Erfenis en verdeling eigen kinderen / stiefkinderen

Paps
Topic Starter

Erfenis en verdeling eigen kinderen / stiefkinderen

#1 , 15 jan 2007 11:37

Ik heb kinderen uit mijn eerste huwelijk , mijn man heeft eveneens kinderen uit zijn eerste huwelijk. Nu is recent een kind geboren uit ons huwelijk. Wij zijn gehuwd onder het wettelijke stelsel. Tijdens ons huwelijk hebben we elk een deel van onze eigendommen verkocht om een gemeenschappelijke gezinswoning aan te schaffen, aangevuld met een hypothecaire lening. Daarnaast bezitten we elk nog een onroerend goed , goed dat reeds in bezit was voor ons huwelijk.
Onze vraag :
- Wie erft wat? Stel dat 1 van ons beiden komt te overlijden , hoe wordt de erfenis verdeeld?
- Wat gebeurt er als de andere komt te overlijden?

-> Onze vrees is dat de kinderen uit het eerste huwelijk van de eerst overledene benadeeld zullen zijn tegenover zijn of haar stiefbroers of -zussen. Graag hadden we hierover meer zekerheid.

- Wat zijn hierbij de mogelijkheden?

Dank voor je reactie...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guggenheimer

#2 , 15 jan 2007 12:01

Beste paps,

de oplossing is zeer eenvoudig.
Men maakt bij de verdeling van een nalatenschap geen enkel (GEEN ENKEL) onderscheid tussen uw kinderen, als die nu binnen of buiten het huwelijk geboren zijn, of in casu in een vorig huwelijk.

Als u overlijdt, dan zullen uw eigendommen verdeeld worden onder uw kinderen. Dat er daarbij een aantal zitten van uw eerste huwelijk en een aantal van uw tweede huwelijk, en mss nog een aantal van tussenin en mss nog een aantal overspelige, dat doet niks terzake.

Paps
Topic Starter

#3 , 15 jan 2007 12:23

bedankt voor deze eerste reactie , maar ik vind maar gedeeltelijk antwoord , concreet :
1. als ik kom te overlijden , erft mijn man dan niet de helft van mijn aandeel van onze gemeenschappelijke woning?
Indien ja , bij zijn overlijden erven zijn kinderen dus uiteindelijk 3/4 van de gemeenschappelijke woning , terwijl de mijne 1/4 erfden bij mijn overlijden ??

2. Erft hij ook niet de helft van mijn huidige eigendommen?

Reclame

guggenheimer

#4 , 15 jan 2007 13:29

bedankt voor deze eerste reactie , maar ik vind maar gedeeltelijk antwoord , concreet :
1. als ik kom te overlijden , erft mijn man dan niet de helft van mijn aandeel van onze gemeenschappelijke woning?
Indien ja , bij zijn overlijden erven zijn kinderen dus uiteindelijk 3/4 van de gemeenschappelijke woning , terwijl de mijne 1/4 erfden bij mijn overlijden ??

2. Erft hij ook niet de helft van mijn huidige eigendommen?
U slaat een aantal zaken door elkaar:

De eerste vraag bij een overlijden is waaruit de nalatenschap is samengesteld. De nalatenschap bestaat uit (ik maak abstractie van een aantal zaken, zo moet voor berekening van de reserve uiteraard ook de schenkingen bij leven gerekend worden):
  • De eigen goederen van de overledene
    Zijn aandeel in het gemeenschappelijk vermogen
De eigen goederen: alles wat men al had (roerend en onroerend) voor men huwde, en alles wat men geschonken of ge?rfd gekregen heeft tijdens het huwelijk (+ nog een aantal persoonlijke goederen, zoals kleren, persoonlijke juwelen...)
Zijn aandeel in het gemeenschappelijk vermogen: in uw geval de helft. De andere helft is de eigendom van de overlevende echtgenoot, dit is de logica zelve. Dit is niet iets wat u erft, het is uw recht in de gemeenschap.

Wanneer men sterft en een echtgenoot en kinderen nalaat:
krijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik over de ganse nalatenschap (=helft van de gemeenschap en alle eigen goederen)
de kinderen krijgen de nalatenschap verdeeld, in blote eigendom (zonder dus enig onderscheid tussen kinderen navenant ze geboren zijn uit het eerste, uit het tweede, of uit geen enkel huwelijk).

Met andere woorden
als u komt te overlijden, dan heeft uw man sowieso recht op de helft van de gemeenschappelijke woning. dit is niet iets wat hij erft, het is zijn deel in de gemeenschap
daarnaast krijgt hij het vruchtgebruik over de ganse nalatenschap, met inbegrip van die gemeenschappelijke woning
de andere helft van de gemeenschap (met inbegrip dus van de helft van de gemeenschappelijke woning) wordt verdeeld onder de kinderen.

j.demoor

#5 , 17 jan 2007 08:46

Ik ga ervan uit dat ?Tijdens ons huwelijk hebben we elk een deel van onze eigendommen verkocht? betekent dat u tijdens uw huidig huwelijk eigendommen hebt verkocht die uitsluitend eigen vermogen van elk van u waren.

