vruchtgebruik met Assepoesterclausule

claes007
Topic Starter

vruchtgebruik met Assepoesterclausule

#1 , 19 apr 2012 10:17

Hallo,

Zou er iemand onderstaande situatie kunnen beoordelen of ik juist of fout zit?

Mijn grootvader is vorig jaar overleden, terwijl mijn vader zelf al 10 jaar geleden is gestorven. Mijn vader was opnieuw getrouwd waardoor nu zijn tweede vrouw vruchtgebruik heeft gekregen op het huis waar mijn grootvader in woonde. Mijn grootvader had zelf 100 procent vruchtgebruik op dit huis (dit huis was van mijn grootmoeder welke 25 jaar geleden is overleden).
Mijn grootvader had 3 kinderen, waaronder dus mijn vader.
Ik zelf ben nu 36 jaar, mijn stiefmoeder is nu 49 jaar.
Ikzelf ben het oudste kind.
Mijn vader had 3 kinderen, waarvan 1 bij de tweede vrouw.
Het huis waar mijn grootvader in woonde gaat verkocht worden.

En nu de berekening. Ik hanteer even een vermoedelijk opbrengst van de verkoop van het huis, 130.000 euro.
Grootvader 3 kinderen = 130.000 euro delen door 3 is 43.333 euro. Om het vruchtgebruik van mijn stiefmoeder af te kopen kan de “assepoesterclausule” gebruikt worden. Deze bepaald toch dat het oudste kind en de stiefmoeder 20 jaar moeten verschillen. Mijn stiefmoeder krijgt dan nu toch de fictieve leeftijd van 56 jaar??
Ergens in tabellen gevonden krijgt mijn stiefmoeder 44 procent van 43.333 euro = 19.066 euro.
Omdat ik 1 van de 3 kinderen ben moet ik nu mijn stiefmoeder 19.066 euro delen door 3 = 6.355 euro gaan betalen.

Klopt mijn beredenering ?

Graag een antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 apr 2012 12:54

Uw stiefmoeder heeft waarschijnlijk het vruchtgebruik op 1/3 van de woning van grootvader. Het betreft enkel het deel van uw vader in de erfenis van grootmoeder.
Indien men het vruchtgebruik van stiefmoeder wil afkopen zal men niet 44 % maar 63,5 % moeten betalen van dat 1/6 deel. Die 44 is de fiscale waarde van het vruchtgebruik. Bij reële verdeling zijn andere formules van toepassing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

claes007
Topic Starter

#3 , 19 apr 2012 13:10

Aan Wanton.

Dat van 1/6 deel snap ik nog niet zo goed. Is dat geen 63.5% op 1/3de deel ?

Reclame

claes007
Topic Starter

#4 , 19 apr 2012 13:42

Voor alle duidelijkheid. Mijn grootvader had geen eigendom in het huis. De kinderen hebben bij overlijden grootmoeder elk 1/3 de in blote eigendom gekregen.

Dus heeft mijn stiefmoeder nu toch 1/3de vruchtgebruik. Of zit ik ergens mis?

Wanton, zeker dat dit 63.5% is?

wanton

#5 , 19 apr 2012 17:54

Ja , dat 1/6 moet 1/3 zijn, zoals in de eerste zin. Sorry.
De opbrengst van de verkoop dient verdeeld over drie kinderen. Voor 2 kinderen geen probleem. Bij het 3e kind , uw vader , dient een verdere verdeling te gebeuren. Vermits zijn weduwe vruchtgebruik had op diens deel , moet zij in principe vergoed te worden voor dat vruchtgebruik. Nu bij een effectieve verkoop of verdeling worden andere , meer accurate tabellen gebruikt dan die welke toegepast worden voor de berekening van de successierechten.
Het betreft de afkoop in één keer voor een levenslang recht. De levensverwachting voor een vrouw van 56 jaar is momenteel 33,7 jaar. Om gedurende die periode een defftig VG te hebben is een som nodig van 63.5 %. Indien de intrest bij de banken daalt , is in principe zelfs meer nodig.
Men kan altijd een ander % overeenkomen. Ieder van de drie (klein)kinderen ontvangt dus ongeveer 12 % van vaders deel. Snel gerekend : 5270 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”