Erfenis gehandicapt kind

thenob
Topic Starter
Berichten: 2

Erfenis gehandicapt kind

#1 , 27 jun 2011 14:12

Wij zijn deze morgen naar de notaris geweest, en al het een en ander van mogelijkheden vernomen, maar hoe verder ik in het onderwerp duik hoe ingewikkelder het wordt. Daarom hier maar eens een vraag.

Onze situatie:
-Getrouwd onder wettelijk stelsel
-Vermogen: onroerend goed (waarde 350.000), roerend goed +/- 100.000, BVBA (90% man, 10% vrouw, waarde 300.000)
-Familie vrouw: beide ouders nog in leven, 1 broer (getrouwd 1 kind)
-Familie man: geen ouders meer in leven, 2 zussen ongetrouwd.
Kinderen: 2 (resp 5 en 3 jaar).
Jongste kind heeft autisme en is voor 66% gehandicapt verklaard. In de toekomst kijken is moeilijk, maar het ziet er sterk naar uit dat er voor de jongste levenslang begeleiding vereist zal zijn.


Onze doelen voor een testament (of andere regelingen)
- Goede zorg voor de jongste, zonder de oudste te hypothikeren.
- Bij voorkeur beide kinderen samen laten opgroeien tot volwassenheid.
- Bij overlijden van 1 van de 2 ouders geen belemmeringen in beslissingen die langslevende neemt (bv aankoop appartement verkoop huis)


1 Voogdij/toeziend voogd.
Beide zussen zijn bereid de voogdij op zicht te nemen moest er met ons beiden wat gebeuren. Ook de ouders van de vrouw willen dit wel doen, maar achten dit niet opertuun vanwege hun leeftijd en de zware belasting van opvoeding van beide kinderen.
Wij zouden dan ook opteren om 1 zus van de man als voogd aan te duiden, en de moeder van de vrouw als toeziend voogd.
Vragen hierbij:
- Kan de toeziend voogd ook toezien op andere dingen dan belangenconflict kind-voogd of financiele verdeling?
We denken hierbij voornamelijk aan school/instituut-keuze voor ons autistisch zoontje.
- Kunnen wij meerdere voogden/toeziende voogdes aanduiden als onze voorkeur (bv wanneer de moeder toeziend voogd is, maar na enkele jaren overlijdt)
- Kan bij het meerderjarig worden van het andere kind, deze de voogdij-schap overnemen van de voogd? (of na overlijden van de voogd zelf)
- Gaan uitkeringen/rechten automatisch naar de voogd? (verhoogd kindergeld etc), of heeft de voogd ook nog extra financiele zorgen bij zijn aanstelling?


2 Erfenis autitisch zoontje, fideï-commis de residuo.
Aangezien de kans dat ons autistisch zoontje zal trouwen, een huis bouwen etc vrij klein is, EN omdat onze oudste zoon waarschijnlijk nog veel voor zijn kleine broer zal moeten doen, zouden wij de erfenis ongelijk verdelen (1/3 of 1/4), dit om de oudste meer mogelijkheden te kunnen geven.
- fideï-commis de residuo, kunnen wij het erfdeel van ons autisch zoontje zo bepalen dat dit deel (wat er van overblijft) na zijn eigen overlijden naar de andere zoon (of diens erfgenamen gaat)?
- Is het verstandig een deel van het vermogen te geven aan de voogd (bv vruchtgebruik van de woning), en kan dit op andere manieren (fonds en private stichting lijken mij enkel voor grote vermogens bruikbaar)


3 Belemmeringen bij overlijden van 1 van de 2 partners.
Zoals ik het begrepen heb is het zo dat wanneer 1 van de ouders overlijdt, de andere de woning niet kan verkopen zonder toestemming van de andere erfgenamen (de kinderen dus).
Stel dat onze jongste "verlengde meerderjarigheid" krijgt, zal er dus altijd toestemming nodig zijn van een vrederechter wanneer de overgebleven dus wilt verhuizen naar een appartement.
Nu heb ik iets gelezen van de clausule "langst leeft al", als eventuele oplossing.
Maar hier zouden de successie-rechten dan weer aanzienlijk oplopen. (al is financiele belangen niet onze grootste zorg)
- Tips om hier later niet voor problemen te komen?


