ERFENIS : STIEFKINDEREN OF IK?

haacee
Topic Starter
Berichten: 8

ERFENIS : STIEFKINDEREN OF IK?

#1 , 26 mar 2007 13:07

Ik heb een vriend die 2 kinderen heeft. Hij is nog volop in scheiding, maar zou normaal gezien binnen enkele maanden moeten geregeld zijn.

Stel : Binnen een tijdje als zijn scheiding rond is, trouwen wij, hij en ik kopen grond, bouwen een huis, of we kopen een huis, hij komt te overlijden.
1. Wie erft wat? Het kan toch niet dat ik enkel vruchtgebruik heb van een woning waarvan ik de helft heb betaald? En dat de eigendom naar zijn 2 kinderen gaat?
2. Wat met zijn ex-vrouw? Heeft zij ook nog iets in de pap te brokken?
Via de kinderen misschien als ze nog niet meerderjarig zouden zijn?
3. Wat als wij samen een kind hebben? Zal dit kind meer erven als zijn 2 kinderen? Hoe verloopt die verdeling?

Misschien allemaal wat voorbarig, aangezien we nog jong zijn. Maar je weet nooit wat er kan gebeuren.... ziekte, ongeval....
Alvast bedankt voor jullie antwoord!

grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 mar 2007 13:31

Beste Haacee,

wanneer jullie getrouwd zijn en dan een huis kopen of bouwen , doen jullie dat samen. Dwz. het huis is van de gemeenschap en alzo voor ieder van beiden de helft. Bij het overlijden van ??n , behoudt de ander zijn helft in volle eigendom. Alleen het deel van de overledene wordt vererfd : de LLE(langstlevende echtgenoot) bekomt sowieso het vruchtgebruik , wat hem toelaat zelf nog levenslang in die woning te verblijven. De blote eigendom komt toe aan al diens afstammelingen. Voor hem : zijn twee kinderen plus uw beider kinderen, allen voor een gelijk deel. Voor u : enkel uw eigen kind(eren). U kan wel bepalen dat , indien jullie samen geen kinderen zullen hebben , dat uw deel naar uw echtgenoot gaat.
Zijn ex komt rechtstreeks niet tussen : eventueel als voogd van de (minderjarige) kinderen, maar niet als blote eigenaar. Volledigheidshalve vermeld ik de uiterste mogelijkheid. Uw echtgenoot overlijdt , zijn kinderen erven elk 1/4 van het huis in blote eigendom. E?n van die kinderen overlijdt zelf zonder afstammelingen : de ex erft als moeder dan ook 1/4 van dat kind of 1/16 van de woning in blote eigendom. We hopen natuurlijk dat dit niet voorvalt. Bespreek ??n en ander met een notaris.
Groeten.

haacee
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 26 mar 2007 14:13

Zou er via de notaris dan een dokument kunnen opgemaakt worden waarin staat dat de ex-vrouw zowiezo NOOIT kan erven?
Ik vind het alles behalve logisch dat een ex waarmee je gebroken hebt, toch nog iets van je kan erven.....

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 mar 2007 17:00

Beste Haacee,

uw (toekomstig) echtgenoot kan inderdaad , ter gelegenheid van de aankoop van een huis of grond een notari?el testament maken met een zgn. 'restlegaat' formule . Voorbeeld kan zijn (tekst van mij) :
....wanneer ??n van mijn kinderen overlijdt zonder afstammelingen en tot diens nalatenschap behoren bepaalde goederen , afkomstig van mijn erfenis, dan zijn deze goederen voorbehouden voor mijn andere kinderen;bij ontstentenis .....
Raadpleeg ten gepasten tijd een notaris.

Groeten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”