gerechtelijke verdeling - oude of nieuwe wetgeving van toep.

mikkie
Topic Starter

gerechtelijke verdeling - oude of nieuwe wetgeving van toep.

#1 , 04 mar 2012 00:42

Dagvaarding tot uitonverdeeldheidtreding dd. 18/01/2012
zititing waarop gepleit zal worden dd. mei 2012

Is de oude of nieuwe wetgeving (wet 13 aug 2010; BS 14/09/2011; inwerkingtreding 01/04/2012) van toepassing op deze zitting, daar art. 9 (overgangsmaatregel) zegt: "op de zaken waarin de vordering tot verdeling hangende is en die op het ogenblik van inwerkingtreding van de wet in beraad zijn genomen, blijven de bepalingen van toepassing zoals die golden voor de inwerkingstellng van deze wet.
Hoe moet het woordje "en" in art. 9 geïnterpreteerd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 04 mar 2012 10:43

Onze dagvaarding dateert van eerder. De opening der werkzaamheden zijn nog niet begonnen, maar ik vermoed dat we beiden onder de oude wetgeving vallen.

mikkie
Topic Starter

#3 , 04 mar 2012 21:04

Eén van de advocaten deelt in de conclusies mee dat de nieuwe wetgeving die vanaf 1 april 2012 ingaat, zal worden toegepast (of is dit blufpokker?).
Ik veronderstel dat deze advocaat zich baseert op het feit dat de zitting waarop gepleid wordt pas start nadat de nieuwe wetgeving reeds in voege is, en de zaak dus nog niet in beraad genomen is. Ik veronderstel dat "in beraad nemen" betekent "dat de rechter een beslissing moet nemen of hij de oude of nieuwe wetgeving zal laten toepassen", of interpreteer ik dit verkeerd?

Reclame

Creatief

#4 , 04 mar 2012 21:37

Mikkie
Toen er melding van gemaakt werd dat de nieuwe wetgeving zou ingaan vanaf 1 april, heb ik ergens gelezen dat wanneer een vereffening-verdeling (dagvaarding.) gestart was voor deze periode ook de oude procedure moest volgen. Enkel nieuwe vereffeningen-verdelingen vanaf 1 april 2012 zouden met de nieuwe regeling beginnen.

Het was om deze reden dat ik de nieuwe wetgeving met commentaar niet gedonwload heb op mijn pc. Ik ging er van uit dat het niet voor onze zaak van kracht was.
Ik wil wel eens verder googlen of ik dat artikel kan terugvinden. Ik meende zelfs dat het commentaar bij deze wetgeving vermeld werd bij legalworld.be

Misschien hebben enkele forumleden een abonnement op het juridisch weekblad. Deze kunnen dan doorsteken op de nieuwe wetgeving via legalworld. Hopelijk vinden we via deze weg het juiste antwoord.

Citaat:

Art. 9. Op de zaken waarin de vordering tot verdeling hangende is en die op het ogenblik van inwerkingtreding van deze wet in beraad zijn genomen, blijven de bepalingen van toepassing zoals die golden voor de inwerkingtreding van deze wet.

j.demoor

#5 , 05 mar 2012 08:59

“Art. 9. Op de zaken waarin de vordering tot verdeling hangende is en die op het ogenblik van inwerkingtreding van deze wet in beraad zijn genomen, blijven de bepalingen van toepassing zoals die golden voor de inwerkingtreding van deze wet.Art. 10. Deze wet treedt in werking op de eerste dag van de zevende maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.”(Wet 13 augustus [img]2011[/img],Belgisch Staatsblad 14 september 2011).

14 september 2011 + 7 maanden = 14 april 2012 zodat die wet van kracht wordt op 1 mei 2012.

