Afkoop vruchtgebruik woning

BartD
Topic Starter
Berichten: 1

Afkoop vruchtgebruik woning

#1 , 21 mar 2007 10:39

Geachte,

Na het overlijden van mijn vader enkele weken geleden heeft mijn stiefmoeder het vruchtgebruik op de woning en inboedel. De woning was eigendom van mijn vader, die met mijn stiefmoeder was gehuwd met een huwelijkscontract van scheiding van goederen. Mijn vraag is : kunnen wij, de kinderen (3) het vruchtgebruik afkopen van mijn stiefmoeder ? Moet der daarvoor instemming zijn van de 4 partijen (3 kinderen + stiefmoeder) ? Hoe gaat dit in zijn werk ?
met dank,

Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mar 2007 19:16

Beste,

wat betreft de gezinswoning en de huisraad kunnen de kinderen wettelijk gezien geen omzetting van het vruchtgebruik eisen , om volle eigendom te krijgen. Zij kan dat wel : zij kan vragen de blote eigendom aan haar te verkopen.
Een omzetting van vruchtgebruik of blote eigendom gebeurt op basis van de leeftijdstabellen van vb. Ledoux, en is dus afhankelijk van de leeftijd van de vruchtgebruiker. Deze tabellen zijn veel nauwkeuriger dan de co?fficienten die de Registratie gebruikt om de successierechten te bepalen. Zulke omzetting is zeker niet in het voordeel van de blote eigenaars.Een vruchtgebruikster van 65 jaar ontvangt nog 53.26 % van de waarde voor het vruchtgebruik; een vrouw van 75 jaar nog 38.14 %.
maar nogmaals : de kinderen kunnen het niet afdwingen!

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 mar 2007 14:28

?Art.745quater.? 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of EEN van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente.? 4. Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met INSTEMMING van de langstlevende echtgenoot.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”