Vermoedelijk versluizen van geld en eigendom voor de erfenis

denim
Topic Starter
Berichten: 3

Vermoedelijk versluizen van geld en eigendom voor de erfenis

#1 , 17 jan 2007 16:49

Situatieschets: moeder al enkele jaren overleden, vader pas overleden, 2 erfgenamen zoon en dochter. Beide hebben ruzie en de zoon had alleen nog maar contact met de vader.
Er is een huis en een paar bouwgronden die worden nagelaten.

De overledene heeft alleen een zichtrekening (geen spaarrekening)met een volmacht voor de zoon, elke maand wordt er een pensioen op gestort. Al het geld dat overblijft (min de onkosten van water, elek enz) wordt telkens elke maand baar afgehaald (de laatste maanden met zekerheid door de zoon).
Hij heeft al ettelijke jaren zo het geld afgehaald en ik vermoed dat als je alles maandelijks gaat optellen het uiteindelijk een grote som is.

De begrafenis is volledig geregeld door de zoon, weet dus niet hoeveel dit zal kosten. Ik ben altijd overal buitengehouden.

Hij heeft ong 10 jaar terug geprobeerd om een bouwgrond te kopen. Hij wou toen het deel waar ik recht op had en het deel van vader afkopen. Natuurlijk het deel van vader zou nooit betaald worden door hem dus zou hij eigelijk alleen het deel van mij moeten betalen. Dit is toen niet doorgegaan omdat ik niet akkoord was. Maar ik ben er eigenlijk zeker van dat hij alle delen van mijn vader dus 1/2 huis en 1/2 bouwgronden heeft afgekocht(betaald of niet).
Dus heeft hij nu 3/4 en ik 1/4 van de eigendommen. Kan ik dit nog ergens achterhalen?

Wat kan ik doen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 17 jan 2007 17:54

U zal het wel moeten achterhalen, want hoe gaat u anders uw aangifte in de nalatenschap indienen? U moet o.a. zijn onroerende goederen (het aandeel van uw pa op datum van zijn overlijden in die onroerende goederen) aangeven...

Wellicht bent u mede-eigenaar in al die goederen (1/4 blote eigendom van alles, op het eerste zicht).

********************************

Wat kan ik doen??[/quote]

De inkorting vragen van alle schenkingen die uw broer heeft gekregen tijdens het leven van uw pa. Nagaan of er een testament bestaat; de lijst van onroerende goederen samenstellen; een erfrechtverklaring laten opstellen en het geld bij de bank deblokkeren; de aangifte indienen; de verdeling nastreven (de onroerende goederen verkopen); de bezittingen van de laatste 3 jaar reconstrueren en hun uitgaven bewijzen; nagaan of er geen heimelijke bevoordelingen zijn geweest bij een verkoop/afstand/verdeling tussen uw pa en uw broer; en nog zoveel m??r dingen die een notaris voor u kan doen...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”