erfrecht: verdeling onroerend goed tussen wie ?

Simmy
Topic Starter

erfrecht: verdeling onroerend goed tussen wie ?

#1 , 29 mei 2012 14:48

De situatie:
- persoon X, wettelijk gescheiden, had 3 kinderen, 1 ervan overleden, heeft er nu nog 2 én ook 2 kleinkinderen (waarvan 1 van zijn overleden kind)
- persoon X bezit een huis

Vraag:
- wie erft en welke verdeelsleutel ? Uiteraard de 2 overlevende kinderen, maar wat met het kleinkind van het overleden kind ? krijgt dat ook iets ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 29 mei 2012 18:29

Het kleinkind van het overleden kind, krijgt het gedeelte dat zijn/haar vader of moeder zouden hebben ontvangen.

Simmy
Topic Starter

#3 , 29 mei 2012 20:51

Dit lijkt me inderdaad logisch en correct, maar...
persoon X vindt, indien hij komt te overlijden, dat het niet gepast is dat zijn minderjarig kleinkind nu een deel erft, en bovendien is er reëel het gevaar dat de vader van het kind dat erft, niet te vertrouwen is...

Bijgevolg de vraag:
- kun je het deel dat het kind erft tijdelijk blokkeren (veilig stellen) eventueel tot het kind meerderjarig is ? (want de vader ervan is niet te vertrouwen en gaat ermee lopen... ) ?
OF
- kan persoon X testamentair dit anders formuleren en bv. bepalen dat het ervende kind zijn deel krijgt via de tante/ooms ten gepaste tijde of mits bepaalde voorwaarden voldaan werden ?

Alvast bedankt voor ieder verhelderende uitleg ! :?

Reclame

Mariette

#4 , 30 mei 2012 12:24

persoonlijk had ik per testament laten vastleggen dat indien ik overlijd alvorens mijn kinderen de leeftijd van 25 hadden bereikt, het mijn broer zou zijn die als voogd en beheerder van hun goederen moest fungeren (ook om hun vader te kunnen uitsluiten). Dit lukte volgens de notaris perfect.

Simmy
Topic Starter

#5 , 30 mei 2012 16:32

@Mariette: indien dit kan voor kleinkinderen, dan werpt dit wel een licht op een donkere situatie... Kwestie van het kind tegen zichzelf te beschermen of tegen zijn vader.

Dus als ik het begrepen heb kun je dit testamentair laten vastleggen dat bv. een ander familielid als voogd en beheerder van het kleinkind's (onroerende) goederen fungeert tot een bepaalde leeftijd waarop het kind, dan jongeman/-vrouw, verondersteld wordt het volledig beheer zelfstandig te kunnen waarnemen... ?

Vaoke

#6 , 30 mei 2012 18:03

@Simmy en Mariette, zelfs met gebruik van een testament kan je nooit "het beheer" toe vertrouwen aan een VOOGD via een "testamentaire voogdij" en (zoals gezegd) tot NA de leeftijd van 18 jaar.. zijnde de leeftijd waarop zij "in rechte en feite" meerderjarig worden.. dat voor wat betreft kinderen die over al hun verstandelijke vermogens beschikken en bijgevolg niet eerder verlengd minderjarig werden verklaard met gebruik van een procedure langs de arrondissementele Rechtbank van Eerste Aanleg en het Vredegerecht.
De notaris die zo'n testament zou helpen opmaken zou immers een zware juridische fout begaan die ingaat.. tegen wat men noemt.. een Wet die van Openbare Orde is.
Een "eigenhandig geschreven en niet-geregistreerd testament" zou daar niets aan veranderen.. want daarenboven kan betrokkene op de leeftijd van 18 jaar naar de Rechtbank stappen en hij of zij zal er nog gelijk krijgen ook.
Overigens is het zo, dat het kind als volwassene, vanaf de leeftijd van 18 jaar .. bij mijn weten ook nog eens 5 jaar de tijd heeft om z'n voogd gebeurlijk te dagvaarden voor deze of gene persoonlijke rechtsvorderingen.. waarvan hij het slachtoffer werd tijdens bedoeld beheer!
Heel wat anders zou het zijn (en dat is dan wel een mogelijkheid) dat is door het openen van een bepaald type spaarrekening, voorzien van een blokkeringsclausule, in die zin dat het desbetreffende kapitaal pas mag vrij gemaakt worden op die of die leeftijd.
Tenslotte stel ik mij de vraag wat u wil zeggen met "goederen" ofwel gaat het om "roerende goederen" ofwel om "onroerende goederen".. en wat dit laatste betreft; verhuren "beneden de marktprijs" door diene voogd als beheerder.. zonder machtiging van de vrederechter.. awel zie.. daar gaan wij al hé?!

wanton

#7 , 30 mei 2012 18:06

Wanneer een minderjarige een erfenis te aanvaarden heeft , komt steeds de vrederechter tussen die de belangen van het kind ten volle moet verdedigen. Hij moet , meestal via een notaris , toezeien op de correcte behandeling van de verdeling en het beheer. Nu vader kan niet gaan lopen met onroerende eigendom in onverdeeldheid. Bij verkoop moet die notaris idd toezien dat de gelden op naam van het kind geplaatst wordt.
Waar wel moet aan gedacht worden : indien dat kind zelf overlijdt , gaat wel de helft naar zijn vader. De erflater kan dit verhinderen door in een testament te bepalen wat er gedaan moet worden indien dit voorvalt, via een zgn. restlegaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”