Particuliere lening overleden moeder aan buren

Franciscus
Berichten: 38602

Re: Particuliere lening overleden moeder aan buren

#31 , 15 mei 2016 00:23

Parket dis vermoedelijk een strafzaak wegens valsheid in geschriften en gebruik ervan - oplichting enz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#32 , 15 mei 2016 08:33

even een idee: maar als ik het goed begrijp hebben de buren dus op papier bewijzen dat ze 11 maanden lang 4000 euro cash betaalden aan je moeder. Dan zou je natuurlijk ook nog eens een vriendelijk gesprek met de buurman kunnen hebben, dat je er erg verveeld mee zit, maar dat voor het financiele afhandeling van jullie erfenis de fiscus de boekhouding van de buurman zal doorzoeken omdat bij zo'n grote bedragen de staat moet natrekken ofhet wel mogelijk is dat maandelijks zo'n bedragen terugbetaald zijn. (Bereken eerst eens hoeveel achterstallige belastingen én de boete op een zwart bedrag van 45 000 euro zou kunnen zijn) Vertel hen er bij dat deze zwarte transactie hen waarschijnlijk ....euro aan de fiscus gaat kosten.
Ik heb namelijk een donkerbruin vermoeden dat: de buren niet erg goed met financieen omkunnen, anders LEEN je geen 50 000 euro van een buurvrouw. Zoiets doet een goed burger niet Ik vermoed ook dat ze niet erg slim zijn. Ze dachten wel slimmer te zijn dan een eenvoudige vriendelijke buurvrouw. Ze denken dat met enkele getypte "bewijzen" ze er wel mee weg komen. Maar zijn niet slim genoeg om te weten dat als ze maandelijks zo'n 4000 euro kunnen terugbetalen (zonder dat het ouderlijk huis al verdeeld was) de fiscus ook langs de kassa zal passeren.
Iemand die kan berekenen wat het zou kunnen kosten als je zo'n 50 000 euro zwart inkomen niet aangeeft bij de fiscus?

Ariane_Boissevain
Topic Starter
Berichten: 41

#33 , 15 mei 2016 09:40

De rechter heeft de "betalingsbewijzen" als vals beoordeeld, dus denk ik dat we er dan niet mee naar de fiscus kunnen ook. Wij willen alleen het geld van onze moeder terug. We willen dit zo snel mogelijk achter ons laten, in conflicten zijn we niet sterk. Er is ons namelijk altijd geleerd dat we die beter konden vermijden. Waarschijnlijk ook de reden dat onze moeder uiteindelijk is bezweken voor de smeekcampagne van Van Buren.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#34 , 15 mei 2016 09:54

maar concreet: de rechter heeft de bewijzen als vals beoordeeld. Is er dan een vonnis uitgesproken? Want zelfs al gaan de Buren in beroep, dan is er nu toch al een uitvoerbaar vonnis uitgesproken?

Ariane_Boissevain
Topic Starter
Berichten: 41

#35 , 15 mei 2016 22:08

Dat klopt. Er is een uitspraak gedaan. In ons voordeel, we kregen gelijk over de ganse lijn. Ik heb het relaas kort gedaan hier, staat als laatste bericht op de tweede pagina, vandaar waarschijnlijk dat het niet duidelijk is. :wink:

Ariane_Boissevain
Topic Starter
Berichten: 41

#36 , 11 apr 2017 16:51

Tijdens de voorbije zomer hebben onze advocaten een regeling getroffen en is het echtpaar Van Buren aan het afbetalen. Dit gaan zij 4 jaar lang mogen doen... tot nu toe gaat alles goed. Hopen nu maar dat ze zich netjes aan de voorwaarden houden.

eylis
Berichten: 8842

#37 , 11 apr 2017 17:13

Fijn dat je het JF op de hoogte houdt van de afwikkeling van de zaak. Altijd interessant om te weten hoe zo'n zaak afloopt!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”