Akte van erfopvolging - trouwboekje

cvdm
Topic Starter
Berichten: 6

Akte van erfopvolging - trouwboekje

#1 , 13 jan 2012 08:07

Laatst is mijn vader overleden.
De aangifte van nalatenschap gebeurt door een notaris, er is een huwelijkscontract.
Deze week vroeg mijn moeder aan alle kinderen om een copie van het trouwboekje en eventueel huwelijkscontract met vermelding van beroep.
Volgens mijn moeder heeft de notaris dit nodig voor het deblokkeren van de tegoeden bij de banken, voor de erfrechtverklaring/akte van bekendheid.
Via internet vind ik alleen dat voor de "akte van erfopvolging" onderstaande vereist is:
• trouwboekje van de overledene (voor een ongehuwde: trouwboekje ouders)
• opgave van de adressen, de burgerlijke staat en het beroep van alle erfgenamen

Kan de notaris een copie trouwboekje kinderen vragen ?
Zo ja, wat is het doel en reden hiervan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 13 jan 2012 10:48

De notaris moet over de juiste gegevens beschikken op een akte van bekendheid op te stellen.
Je zal ook je huwelijkcontract moeten vermelden.
Akte van bekendheid is een officieel bewijs en dat moet volledig correct zijn. Waarom zou je daar een bezwaar tegen hebben om dat te overhandigen.
Trouwens hij vraagt ook je identiteitskaart.

Ice
Berichten: 240

#3 , 13 jan 2012 11:12

Tiens....voor de erfrechtverklaring is dat niet nodig, daar staat op voor elk van de kinderen:
Officiële naam, volledig adres, erfdeel (bijv 1/5 volle eigendom) en de verwantschap (dochter van de overledene) meer niet. (uiteraard ook het trouwboekje van de overledene)

Voor de aangifte successierechten is dat wel nodig, zo blijkt in voorbeelden die ik vond.
Naam, beroep, geboortedatum van echtgenoot/echtgenote/kinderen ook naam, beroep, geboortedatum, met of zonder huwelijkscontract..
Zo ja, wat is het doel en reden hiervan ?
Voor de verdeling van de erfenis moeten ze alles weten..

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 jan 2012 15:55

Er is een huwelijkscontract , dus een attest van erfopvolging is onvoldoende. De notaris dient een akte van bekendheid op te maken. Daarvoor is het trouwboekje van de kinderen in principe niet nodig. Voor de aangifte van nalatenschap echter wel. Daar moet vermeld worden voor de gehuwde erfgenamen volgens welk huwelijksstelsel zij getrouwd zijn : wettelijk , gescheiden goederen of algemene gemeenschap. Hierdoor wordt bepaald tot welk vermogen de erfenis behoort.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 13 jan 2012 16:37

Toen ik scheidde heeft de notaris het trouwboekje behouden.
trouwboekje van de overledene (voor een ongehuwde: trouwboekje ouders)
mijn ouders zijn ook gescheiden.... er zijn bij ons geen trouwboekjes meer te vinden

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 14 jan 2012 08:51

“Art.1240bis...§ 4. Zowel de akte als het attest van erfopvolging vermelden op duidelijke wijze wie de erfgerechtigden zijn die aanspraak kunnen maken op de tegoeden van de overledene, met vermelding van volgende identificatiegegevens : naam, voornamen, plaats en datum van geboorte, adres en eventueel de datum van overlijden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Deze week vroeg mijn moeder aan alle kinderen om een copie van het trouwboekje en eventueel huwelijkscontract met vermelding van beroep‘.

“Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en TOEKOMSTIGE roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren...“(Burgerlijk Wetboek).
Die echtgenoot is dan mede-erfgerechtigd.

Indien dit bij het sluiten van het huwelijk gebeurd is dan kan dit vermeld zijn in het trouwboekje,waarin de notaris ook de huwelijksgemeente vindt waar hij deze informatie kan opvragen uit het huwelijksregister,zelfs indien voornoemde overeenkomst uit art.1452 na het huwelijk gesloten werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lousia
Berichten: 114

#7 , 14 jan 2012 08:56

Mijn moeder is onlangs overleden en mijn vader al sinds5 jaar.
Er was echter wel geen huwelijkscontract en de notaris heeft geen copy gevraagd van mijn trouwboekje.
Alles is aangegeven en geregeld door de notaris en geen copy moeten geven.

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 14 jan 2012 13:20

Dat is goed mogelijk dat er geen trouwboekje of nog andere documenten worden opgevraagd. Begin jaren 2000 hebben we het oudershuis verkocht. Toen werden alle documenten voorgelegd. Bij het openvallen van de nalatenschap hebben we zo goed als niets meer moeten aanbrengen. Notaris bezitte reeds over voldoende gegevens.

cvdm
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 14 jan 2012 18:37

Bedankt voor alle reacties. Het is al duidelijker.

Franciscus
Berichten: 38739

#10 , 14 jan 2012 23:11

Sedert wanneer is een trouwboekje een 'officieel' document???

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 15 jan 2012 17:56

Sedert wanneer is een trouwboekje een 'officieel' document???


Allé Franciscus!!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 15 jan 2012 19:50

Is het niet eerder een souvenier aan de trouwdag? :lol:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”