Termijn uit onverdeeldheid treden

vtec
Topic Starter
Berichten: 170

Termijn uit onverdeeldheid treden

#1 , 06 jun 2012 16:40

Vanaf wanneer kan men met onroerend goed uit onverdeeldheid treden na het overlijden van de langst levende echtgenoot?

Gezien de termijn voor het indienen van de successie 5 maanden bedraagt, veronderstel ik dat men minstens zo lang moet wachten, gezien de administratie akkoord moet zijn met de waardebepaling van het onroerend goed (door de notaris ingevuld in de successie-aangifte)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jun 2012 23:07

Men mag bij manier van spreken de verkoop reeds in gang zetten de dag na het overlijden. Indien de verkoop rond is voor de aangifte van nalatenschap niet voorbij is , kan men de reëel gemaakte prijs vermelden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vtec
Topic Starter
Berichten: 170

#3 , 07 jun 2012 11:43

De situatie is anders, 2 broers, 3 eigendommen in volle eigendom maar in onverdeeldheid. Broer A wil eigendom 1 en 2, Broer B wil eigendom 3, geen van de 3 zal verkocht worden.
De waardebepaling voor de successierechten moet nog gebeuren -> kunnen de broers nu al uit onverdeeldheid treden, op welk bedrag moeten dan registratierechten betaald worden en is de 1% daar (nu nog) op van toepassing?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 jun 2012 18:26

Er moeten eerst natuurlijk successierechten betaald worden op de reële waarde van de goederen. De registratierechten , idd nu nog 1 % , worden berekend op de totale waarde van het gebouw.
Er dienen steeds aktes opgemaakt te worden door een notaris. Dus wend u zo vlug mogelijk tot uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vtec
Topic Starter
Berichten: 170

#5 , 07 jun 2012 23:33

beste wanton, dank voor uw waardevolle replies (hier en in andere topics). Vraag was/is gesteld aan de notaris, maar gezien de kennis & expertise die hier aanwezig is, leek het me zinvol het hier ook af te toetsen.

Probleem is dat tussen overlijden van de langst levende echtgenoot en de indiening van de successie-aangifte door de kinderen wettelijk 5 maanden verlopen, eerder wordt een aangifte toch niet in 'overweging' (vind geen beter woord) genomen door de ontvanger. Misschien zal na die 5 maanden de geplande nieuwe wet (2,5% registratierechten) van kracht zijn. De 2 broers zoeken een mogelijkheid om legaal toch nog onder het 1% regime te vallen.

Maar allicht wordt het een kip-ei verhaal - hoe kan je nu registratierechten gaan betalen op een geërfd pand waarvan de waarde nog niet gefiatteerd is door de ontvanger en waarop nog geen successierechten zijn betaald?

Enige hoop is dat de regering er weer zo'n klungelverhaal van zal maken zoals met de leasewagens of de roerende voorheffing op financiële activa

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 08 jun 2012 08:39

“Art.819.Wanneer alle erfgenamen aanwezig zijn en meerderjarig, is geen verzegeling van de goederen der nalatenschap nodig, en kan de verdeling geschieden in zodanige vorm en bij zodanige akte als de belanghebbende partijen dienstig oordelen...Art.842.Na de verdeling moeten aan iedere deelgenoot de titels worden ter hand gesteld, die bij de hem toebedeelde goederen behoren.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De verdeling tussen de erfgenamen kan dus gebeuren vanaf het overlijden van de erflater.

“Art.724.De erfgenamen treden van rechtswege in het bezit van de goederen, rechten en rechtsvorderingen van de overledene, onder verplichting om alle lasten van de nalatenschap te voldoen“(B.W.).
De verdeling doet geen nieuwe eigendomsovergang ontstaan waarop registratierechten verschuldigd zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 08 jun 2012 12:28

U zegt daar ' waarde nog niet gefiatteerd'. Ik zou daar niet naar kijken , want de Registratie heeft tot 2 jaar na indiening van aangifte nalatenschap de tijd om de aangegeven waarde te herzien. Ik zou zeggen , doe zelf een realistische schatting van de goederen , desnoods samen met de notaris. De waarde in de nalatenschap als bij de overdracht is wel steeds dezzelfde voor een bepaald goed.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”