P.S. In fora en met gesprekken met ouders/zorgbegeleiders, zien we dat dit een veelvoorkomend probleem is bij ouders met gehandicapte kinderen. Maar we hebben nog nooit iemand gehoord die dat "goed" had opgelost met dit of dat.

Alvast bedankt voor uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 jun 2011 19:03

Beste ,
ik denk dat uw probleem , dat ik onderken , een beetje te ingewikkeld is voor dit forum. Daarom zou ik zeggen , praat ook eens met een vermogensbeheerder van een (private) bank of andere instelling. U heeft het inzicht van een notaris gekregen, de ideeën van zo'n beheerder zijn ook wat waard.
Toch even dit : ondanks de aandelen van de BVBA verdeeld zijn : 90 % voor man , 10 % voor vrouw , is de eigendomsverhouding in het wettelijk stelsel toch 50/50.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaoke
Berichten: 400

#3 , 27 jun 2011 23:11

Inzake de voogdij zijn er meerdere mogelijkheden; bijv. het vervangen van het ouderlijk gezag (van de hoogbejaarde ouders en op hun verzoek) via een procedure bij de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Vrederechter.. maar besef dan wel dat de hoogbejaarde ouders alsdan niet meer kunnen tussenkomen in het beheer van de inkomsten en de uitgaven!
Afgezien daarvan kan er maar één voogd zijn en één toeziende voogd.. en ik meen ook een vertrouwenspersoon!
Ik meen ook te weten dat (indien het mogelijk is) dat het betrokken kind "gehoord" wordt.
Een voogdij(schap) zoals u het noemt.. kan men niet zomaar overnemen.. daar beslist de Vrederechter over.
Ik neem aan dat het een "lapsus" is.. want een verlengde meerderjarigheid.. dat bestaat niet.. wel een "verlengde minderjarigheid" (dus tijdig aan te vragen) andermaal via een procedure bij de Rechtbank van Eerste Aanleg!
De toeziende voogd MOET toezien op het goed beheer, etcetera, van de financiële middelen van deze of gene pupil onder de voogdij.
Binnen de huidige (nieuwe) wetgeving inzake de voogdij in toepassing sedert een datum in 2001 .. komt bij het overlijden van deze of gene ouder het ouderlijk gezag sowieso in handen van de overlevende ouder; dat was voor diene datum totaal anders!
Maar opgelet.. u kan het ouderlijk gezag (zoals ik al heb gezegd) nog bij leven afstaan via zo'n procedure bij de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Wanneer u laattijdig (na de leeftijd van 18 jaar) de verlengde minderjarigheid zou willen aanvragen.. dan riskeert u problemen.. alsdan komt u in de sfeer terecht van "voorlopige bewindvoering" waarbij nogal eens "een advocaat" wordt aangesteld als voorlopioge bewindvoerder met een totaal andere procedure van beheer der middelen.
Alle uitkeringen e.a. tegemoetkomingen (bijv. het kindergeld) komen ten goede van de betrokken pupil en zijn derhalve te crediteren op zijn/haar zichtrekening; men dient overigens ook een een spaarrekening en een effectenrekening aan te houden.. en jaarlijks verantwoording af te leggen met een jaarrekening tegen eind april.
Als u bij leven aan de (financiële) touwtjes wil blijven trekken en voor zover wanneer u zelve niet het voorwerp zou gaan uitmaken van een "voorlopig bewindvoerder" over uw eigen middelen en goederen (in de late herfst van uw leven) dan is het wenselijk om die dingen "OPEN en BLOOT" met de andere kinderen te bespreken en in samenspraak met een terzake bekwame raadsman het een en ander in een (bij het CRT) te registreren testament te laten vastleggen!
Tenslotte zou ik nog dit willen zeggen; een belangenconflict duikt gewoonlijk op bij de verdeling van de nalatenschap.. alsdan wordt er (zo nodig) een voogd en een toeziende voogd "ad-hoc" (zijn advocaten) aangesteld door de Vrederechter.
Weet ook dat de voogd en toeziende voogd hun aanstelling vrijwillig horen te aanvaarden; zij moet(en) deze niet aanvaarden!
Mijn ervaring is dat zij (als voogd) ruimschoots toekomen met de uitgekeerde middelen enerzijds annex het vruchtgebruik van de onroerende goederen anderzijds.

