schenkingen en vruchtgebruik

beester
Topic Starter
Berichten: 18

schenkingen en vruchtgebruik

#1 , 23 sep 2011 10:06

Kan men bij een schenking alleen de naakte eigendom schenken en vruchtgebruik houden en indien ja wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Concreet, mijn grootmoeder had 3 dochters. 2 daarvan zijn overleden maar hadden kinderen (ik ben een van deze kinderen), een dochter (mijn tante) leeft nog. Graag zou mijn grootmoeder het huis waar ze momenteel woont schenken aan de nog levende dochter zonder kinderen. De andere reservataire erfgenamen (lees de kinderen van de 2 overleden dochters) zijn het hier in principe mee eens. Ze willen wel graag dat grootmoeder vruchtgebruik houdt over het huis zodat ze nooit uit haar geschonken huis kan gezet worden en indien ze ooit naar een bejaardentehuis verhuist de inkomsten van het vruchtgebruik nog kan gebruiken om het bejaardentehuis te betalen.

kan dit en hoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 sep 2011 10:44

Indien de andere reservataire erfgenamen akkoord zijn en afzien van hun reserve , kan dergelijke schenking gebeuren. Zelfs , zoals voorgesteld , enkel de blote eigendom. U haalt hiervoor een goede reden aan. Waar ge wel eens moet aan denken is de volgende stap : een kinderloze tante heeft het huis. Bij haar overlijden betalen de neven en nichten zich blauw aan successierechten , tot 65 %.
Misschien toch eens een ander oplossing zoeken. Informeer bij een notaris voor uw concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 24 sep 2011 10:06

Uw grootmoeder kan de naakte eigendom schenken en vruchtgebruik houden van HAAR huis. Onderzoek of dit HELE huis tot haar eigen vermogen behoort.

Zie ook : http://www.notaris.be/erven-schenken/sc ... jd-gegeven" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1130...Men kan echter een nalatenschap die nog niet is opengevallen, niet verwerpen en evenmin omtrent zodanige nalatenschap enig beding maken, zelfs niet met toestemming van hem wiens nalatenschap het betreft...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 sep 2011 22:28

Misschien toch eens navragen - bij een notaris - om het huis te schenken aan alle erfgenamen , eventueel met de afspraak dat tante er mag blijven wonen. Zeker indien dit nodig zou zijn. De normale gang zou dan zijn dat de kinderen van de overleden zusters het huis erven , bij de dood van die tante. Maar zoals gezegd is dat met een tarief aan successierechten van 65 % , dat ben je kwijt. Een schenking aan tante alleen , kan mits het akkoord van de neven/nichten die afzien van hun reserve. Maar ik zou me toch eens bezinnen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”