‘zititing waarop gepleit zal worden dd. mei 2012’ houdt in dat de zaak in beraad zal genomen worden nadat de wet in werking trad zodat ze erop van toepassing is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief

#6 , 05 mar 2012 10:14

Sorry, mijnheer demoor, ik begrijp het nog niet.
In januari 2011 werd bij vonnis de gerechtelijke notaris aangesteld. We moeten nog eerstdaags met de opening der werkzaamheden beginnen.
Wat zal er voor ons van toepassing zijn: de oude of de nieuwe wetgeving?
Welke wetgeving zal er voor ons van toepassing zijn wanneer de nieuwe wetgeving in gang treedt (1 april 2012) wanneer we bezig zijn met de werkzaamheden. De oude of de nieuwe wetgeving?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2012 11:41

Als het vonnis dat de vereffening en verdeling werd uitgesproken voor 1 april 2012 werd uitgesproken is de oude wetgeving nog van toepassing.

Creatief

#8 , 05 mar 2012 18:41

Bedankt scorpioen. Dit was een "duidelijk" antwoord.

wonder

#9 , 06 mar 2012 06:21

Kan er iemand vertellen wat de verschillen zijn tussen de oude en nieuwe wetgeving betreffende gerechtelijke vereffening-verdeling ?

Alvast bedankt

Creatief

#10 , 06 mar 2012 09:47

Er is een groot verschil in het tijdverloop voor de afhandeling. Ook wordt er geen tweede notaris meer aangesteld, ...

Oude regeling:

http://www.elfri.be/toelichting-bij-de- ... -verdeling" onclick="window.open(this.href);return false;

Nieuwe regeling:

http://www.legalworld.be/legalworld/Ger ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elfri.be/wetgeving/wet-houde ... -verdeling" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.advocaat.be/UserFiles/PressI ... 9%2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

wonder

#11 , 06 mar 2012 14:41

Heel erg bedankt voor de info !!!

Onze zaak wordt opgeroepen voor de Rechtbank van Eerste Aanleg op de zitting van 7 maart 2012.
Zoals ik heb begrepen in de voorgaande antwoorden,kan ik dus maar hopen op een uitspraak na 1 April '12 ?
Zit de mogelijkheid erin dat de uitspraak een 4 weken kan duren of is dit sneller, hoe gaat dit in zijn werk?

Nogmaals dank!

wonder

#12 , 08 mar 2012 06:50

Ik heb van mijn raadsman mogen vernemen dat onze zaak nog tot de oude wetgeving valt.
De zaak is gisteren op 7 Maart ingeleid en wij moeten nog wachten op het vonnis.
Het is dus de data dat de zaak wordt ingeleid die bepalend is en niet de data wanneer het vonnis wordt uitgesproken.
Volgens mijn raadsman wel te verstaan.

Toch bedankt creatief voor de nuttige links

scorpioen

#13 , 08 mar 2012 09:49

De datum waarop de zaak werd ingeleid heeft geen enkel belang. Wel de datum waarop de zaak door de rechtbank in beraad wordt genomen en uitspraak wordt gedaan.
Werd uw zaak op de inleidingszitting behandeld en in beraad genomen?

wonder

#14 , 08 mar 2012 15:17

In deze heb ik dagvaarding uitgebracht in het kader van de vereffening en verdeling van de nalatenschap.
Deze zaak werd op woensdag 07-03-2012 ingeleid voor de Rechtbank van Eerste Aanleg . Van zodra het vonnis in mijn bezit is, neem ik de nodige initiatieven bij de Notaris.

Dit is de enige info die ikzelf kreeg ,dus wat moet ik hieruit concluderen?

scorpioen

#15 , 08 mar 2012 18:44

Uw advocaat heeft weinig zorgvuldig geformuleerd wat er gebeurd is. De zaak werd ingeleid. Dat weten we. En dan. Werd de zaak gepleit en in beraad genomen? Werd de zaak uitgesteld naar een latere datum? Dat vertelt hij niet.

Uit de zin "Van zodra het vonnis in mijn bezit is, neem ik de nodige initiatieven bij de Notaris." kan men vermoeden dat de zaak gepleit werd en in beraad werd genomen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”