vruchtgebruik roerende goederen successierechten

2660072
Topic Starter

vruchtgebruik roerende goederen successierechten

#1 , 25 jul 2011 09:50

Mijn vader is enkele jaren geleden gestorven. Mijn moeder kreeg toen het vruchtgebruik op de helft van de gemeenschap en ik de blote eigendom. Dit ook zo voor de roerende goederen, een bankrekening en een aandeelhoudersrekening. De rekeningen zijn na het overlijden van mijn vader altijd op naam van mijn moeder blijven staan. Ik heb destijds al successierechten moeten betalen op de blote eigendom van de rekeningen. Nu is mijn moeder ook overleden. Gezien de rekeningen op haar naam stonden, moet ik nu terug successierechten betalen, ook al was ik al blote eigenaar van de rekeningen. is dit wel correct?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 jul 2011 11:36

Spijtig genoeg wel. U heeft zich bezondigd aan een veel voorkomende situatie. De splitsing van roerende goederen blote eigendom/vruchtgebruik moet men zelf organiseren. Dit kan in principe bij elk bankkantoor. De gelden/effecten worden geplaatst op naam van de blote eigenaar , met die specificatie dat alle intresten, dividenden enz. moeten betaald worden aan de vruchtgebruiker , in casu uw moeder. En dit zolang die vruchtgebruiker zelf leeft. Op dat moment wordt de blote eigendom volle eigendom , zonder bijkomende kosten. Ik begrijp dat zo'n constructie niet gedaan wordt indien het gaat om een relatief klein bedrag , maar bij grotere erfenissen is dit zeker aangewezen. Heeft in jullie bankkantoor U niemand gewezen op dit probleem? Voor onroerend goed gebeurt die splitsing automatisch bij de Registratie.
U kan proberen , op basis van de aangifte nalatenschap van vader , een akkoord te bekomen bij de Registratie maar ik vrees dat dit niet wordt toegestaan. Alle tegoeden op naam van moeder worden verondersteld van haar te zijn. Nog iets : ik hoop dat de successierechten van vader betaald zijn met gelden uit de nalatenschap en niet uit uw eigen gelden, want dat maakt deze situatie nog erger.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

2660072
Topic Starter

#3 , 25 jul 2011 13:28

Bedankt voor de informatie. Ik had hierover bij het overlijden van mijn vader reeds informatie gekregen van een iemand van het registratiekantoor. Deze zei dat ik maar op de helft van de roerende goederen successierechten zou moeten betalen. Daarom dat ik er ook geen verder gevolg aan heb gegeven. Is er een mogelijkheid om een klacht in te dienen?

Reclame

wanton

#4 , 25 jul 2011 13:46

Dat u bij het overlijden van uw vader slechts op de helft SSR moet betalen , is normaal. De andere helft is van moeder gebleven en zat niet in de erfenis. In principe moet je nu betalen op alles dat op naam van moeder staat. Hetgeen je , na vaders dood, ook had kunnen doen , was alle tegoeden op beider naam zetten. Maar nogmaals, neem eens ontact met de plaatselijke ontvanger van Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#5 , 25 jul 2011 18:36

Ik zou eens proberen de ontvanger van Registratie te overtuigen dat de blote eigendom tegoedertrouw in de nalatenschap van moeder is terechtgekomen. Ter staving zou ik een "vrijwillige opheffing" van het bankgeheim voorstellen of gewoonweg de hele bankhistoriek in de vorm van bankuittreksels e.d. sedert overlijden vader voorleggen. Wie niet waagt.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maya

#6 , 11 dec 2014 14:50

@Wanton:
Al een oude post, maar toch nog een vraag:
Je schreef: "ik hoop dat de successierechten van vader betaald zijn met gelden uit de nalatenschap en niet uit uw eigen gelden, want dat maakt deze situatie nog erger."
Waarom moeten successierechten best uit de nalatenschap betaald worden en niet uit eigen middelen? Was dat enkel in dit geval zo of altijd?

roharro

#7 , 11 dec 2014 16:34

@Wanton:
Al een oude post, maar toch nog een vraag:
Je schreef: "ik hoop dat de successierechten van vader betaald zijn met gelden uit de nalatenschap en niet uit uw eigen gelden, want dat maakt deze situatie nog erger."
Waarom moeten successierechten best uit de nalatenschap betaald worden en niet uit eigen middelen? Was dat enkel in dit geval zo of altijd?
De reden ligt voor de hand: als er wegens het gebruiken van een deel van de nalatenschap voor het betalen van de erfensrechten van het eerste overlijden minder geld op de rekeningen overblijft dan zal er bij het tweede overlijden een kleiner bedrag (voor de tweede keer) worden belast dan wat het geval zou zijn indien de erfenisrechten niet met geld uit de eerste erfenis werden betaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maya

#8 , 12 dec 2014 10:58

OK, ik dacht dat er misschien ook nog andere redenen konden zijn....

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”