Vruchtgebruik geven aan de voogd.. dat is ronduit ingaan tegen de bestaande wetgeving. U kan (de voogd en de toeziende voogd al evenmin) zich niet veroorloven om een constructie op te zetten die tegen de bestaande wetgeving zou ingaan .. want als dat al het geval zou zijn .. dan vervullen de aangestelden hun rol niet naar behoren en dan kunnen zij ambtshalve worden ontheven van hun opdracht .. alsdan worden er wellicht advocaten aangesteld.
Dus moraal van het verhaal: bescherm a.u.b. de zwaksten onder ons.. en zij betalen daarenboven veel minder (of soms geen) successierechten!
Vanwege een voogd als ervaringsdeskundige.

Reclame

Vaoke
Berichten: 400

#4 , 28 jun 2011 11:50

Voor alle duidelijkheid (?) ... men kent klassiek de datieve voogdij, vervolgens ook nog de testamentaire voogdij en tenslotte de gerechtelijke voogdij; tussen deze drie vormen zal u gebeurlijk moeten kiezen!

thenob
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 28 jun 2011 14:05

Voake,
alvast hartelijk bedankt, we zijn weer al heel wat wijzer geworden.
In mijn beschrijving betrof het idd een lapsus, het moest "verlengde minderjarigheid" zijn.
We hebben in de familie het een en ander al openlijk besproken, en zo al een voogd, en een toeziend voogd gekozen. (voornamelijk op basis van "in de mogelijkheid zij tot", en het zelf willen) Voor de kinderen is de toeziend voogd nu al een vertrouwenspersoon, maar ook de voogd (mijn zus) is hen niet onbekend.
Enig probleem is dat de beide "familietakken" 170 km uit elkaar wonen, maar hoe ze dat dan zouden moeten oplossen mogen zijn bepalen (hopelijk is dat nooit nodig).
Ik denk dat we "klaar zijn" om bij de notaris langs te gaan.

Het enige wat mij nog niet volledig duidelijk is:
- als de jongste "verlengde minderjarigheid" heeft, dan blijft de voogd zijn voogdijschap de rest van zijn leven houden. Wijzelf zouden graag zien dat wanneer onze oudste zoon meerderjarig (of pakweg 23 jaar is), de voogdijschap voor zijn jongste broer op zich zou nemen (mits hij dat wilt natuurlijk).
Daar zie ik niet meteen een mogelijkheid toe (mogelijk kunnen wij dit opnemen als verzoek in ons testament?)

Vaoke
Berichten: 400

#6 , 28 jun 2011 16:56

Inderdaad, dan moet je werken volgens het systeem van de testamentaire voogdij; de voogdij in 't algemeen gaat immers niet over via het erfrecht en daarenboven oefent de Vrederechter .. aanvullend op de toeziende voogd .. het voornaamste toezicht uit.
Ach, de afstand (in kilometers) speelt in principe geen rol .. in regel ga je slechts één keer (de eerste maal) geconvoceerd worden door de Vrederechter .. meermaals kan zulks gebeuren wanneer er gefoefeld wordt of wanneer er sprake is van manifeste onwil ofte onkunde in hoofde van de (toeziende)voogd .. gegeven dat alsdan aanleiding kan geven tot opheffing van de opdracht met gebeurlijke aanstelling van advocaten annex de alsdan jaarlijks terugkerende kosten, zijnde zo'n 3% dacht ik zo van (op) het jaarlijkse inkomen van de pupil.
De vraag is evenwel of de overlevende ouder, op het ogenblik dat de zoon pakweg 23 jaar werd, fysiek en mentaal nog in de mogelijkheid verkeren om het ouderlijk gezag uit te oefenen; mij wil immers voorkomen dat je niet zomaar (op eender welk ogenblik of gemakshalve) het ouderlijk gezag kunt overlaten.. want in dat geval geval hoor je passeren via een specifieke procedure langs de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Precarious
Berichten: 68

#7 , 30 sep 2017 12:14

Thenob hoe is dit ondertussen afgelopen? Zit in een gelijkaardige situatie...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 30 sep 2017 15:41

Zeer veel kans dat TS na 6 jaar hier niet meer aanwezig is en meeleest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”