De ?gemeenschappelijke gezinswoning? die u zich aanschafte behoort tot uw gemeenschappelijk huidig huwelijksvermogen.In uw aankoopakte kan echter sprake zijn van wederbelegging van eigen vermogens.Onderzoek dus zorgvuldig die akte.

Van de eerststervende erft diens echtgenote het vruchtgebruik van zijn nalatenschap en DIENS kinderen(=eigen en gemeenschappelijke) erven er de blote eigendom van.

Van de langstlevende erven DIENS kinderen(=eigen en gemeenschappelijke) de volle eigendom.

Bij testament kan u hieraan correcties aanbrengen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar Burgerlijk Wetboek

KVC72

#6 , 29 nov 2015 20:52

Beste, hoe heeft u dit opgelost? We hebben namelijk een gelijkaardig probleem :

We zouden een NSG (met elk 2 kinderen) willen vormen en zouden samen een woning willen aankopen op beide namen, elk zou 50% financieren. De kinderen zijn nog minderjarig.
Stel dat deze woning 400000 zou waard zijn, zou elke partner 200000 willen bijdragen.

Volgend probleem stelt zich en wij zoeken hier naar antwoorden en opslossingen. We zullen of huwen of wettel. samenwonen (nog niet beslist en afhankelijk van de oplossingen)

1) Stel dat één van ons beide op jonge leeftijd komt te overlijden, dan erft de andere partner het vruchtgebruik op het deel van de eerst overleden partner. (geen probleem hiermee)

2) Stel dat de langstlevende (die het vruchtgebruik erfde) op jonge leeftijd (stel 50jaar) deze woning zou willen / moeten verkopen owv te groot geworden woning, afstand eigen kinderen, ... dan heeft die recht om omzetting van het vruchtgebruik in te roepen. Dus hij/zij krijgt op de helft van deze woning 56 % van de waarde als man of 60% als vrouw als vruchtgebruiker van de waarde van een halve woning bij omzetting.

Dit wil zeggen dat de kinderen van de eerst-overledene in bovenstaand scenario van de 200000 inbreng van eigen ouder, slechts per kind 40000 (dus x 2 = 80000 euro) teruggzien van de ingebrachte 200000 van ouder. De kinderen van de langstlevende, erven na overlijden eigen ouder per kind 160000 euro (dus x 2 = 320000). Deze kinderen hebben dus door het eventuele omzetting vruchtgebruik 120000 meer ontvangen dan de kinderen van de eerst-overledene op jonge leeftijd met omzetting vruchtgebruik door partner op bvb 50j.

Dit is volgens ons beiden niet eerlijk aangaande de gelijkheid van de kinderen en eigen inbreng.

Graag hadden we te weten gekomen hoe we de langstlevende partner toch vruchtgebruik of recht tot woonst kunnen verlenen, zonder dat eigen of stiefkinderen hem/haar er kunnen uitzetten EN indien de langstlevende owv omstandigheden zou beslissen de gezamelijke woning te verkopen. ELK kind het geld terugkrijgt wat er door de eigen ouder werd ingebracht, nl. 200000 euro.

Bedankt

roharro

#7 , 29 nov 2015 21:02

Een en ander compenseert elkaar.
Indien het vruchtgebruik wordt omgezet en de woning verkocht dan zullen de stiefkinderen veel jaren eerder de waarde van hun naakte eigendom in handen krijgen dan wanneer er zou moeten worden gewacht op het overlijden van de stiefouder.
De stiefkinderen kunnen hun kapitaal daarom veel eerder investeren, waardoor ze x jaren extra opbrengst ervan genieten.
Of de biologische kinderen meer of minder krijgen hangt af van hoe goed de effectieve overlijdensdatum van hun ouder aansluit bij die uit de sterftetabellen.

Vanuit het oogpunt van de kansleer is er alleszins geen bevoordeliging van de biologische kinderen door het huis voortijdig te verkopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KVC72

#8 , 30 nov 2015 21:00

Dankjewel roharro,

Als de langstlevende de gelden gebruikt voor een kleinere woning te kopen en de overschot schenkt aan de eigen kinderen zullen misschien alle kinderen ( stief en eigen ) op hetzelfde moment even veel krijgen. En dan later de kinderen van de langstlevende ook het huis erven. Niet echt in evenwicht vinden wij.
Kan er in het huwelijkskontrakt opgenomen worden dat wanneer er een omzetting van vruchtgebruik is op de woonst er op dat moment een schenking moet zijn van de langslevende naar de stiefkinderen ter waarde van de omzetting. En dit ook bij hertrouw van de langstlevende.

roharro

#9 , 30 nov 2015 23:40

De langslevende kan de gelden van de verkoop niet zomaar gebruiken om een huis enkel op zijn/haar naam te kopen.
Langstlevende heeft immers slechts recht op zijn/haar eigen helft, niet op de naakte eigendom van de kinderen.

Aangezien het vruchtgebruik van de gezinswoning voor de LLE van dwingend recht is kan daar niet van worden afgeweken.
Bovendien schept het wegschenken van een deel van de omzetting van het vruchtgebruik een benadeling van de eigen kinderen.
Het zou zelfs kunnen dat daardoor het reservatair erfdeel van de eigen kinderen wordt aangetast.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”