#2 , 25 jul 2011 11:36
Spijtig genoeg wel. U heeft zich bezondigd aan een veel voorkomende situatie. De splitsing van roerende goederen blote eigendom/vruchtgebruik moet men zelf organiseren. Dit kan in principe bij elk bankkantoor. De gelden/effecten worden geplaatst op naam van de blote eigenaar , met die specificatie dat alle intresten, dividenden enz. moeten betaald worden aan de vruchtgebruiker , in casu uw moeder. En dit zolang die vruchtgebruiker zelf leeft. Op dat moment wordt de blote eigendom volle eigendom , zonder bijkomende kosten. Ik begrijp dat zo'n constructie niet gedaan wordt indien het gaat om een relatief klein bedrag , maar bij grotere erfenissen is dit zeker aangewezen. Heeft in jullie bankkantoor U niemand gewezen op dit probleem? Voor onroerend goed gebeurt die splitsing automatisch bij de Registratie.
U kan proberen , op basis van de aangifte nalatenschap van vader , een akkoord te bekomen bij de Registratie maar ik vrees dat dit niet wordt toegestaan. Alle tegoeden op naam van moeder worden verondersteld van haar te zijn. Nog iets : ik hoop dat de successierechten van vader betaald zijn met gelden uit de nalatenschap en niet uit uw eigen gelden, want dat maakt deze situatie nog erger.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon