Rechtsgeldig

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

Rechtsgeldig

#1 , 25 aug 2011 10:22

Mijn partner en ik hebben samen een lening lopen om ons huis af te betalen. Ik ben momenteel volledig eigenaar van de woning. Wij hebben trouwplannen, maar nog niet voor de onmiddellijke toekomst. Omdat ik er zeker van wil zijn dat als er met mij iets gebeurt, mijn partner vruchtgebruik krijgt van de woning en de helft van de woning in volle eigendom krijgt (andere helft gaat naar mijn zoontje), wil ik een testament maken.
Is het rechtsgeldig als ik bvb in een mail mijn testament opstel en dit naar een gemeenschappelijke vriendin en mijn partner mail? Of moet dit een handgeschreven document zijn? Of is een testament alleen rechtsgeldig als je dit bij een notaris laat opstellen? Welke zaken moeten in een testament zeker vermeld worden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 25 aug 2011 10:35

Ik kan je alvast zeggen dat als je het niet laat registreren het een handgeschreven document moet zijn waarop je ook duidelijk moet schrijven dat je eerdere opgemaakte testamenten nietig verklaard. (ook als er geen eerdere zijn). Als je het wel laat registreren, mag het getypt zijn, aangezien er dan een notaris aan te pas komt.

Maar waarom ga je niet naar een notaris om je vragen te stellen? Een informationeel gesprek is gratis en deze kan je zeker helpen bij de mogelijkheden en de juiste formuleringen.

Ik denk trouwens dat hetgene jij hier wil, wettelijk gezien niet gaat. Namelijk: Je partner de helft in volle eigendom geven. Het volledige vruchtgebruik gaat wel, maar je hebt maar een beperkt deel waarover je vrij kan beslissen en dat is zeker niet de helft. (Je kan dat uiteraard wel in je testament zetten, maar dan kan het aangevochten worden door je zoon of diens voogd en zullen zij normaal gezien altijd hun gelijk halen.)

(Ik weet dat omdat ik in dezelfde situatie zit en we met de notaris heel diepgaande gesprekken hebben gehad over alle mogelijke constructies. Uiteindelijk gaan wij trouwen. Natuurlijk niet enkel daarvoor, maar het is wel de enige manier om alles in orde te krijgen zoals wij het willen. Als er kinderen mee gemoeid zijn die niet van beiden zijn, pfff, dan is het héél moeilijk en ingewikkeld.)

duma
Berichten: 2871

#3 , 25 aug 2011 10:40

Een vraag, puur uit nieuwsgierigheid: Waarom is enkel het vruchtgebruik niet voldoende om aan je partner te laten? En je zoon de volle eigendom te geven?

Stellende dat je partner de helft verwerft en sterft, dan wordt zijn deel weer geërfd door iemand anders (Een nieuwe partner? Zijn familie? Een kind met zijn nieuwe partner?) en is het huis uiteindelijk van je zoon en iemand die hij mogelijks niet kent. In het slechtste geval heeft je parnter meerdere erfgenamen en dan wordt het helemaal leuk. Op die manier zal hij, je zoon, een problematische erfenis verwerven ...

Als je hem gewoon vruchtgebruik geeft, ben je zeker dat je partner er zijn leven lang zal kunnen wonen en ben je ook zeker dat je zoon later geen vervelende erfenis krijgt.
Om het probleem op te lossen dat je vriend de helft van de lening betaald, kan je een schuldbekenentis maken die indien jij sterft, overgaat op je kind. Zo is het geld van je partner ook weer safe.

't is geen kritiek, e, maar echt een vraag uit nieuwsgierigheid :)

Reclame

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

#4 , 25 aug 2011 11:07

Je beantwoordt je eigen vraag volgens mij: hij betaalt de helft van de lening, met andere woorden, de helft van het huis. Dan heeft hij in mijn ogen ook recht op de helft van de woning.
En wat bedoel je met een schuldbekentenis maken die dan overgaat op mijn zoon? Bedoel je dat als ik sterf, mijn zoon de helft van de lening moet terugbetalen aan mijn partner? Met andere woorden, de helft van de waarde van het huis? Dan zijn we toch terug in de eerste situatie?

duma
Berichten: 2871

#5 , 25 aug 2011 11:17

Het is niet omdat je bij op een lening staat, dat je eigenaar wordt van het huis. Dat is gewoon geld dat je elke maand kwijt bent, want je hebt nergens rechts op. Bezie het als een soort ... huur dat hij betaalt aan jou om erbij te mogen wonen. Ik vermoed dat je dat weet en dat je daarom je vriend veilig wilt stellen, maar zoals ik al zei: Hem de helft nalaten, gaat wettelijk gezien niet. Je kind (of voogd) kandat aanvechten en je vriend zal verliezen. Je kan je kinderen niet onterven van het stuk waar ze recht op hebben.

Met de schuldbekentenis bedoel ik dat je een papier opmaakt waarop staat dat het bedrag dat je vriend mee heeft afbetaald als lening hem wordt terugbetaald door je erfgenaam. Inderdaad. Dat is volgens mij de enige manier om zijn geld veilig te stellen. Ik vermoed dat je wel een schuldsaldoverzekering hebt voor je huis? Dat moet voor minstens 50%, dus als jij sterft, 'krijgt' je zoon sowieso de helft van de lening, indien je 100% verzekerd bent, zelfs de volledige lening en dus een gratis huis. Dan kan het geen probleem zijn om de schuld naar je partner toe te vereffenen, niet? 't is maar een voorstel, omdat hetgene jij wilt wettelijk niet kan.

De enige manier om hem effectief de helft van je huis te geven is bij notariële akte, wat strontduur is. Of door te trouwen en het huis in de gemeenschap te brengen.

Voor andere constructies raad ik je de notaris aan.

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

#6 , 25 aug 2011 11:23

Ik onterf mijn zoon toch niet? Er is toch altijd een stuk nalatenschap waar je vrij mee kan doen wat je wilt?
Als dit niet de helft is bij één erfgenaam, hoeveel is dit dan wel? In een vorige post van mij werd deze manier van verdeling wel bevestigd, namelijk dat ik mijn partner de helft kan nalaten...
Mijn vraag nu is voornamelijk op welke manier een testament rechtsgeldig is.

En het gaat niet alleen over het bedrag van de lening... Het gaat over alle kosten verbonden aan het huis (verf, rolluiken, vliegenramen,...), waar hij mee de helft van betaald... Dan zou ik iedere keer wij een aankoop doen voor de woning, de schuldbekentenis moeten aanpassen? En stel dat mijn zoon zijn erfenis weigert? Wat gebeurt er dan?
Laatst gewijzigd door workingmum op 25 aug 2011 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

duma
Berichten: 2871

#7 , 25 aug 2011 11:28

Daarop kan ik je geen exact antwoord geven. Wie weet is het wel de helft. Ik ben geen notaris, maar spreek uit ervaring :)
Ik weet dat het bij twee kinderen 1/3 is iig.

Opgezocht: Je hebt gelijk: http://www.notaris.be/erven-schenken/er ... t-kinderen" onclick="window.open(this.href);return false;
De helft kan dus wel. Mijn oprechte excuses, ik zat er naast :)

Dan is het antwoord op je vraag simpel: Ja, het kan. Dan heb je de keuze tussen een handgeschreven document zonder notariskosten of een geregistreerd document met notariskosten. Het tweede is uiteraard het veiligste en ook voor het eerste zou ik de notaris raadplegen voor de exacte verwoordingen.

workingmum
Topic Starter
Berichten: 106

#8 , 25 aug 2011 11:30

Ok, dus even verwarring, kan altijd gebeuren :-)

Enig idee hoeveel het kost om een testament te laten opstellen bij een notaris?

duma
Berichten: 2871

#9 , 25 aug 2011 11:34

http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/erfe ... .art?ckc=1" onclick="window.open(this.href);return false;

1) zelf geschreven en niet geregistreerd = gratis
2) zelf geschreven en geregistreerd = 17 euro
3) door notaris geschreven en geregistreerd = 200-400 euro

Blijkbaar leest de notaris je handgeschreven document ook na, om te zien of het rechtsgeldig is, dus kan je er met 17 euro vanaf zijn!

duma
Berichten: 2871

#10 , 25 aug 2011 11:36

Als je véél wil lezen:

http://www.apharos.be/vragen/hoe_rechts ... testament/" onclick="window.open(this.href);return false;
:)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 25 aug 2011 12:10

