeten hebben. Dan pas geeft de notaris toe dat er nog een grond bekend is waar de decuius rechten op heeft (onverdeelde erfenis).

Kortom: de notaris verzwijgt zaken, gaf geen uitleg, en heeft een familieband met de vriendin, die nogal verdacht wordt van -minstens- het misbruiken van de volmacht op de decuius.

De andere erfgenamen voelen nattigheid.

Ik denk aan:
-bewijs vd rekeningen, buiten de notaris om, gaan opvragen bij de bank. Jammer dat febelfin niet meer toelaat dat je via hen alle banktegoeden kan opvragen. Iemand een alternatief?

-andere notaris (extra) nemen.

Mijn belangrijkste vragen zijn:

-wordt een huis na een overlijden niet verzegeld omwille vd onroerende goederen? (huis is gehuurd en geen domicilie van de erflater).

- Wat met de familieband tussen notaris en de vriendin vd decuius?

- EN hoe achterhalen we het meest efficient wat er qua roerende goederen écht in de nalatenschap zit? Kan je als erfgenaam buiten een notaris om de banktegoeden opvragen?

- Kunnen we tweede notaris nemen?

- Kunnen we achterhalen wat de decuius heeft ontvangen nav de erfenissen die hij als erfgenaam de laatste jaren heeft ontvangen?

IK zou een antwoord heel hard apprecieren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 05 okt 2012 09:36

Ik ben wel zeker dat Wanton hier wel meer van afweet, maar puur instinctief zou ik zeker een tweede notaris raadplegen, en alle stukken juridisch laten onderzoeken. Zeker niet snel afhandelen ! De bankgelden worden door de fiscus geblokkeerd tot de erfenis afgehandeld is, maar waren er eventueel nog kluizen ? Aangezien, het hier duidelijk gaat over een zeer grote nalatenschap zou ik dit volledig laten uitpluizen door een notaris zonder banden met één van de begunstigden. De vriendin woont niet wettelijk samen, of was niet gehuwd met de overledene. Dus kan zij ook geen aanspraak maken op zijn bezittingen, tenzij uitdrukkelijk vermeld in een rechtsgeldig testament. Dus : alle eigendommen, inclusief de schilderijen en wijnen behoren toe aan de wettelijke erfgenamen. Als een onderhands testament niet volledig is, is dit niet rechtsgeldig, op het ontbrekende blad kunnen een hoop clausules staan, ook wijzigingen die niet gehandtekend zijn door de overledene kunnen niet. Dus is volgens mijn bescheiden mening het testament waarover sprake zeker niet rechtsgeldig, maar ik zou dit zeker laten onderzoeken. Over naar Wanton ?

ThomasH
Topic Starter

#3 , 05 okt 2012 18:00

Alvast bedankt voor de hulp.

Snel afhandelen zal alvast niet gebeuren, er zijn teveel vragen en onduidelijkheden.

Tweede notaris zoeken en alle banktegoeden opvragen zijn we al mee bezig.

Er zijn geen kluizen volgens de notaris.

Wel hebben we ondertussen ontdekt dat de vriendin reeds 10 jaar een volmacht heeft over de erflater. We zullen dus vrij ver moeten teruggaan in de juridische stukken.

De persoon in de ene bank, waar we weten dat de erflater tegoeden heeft, wist ons alvast te vertellen dat er een paar heel grote overschrijvingen gebeurd zijn naar andere rekeningen. Dus we zijn al iets op het spoor.

Dat het testament rechtsongeldig is of niet zullen we dan overlaten aan de andere notaris om eens te bekijken. De vriendin staat alvast wel uitdrukkelijk vermeldt als begunstigde van het vrij beschikbare deel van 1/5e.

Reclame

Creatief

#4 , 05 okt 2012 19:27

Verwijderd omwille van bescherming dossier.
Laatst gewijzigd door Creatief op 05 okt 2012 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

ThomasH
Topic Starter

#5 , 05 okt 2012 20:36

Ik heb alles gekopieerd, je mag je post voor mijn part dus verwijderen. Bedankt trouwens.

Juist nog 1 vraag/opmerking betreffende uw post. Als je graag hebt dat ik die ook verwijder, zeg je het maar.

-wordt een huis na een overlijden niet verzegeld omwille vd onroerende goederen? (huis is gehuurd en geen domicilie van de erflater).

Oei, strafbaar met valse domicilie! Je moet de verzegeling aanvragen bij het vredegerecht en dit is binnen de 24 uur of nog sneller gebeurd. Vrederechter stuurt zijn mannetje uit. Bij het ontzegelen wordt een inventaris opgemaakt. Je bedoelt "roerende goederen", want het huis kan je niet stelen.

Ik bedoel inderdaad de roerende goederen.

Ik zal de domicilie even verder uitleggen. Volgens mij is het geen valse domicilie. De domicilie was gevestigd in een gemeente met hogere opcentiemen dan de gemeente van het tweede verblijf, en de erflater was geen steuntrekker:p.

Zijn vriendin heeft een koopwoning, eigendom van enkel haar, waar ze reeds lang haar domicilie heeft. De erflater heeft daar ook zijn domicilie gevestigd, maar huurde tevens een ander huis. Het koppel woonde tijdens de werkweek in het huis van domicilie dichtbij het werk, in het weekend in het gehuurde huis waar ze familie ontvingen en tot rust kwamen, zeg maar.

De roerende goederen van de erflater zijn feitelijk verdeeld over beide woningen. Maar het gaat hier oa om een zak goudstukken, schilderijen... die plots niet meer ter sprake komen en verdwenen zijn, begrijpt u.

Dus een domicilie of andere onroerende goederen wordt niet van rechtswege verzegeld? En kan je dan beide woningen (domicilie+huurwoning) in dit geval laten verzegelen?

Ik denk dat het eigenlijk al te laat is om nu toch nog naar de vrederechter te stappen voor verzegeling.

-----

Verder zullen we zeker tot tien jaar terug gaan qua bankuitreksels, gezien de vriendin haar volmacht tien jaar terugging en de erflater al een tijdje verward was en alle geldzaken overliet aan de vriendin. Waarheid heeft zijn prijs.
Laatst gewijzigd door ThomasH op 05 okt 2012 20:59, 4 keer totaal gewijzigd.

ThomasH
Topic Starter

#6 , 05 okt 2012 20:44

Ik had juist graag nog wat meer info gehad ivm het verloop van de voorlezing van het testament na overlijden aan de erfgenamen. Wat is de procedure? MOet dat testament niet minstens voorgelezen worden en moet een notaris geen opmerking opwerpen over het ontbreken van bladzijden en eventueel ongeldigheid?

En verder had ik mss ook nog wat info gehad over volmachten. Moet een volmachthouder zich nooit verantwoorden tov iemand dat hij zich als een goede huisvader heeft gedragen ofzo?

In ieder geval ben ik al een stuk wijzer nu. Dank.

Creatief

#7 , 05 okt 2012 21:07

Voor wat betreft die huurwoning, dat begrijp ik. Ik dacht achteraf hetzelde.
Ook de woning van die vriendin kan je laten verzegelen en zeker als daar de erflater gewoond heeft. Te laat is het daarom niet altijd. Zij zal denken, hier zal er niemand binnenkomen, maar dan heeft ze wel verkeerd gedacht.

Zo lang je maar je mond niet te veel hebt voorbij gepraat, dan valt er nog wel het een en het ander te rapen. Het is ook belangrijk dat je foto's hebt of videobandjes. Al komen de foto's uit de oude doos, je zou verrast zijn wat je daar nog op terugvindt.

Voor wat betreft het testament: voorlezen, een verplichting? Ik denk het niet aangezien jullie over een kopie beschikten.
Werd het testament wel volgens de vormvereisten geschreven? Wij hadden 3 wilsbeschikkingen, één ervan refereerde terug naar het eerste. Aangezien wij het testament niet kunnen inkijken, is het moeilijk daarover te oordelen.

