niet geadopteerd +erfrecht

Fill
Topic Starter

niet geadopteerd +erfrecht

#1 , 22 feb 2012 10:47

Ik en mijn zuster zijn nooit geadopteerd geweest door onze stiefmoeder die ondertussen toch al een dikke 40 jaar met vader is getrouwd .
Stiefmoeder verzint wel van alle truks zodat niets aan ons zou toekomen leeft zuiver op het pensioen van onze vader .
Beheert de huurinkomsten van zijn huurwoning enz .
Ze ontzegt vader vanalles , maar voor haarzelf mag het wat kosten .
We zijn ook te weten gekomen dat zij nog voor de verplichting van een huurcontract en dat de huizen verhuurd werden de huur vaak in de hand liet uitbetalen met een korting enz enz .
Waar die gelden heen zijn is ons een vraag .
Dit is nu wel anders omdat ze nu toch met huurcontracten werkt blijkbaar.
Stiefmoeder had een tweetal jaar gelden ook nog een winkeltje en we kregen de indruk dat mijn vaders inkomsten ( pensioen , huurinkomsten van de huizen )in haar winkel werden geïnvesteerd .
Ze heeft ook eens een huis bijgekocht en mijn vader er borg voor laten staan voor de lening .
Zonder ons medeweten heeft ze dan ook nog eens rekeningen geanuleerd die tot mijn vader toebehoorde .
Het gaat zelfs zover dat ze vader geen geld meer geeft zodat hij ons geen verjaardagen meer cadeau kan doen .
Vader is niet goed meer te been en beseft het ook niet goed meer.
In ieder geval hebben we reden genoeg om ongerust te zijn over het geldbeheer van mijn vader .
We weten ook dat ze haar veel jongere zuster vaak gelden toestopt en er een zeer goede band mee heeft.
We zijn er dan ook rotsvast van overtuigd dat alles in het voordeel van haar zuster zal toekomen .

Nu hebben we onlangs tijdens poetsen een Tak 23 levensverzekering gevonden waar onlangs een 50 000 € in gestort is geweest.
Wij waren echt verwonderd dat hij zo ineens zoveel geld op zo'n rekening heeft gestort.

Nu mijn vragen mbt erven .

Welke nadelen hebben wij indien schoonmoeder eerder overlijd dan vader ?
Wat gebeurd er als vader eerst overlijd ?

Kan die tak 23 levensverzekering een bijbedoeling hebben ten nadelen van ons ?

Is het mogelijk dat zij mijn vaders gelden gebruikt om die levensverzekering te betalen en zo de gelden van mijn vader te verduisteren , of ons te benadelen met een erfenis ?

Indien mijn vader voor een huis dat zij heeft gekocht borg heeft gestaan , is mijn vader dan ook automatisch erver van dit huis ?

Ook wanneer ze bvb op het koopcontract heeft gezet dat dit gekocht is met een erfdeel vanwege haar famillie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 22 feb 2012 14:19

Nu hebben we onlangs tijdens poetsen een Tak 23 levensverzekering gevonden waar onlangs een 50 000 € in gestort is geweest.
Wij waren echt verwonderd dat hij zo ineens zoveel geld op zo'n rekening heeft gestort.

Antwoord: als jullie deze tak23-verzekering hebben gezien (contract dus), dan weten jullie ook wie er de begunstigde van was.
In welke vorm hebben jullie dat gezien?

Is het mogelijk dat zij mijn vaders gelden gebruikt om die levensverzekering te betalen en zo de gelden van mijn vader te verduisteren , of ons te benadelen met een erfenis ?
Antwoord: heb je hier een bevestiging van dat je vader een levensverzekering heeft? Hoe oud is vader nu?

Indien mijn vader voor een huis dat zij heeft gekocht borg heeft gestaan , is mijn vader dan ook automatisch erver van dit huis ?
Antwoord:
Als je borg staat voor iemand die de lening niet meer kan afbetalen, ben je volledig aansprakelijk tot het bedrag waarvoor je een borgstelling hebt getekend. Je moet dat geld dan betalen aan de kredietgever en kunt het terugvorderen bij degene voor wie je borg hebt gestaan. Als je overweegt om borg to staan voor iemand, realiseer je dan goed wat de gevolgen kunnen zijn.
"De gevolgen voor de borgsteller kunnen erg verreikend zijn als degene waarvoor hij borg staat zijn rekeningen niet meer kan betalen. De kans dat deze zijn schulden niet kan betalen, is bovendien vaak groter dan men denkt. Er kan al snel iets misgaan: ziekte, werkloosheid, echtscheiding, enz. De schuld wordt op dat ogenblik niet enkel aangeboden aan degene die borg staat, maar kan ook doorgeschoven worden naar de erfgenamen van de borgsteller.

Heb jij die documenten gezien? Of ga je maar van die veronderstelling uit? Heeft je stiefmoeder dan geld bijgeleend om het huis te kopen?

Fill
Topic Starter

#3 , 24 feb 2012 10:50

1 . Nee wij hebben geen contract gezien van die Tak23 levensverzekring , maar wel een bevestigingsbrief van de bank waarop stond dat de storting van die 50 000 € in orde was .
Er stond niets op van wie de begunstigde was , maar er stond wel een nummer op waarnaar die verzekering verwees.
Zodus als ik het goed begrijp moet er ergens in het contract vermeld staan naar wie deze uitkering van die verzekering zou gaan .

2. de brief zoals hierboven zal wel een bevestiging zijn volgens mij dat mijn stiefmoeder ( en niet vader ) een levensverzekring heeft want op de brief stond ook de naam van die verzekring en na opspeurwerk op internet heb ik gelezen dat het om een levensverzekring gaat die ze 8 jaar moet laten staan .

Stiefmoeder is er 78 .

Nee geen documenten van gezien dat vader borg heeft gestaan , maar hij heeft het wel opgebiecht tegen zijn andere dochter ( mijn zuster dus ) .

Documenten krijgen wij absoluut niet te zien , in geen enkel geval en van niets , daar hebben wij geen zaken mee zegt ze .
De enigste doucmenten die wij kunnen zien zijn er die per toeval gevonden worden of op de kast zijn blijven liggen .

Wij weten dus van niets en hebben het gissen wat er allemaal getekend word door vader en dergelijke .

Kunnen wij als niet geadopteerde kinderen aansprakelijk gesteld worden door schulden die stiefmoeder maakt , ook nadat vader overleden is ?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”