bedankt voor deze eerste reactie , maar ik vind maar gedeeltelijk antwoord , concreet :
1. als ik kom te overlijden , erft mijn man dan niet de helft van mijn aandeel van onze gemeenschappelijke woning?
Indien ja , bij zijn overlijden erven zijn kinderen dus uiteindelijk 3/4 van de gemeenschappelijke woning , terwijl de mijne 1/4 erfden bij mijn overlijden ??
2. Erft hij ook niet de helft van mijn huidige eigendommen?
U slaat een aantal zaken door elkaar:
De eerste vraag bij een overlijden is waaruit de nalatenschap is samengesteld. De nalatenschap bestaat uit (ik maak abstractie van een aantal zaken, zo moet voor berekening van de reserve uiteraard ook de schenkingen bij leven gerekend worden):
- De eigen goederen van de overledene
Zijn aandeel in het gemeenschappelijk vermogen
De eigen goederen: alles wat men al had (roerend en onroerend) voor men huwde, en alles wat men geschonken of ge?rfd gekregen heeft tijdens het huwelijk (+ nog een aantal persoonlijke goederen, zoals kleren, persoonlijke juwelen...)
Zijn aandeel in het gemeenschappelijk vermogen: in uw geval de helft. De andere helft is de eigendom van de overlevende echtgenoot, dit is de logica zelve. Dit is niet iets wat u erft, het is uw recht in de gemeenschap.
Wanneer men sterft en een echtgenoot en kinderen nalaat:
krijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik over de ganse nalatenschap (=helft van de gemeenschap en alle eigen goederen)
de kinderen krijgen de nalatenschap verdeeld, in blote eigendom (zonder dus enig onderscheid tussen kinderen navenant ze geboren zijn uit het eerste, uit het tweede, of uit geen enkel huwelijk).
Met andere woorden
als u komt te overlijden, dan heeft uw man sowieso recht op de helft van de gemeenschappelijke woning. dit is niet iets wat hij erft, het is zijn deel in de gemeenschap
daarnaast krijgt hij het vruchtgebruik over de ganse nalatenschap, met inbegrip van die gemeenschappelijke woning
de andere helft van de gemeenschap (met inbegrip dus van de helft van de gemeenschappelijke woning) wordt verdeeld onder de kinderen.