Beste ,
indien er op het moment geen trouwen inzit , moeten jullie u laten registreren als wettelijk samenwonenden. Dat gebeurt op uw gemeentehuis. Bij wettelijk samenwonenden erft de partner minstens automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. Concreet : uw zoon erft de blote eigendom en uw partner het vruchtgebruik , waardoor deze zelf levenslang kan blijven wonen in uw huis.
Bij trouwen kan u in een huwelijkscontract de woning inbrengen in de gemeenschap , waardoor hij de helft van de woning heeft. Maar tevens tegen welke voorwaarden u het huis terugkrijgt bij een eventuele scheiding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tomyboy
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 apr 2017 14:26

Ik ben nu al zo 14 jaar getrouwd en het gaat niet zo goet meer ik mag niks doen of zeggen mijn neemt alle beslissingen bevoordeeld liefde die is er niet meer altijd kritiek geven nooit blij en mijn geld dat neemt zij ook ik mag niet buiten we hebben een gezamenlijke rekening ik mag geen geld af halen ik heb een keer mijn rekening appartement gezet en mijn vrouw zegde a zo ik zegde ja ieder de helft van de rekeningen nu betalen en ze zegde nee jij alles betalen ik ga stoppen met werken en je zult alles moeten betalen en ik zegde als het zo is wil ik scheiden en ze zegde ik ga je lastig vallen je gaat betalen voor mij en mijn kinderen we hebben twee minderjarige kinderen ze zegde ik ga je in de put duwen zo dus ik heb geen geld geen liefde geen intime momenten met mijn vrouw dat is allemaal voorbij en praten dat doen we bijna niet ik wil weg hier nu was mijn vraag mag ik iets gaan huren of zo en weg gaan maar we hebben een paar credieten lopen ook ik mag hier niks doen zelfs niet een koffie gaan drinken met mijn vriend of zo dat kost geld ik mag geen geld hebben ik moet hier meestal het eten maken en de afwas en kuisen nu was de vraag mag ik iets gaan huren maar dat kost geld ook en ik heb geen geld appart liggen iets gaan huren dat is twee maand waarborg plus een maand huishuur dat is een pak geld al hoe gaat ik de rest betalen zo als de credit en de rset wat zijn mijn mogelijkheden ik zit vast hier denk ik ik ben gevangen heeft iemand een oplosing astublieft wand ik word zot zo blijven leven dank u wat zijn mijn opsies
Laatst gewijzigd door Tomyboy op 05 apr 2017 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 05 apr 2017 14:40

ik mag niet buiten
ik zit vast hier
ik ben gevangen


Bel de politie of de brandweer zodat ze u kunnen bevrijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 05 apr 2017 15:56

Moet je daarom een topic van 5 jaar oud en van iemand anders kapen????
Als je toch vastzit, kan je misschien ondertussen eens leren schrijven met hoofdletters, en leestekens. Zal het lezen van de tekst zeer vergemakkelijken. Ben na 3 regels al gestopt met lezen.

Tomyboy
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 apr 2017 19:59

Ik ben nu al zo 14 jaar getrouwd en het gaat niet zo goet meer ik mag niks doen of zeggen mijn neemt alle beslissingen bevoordeeld liefde die is er niet meer altijd kritiek geven nooit blij en mijn geld dat neemt zij ook ik mag niet buiten we hebben een gezamenlijke rekening ik mag geen geld af halen ik heb een keer mijn rekening appartement gezet en mijn vrouw zegde a zo ik zegde ja ieder de helft van de rekeningen nu betalen en ze zegde nee jij alles betalen ik ga stoppen met werken en je zult alles moeten betalen en ik zegde als het zo is wil ik scheiden en ze zegde ik ga je lastig vallen je gaat betalen voor mij en mijn kinderen we hebben twee minderjarige kinderen ze zegde ik ga je in de put duwen zo dus ik heb geen geld geen liefde geen intime momenten met mijn vrouw dat is allemaal voorbij en praten dat doen we bijna niet ik wil weg hier nu was mijn vraag mag ik iets gaan huren of zo en weg gaan maar we hebben een paar credieten lopen ook ik mag hier niks doen zelfs niet een koffie gaan drinken met mijn vriend of zo dat kost geld ik mag geen geld hebben ik moet hier meestal het eten maken en de afwas en kuisen nu was de vraag mag ik iets gaan huren maar dat kost geld ook en ik heb geen geld appart liggen iets gaan huren dat is twee maand waarborg plus een maand huishuur dat is een pak geld al hoe gaat ik de rest betalen zo als de credit en de rset wat zijn mijn mogelijkheden ik zit vast hier denk ik ik ben gevangen heeft iemand een oplosing astublieft wand ik word zot zo blijven leven dank u wat zijn mijn opsies

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”