nooit 'kindsdeel' van erfenis ontvangen

rockmamavief
Topic Starter

nooit 'kindsdeel' van erfenis ontvangen

#1 , 22 dec 2011 16:21

Na het overlijden van mijn vader, 26 jaar geleden (ik was in die tijd 20 en bijgevolg minderjarig) heeft mijn moeder de volgende eigendommen verkocht : appartement aan de zee, ouderlijk huis, grote bloeiende zaak. Van al dat geld heb ik (en mijn 2 zussen ook niet) nooit iets gezien. Op één of andere manier is van al dat geld nooit iets tot bij de kinderen geraakt. Ik weet uiteraard niet hoe ze dat klaargespeeld heeft, vermits ik toen nog te jong was om daar ook nog maar iets van te begrijpen. Heeft ze me toen allerlei documenten laten tekenen of iets dergelijk; ik weet het niet. Ik leef nu sinds enkele jaren in onmin met mijn moeder en zussen en vraag me nu eigenlijk af of ik na al die jaren nog op één of andere manier aanspraak kan maken op 'mijn deel'? Al die jaren leeft mijn moeder uiteraard op zeer grote voet (logisch als je alles zelf opsoupeert), maar nu ik het zelf wat moeilijker heb omwille van gezondheidsredenen, begin ik me toch af te vragen of dit allemaal wel correct verlopen is.
Mijn vraag is 2-ledig :
1. Bestaat/Bestond er een manier dat mijn moeder alles voor zichzelf heeft kunnen houden?
2. Kan ik na al die jaren hier nog iets aan doen of van opeisen?
(of tenminste al op een of andere manier uitvissen hoe toen alles geregeld is geweest)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2011 18:09

26 jaar geleden was men al meerderjarig op 18 jaar.
Dus had u en uw zussen toen moeten tekenen.
Vermoedelijk via een notaris.

Indien ze over te weinig inkomen beschikt kan het ocmw u aanspreken bij te leggen (onderhoudsplicht)

Mariette

#3 , 22 dec 2011 18:15

26 jaar geleden was men al meerderjarig op 18 jaar.
Dus had u en uw zussen toen moeten tekenen.
Vermoedelijk via een notaris.

Indien ze over te weinig inkomen beschikt kan het ocmw u aanspreken bij te leggen (onderhoudsplicht)
1990? dat is toch nog maar 21 jaar geleden, 22 indien je wil - bijna.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeugdrechtbank_(Belgi%C3%AB" onclick="window.open(this.href);return false;)
Sinds 1990 is in België de leeftijd van de burgerlijke meerderjarigheid verlaagd tot 18 jaar

Reclame

wanton

#4 , 22 dec 2011 19:21

Beste ,
de eerste vraag die ik stel : wat weet u van een eventueel huwelijskcontract tussen uw ouders? Indien zij een contract hadden ' langst leeft, al heeft' was uw moeder alleen erfgenaam zodat de kinderen niets kregen. Moeder kon dus alleen beslissen over verkoop van de onroerende goederen en het geld voor zich houden. Immers , indien jullie minderjarig waren - én erfgenaam - moest de vrederechter tussenkomen die een notaris aanstelde om de belangen van die minderjarigen veilig te stellen. Dan zou er niets gebeurd zijn zonder de tussenkomst van de vrederechter. Die zou er in alle geval op hebben toegezien dat het deel dat toekwam aan de kinderen , op hun naam zou gezet zijn. En deze zou waarschijnlijk de verkoop hebben tegengehouden.
Om dit uit te vissen kan u zich best wenden tot het Kantoor van Registratie van de plaats waar uw vader woonde toen hij stierf. U vraagt inzage ( kopij) van de aangifte nalatenschap waardoor u kan nazien hoe de erfenis is overgedragen en aan wie. U kan ook nagaan welke tegoeden er toen waren.
Uw moeder kan natuurlijk er goed hebben van geleefd , dat kan u niet beletten. Ik betwijfel dus erg dat u momenteel iets zal kunnen opeisen.
Laat iets weten!

Mariette, nog dit : Franciscus is regelmatig te vlug in zijn reacties zodat hij soms verkeerde dingen zegt of antwoordt op andere vragen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#5 , 22 dec 2011 20:20

verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 23 jan 2012 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 dec 2011 20:50

""""26 jaar geleden (ik was in die tijd 20 en bijgevolg minderjarig)"""
heb het zelf niet uitgevonden hoor :D

Ok ..... Wanton ( weer) gelijk..... was aan het denken dat wij op 18 jaar zijn gaan stemmen, dame naast mij in de zetel bevestigt nu dat we toen al in het hoger onderwijs zaten en niet meer in het middelbaar :D
Gezien we pas samen waren van toen zal ze wel gelijk hebben he
En u ook :lol: :oops:
Sorry aan de oorspronkelijke vragensteller

Vaoke

#7 , 24 dec 2011 01:05

De Wet houdende het terugbrengen van de meerderjarigheid van 21 jaar op 18 jaar ligt vast vanaf 01 mei 1990... dacht ik zo!
Uw vader is dus overleden omstreeks 1985; U werd blijkbaar meerderjarig in 1986.
Vervolgens had U (vanaf 1986) nog zo'n 5 jaar om uw toenmalige voogd ter verantwoording te roepen; ik meen te weten via de vrederechter?!
Diene voogd was in die tijd ongetwijfeld een "derde persoon".. veelal van binnen de familie; maar niet uw moeder zoals dat tegenwoordig het geval zou kunnen zijn!
Andermaal dient gezegd dat diene voogd ook toen niets kon vervreemden of laten vervreemden zonder machtiging van de bevoegde kantonnale Vrederechter!
Wat de "onroerende goederen" uit dien tijd betreft moet er ongetwijfeld een historiek bestaan bij de Registratie.. dat kan U natrekken of laten natrekken!
Wat de "roerende goederen" betreft (spaarmiddelen).. dienaangaande mag u het wel vergeten om dit nog te kunnen uitvlooien.. tenzij U ooit bij toeval bij niet vernietigde documenten zou uitkomen en zelfs dan nog lijkt het mij aangewezen om dit onderdeel uit uw hoofd te zetten!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”