Een volmachthebber moet verantwoording afleggen voor "afname" van gelden en zeker bij een gerechtelijke vereffening-verdeling.
En voor wat betreft die goede huisvader: bij ons werden er kasbons verkocht voor de vervaldag, dus met verlies. Ik denk dat de rechtbank zich daarover niet druk zal maken.

j.demoor

#8 , 06 okt 2012 08:40

“Art.970.Het eigenhandig testament is niet geldig, indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven, gedagtekend en ondertekend is; het is aan geen andere formaliteiten onderworpen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘dit onderhands testament bevat enkel de bladzijden: 1, 3, 3B, 4, 4B, 5. Pagina 2 mist. De pagina met alle gelden.’

Hierdoor wordt enkel de omvang van de nalatenschap onbepaald.

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot het gemeenschappelijk vermogen van de echtgenoten, een nalatenschap of een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1149.De verzegeling wordt van de vrederechter gevorderd, hetzij bij verzoekschrift, hetzij bij een mondelinge verklaring, waarvan de griffier akte opmaakt...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1175.De boedelbeschrijving heeft ten doel de omvang van de...gemeenschap of van de onverdeeldheid vast te stellen. Zij bevat met name de beschrijving en de schatting van de roerende goederen, de ontleding van de titels en papieren, de opgave van de verklaringen door de belanghebbenden gedaan ten laste of ten bate van de boedel...Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling. In dit geval wordt de boedelbeschrijving opgemaakt bij notarisakte...Art.1178...Indien de rechter bevel of machtiging tot boedelbeschrijving geeft, wijst hij de notaris aan die ze zal opmaken.Art.1183.Behalve de formaliteiten die gemeen zijn aan alle notariële akten, bevat de boedelbeschrijving ook :...11° de eed van degenen die in het bezit geweest zijn van de voorwerpen of die de plaatsen bewoond hebben, dat zij niets hebben verduisterd, en dat zij van zodanige verduistering geen kennis dragen.”(Ger.W.).

“Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.”(B.W.).

De normale bewaartermijn van stukken bij bancaire instellingen bedraagt 10 jaar. Het opzoekwerk wordt in de meeste gevallen getarifeerd bij de banken. Als rechtsopvolger van de overleden rekeninghouder kan u bij de bank om kopie verzoeken van gearchiveerde stukken(zoals rekeninguittreksels).
Zie ook : http://www.febelfin.be/nl/dienstverleni ... overlijden" onclick="window.open(this.href);return false;.

U kan aan het betrokken Registratiekantoor inzage en kopie VRAGEN van de successieaangiften mede door uw erflater ondertekend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ThomasH
Topic Starter

#9 , 09 okt 2012 20:19

Danku J. Demoor voor de hulp.

Ondertussen zijn er weer wat feiten klaar geworden.

Blijkt dat de erflater wél onroerend goed (een vrij groot stuk grond) bezit, in onverdeeldheid met zijn broers en zussen. Dat heeft de notaris niet gezegd.

Verder blijken er na navraag bij de bank grote sommen geld af de rekeningen zijn gehaald de laatste jaren.

En tenslotte is het vermoeden onstaan dat het ingediende onderhandse testament eigenlijk een samenraapsel is van twee testamenten en er meerdere pagina's verdwenen zijn. Het testament kan je visueel mooi opsplitsen in twee delen die elk op een andere papiersoort zijn geschreven (ruitjes - lijntjes), de grootte van de geschreven tekst verschilt en bovendien verschilt de nummering (omcirkeld enerzijds- onderstreept anderzijds).

Nuja, het is ons nu helemaal duidelijk dat er kwaad opzet in het spel is en dus wordt deze week een andere notaris en eventueel advocaat genomen. Ik denk dat ik hiermee dit topic afsluit.

Dank voor de hulp iedereen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”