Testament

Beanman
Topic Starter

Testament

#1 , 05 mei 2011 11:50

Situatie :
Man & vrouw, gehuwd met contract scheiding van goederen. Vrouw heeft kinderen uit vorig huwelijk.
Man heeft eigendom & geld, en wil dit via testament :
- aan zijn echtgenote nalaten, of
- indien zij eerst zou overlijden, aan haar kinderen.

Vraag :
1. hoe formuleren ?
2. wat zijn de percentages voor de successierechten in beide gevallen ?

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 mei 2011 15:30

1. Formuleren : " Dit is mijn testament. Ik ben XXX . Ik herroep alle vorige testamenten. Ik laat heel mijn nalatenschap , zowel roerend als onroerend aan mijn echtgenote mevr. ZZZ. Bij ontstentenis gaat alles , voor gelijke parten , naar haar kinderen AAA , BBB, CCC..."Dit moet eigenhandig geschreven worden , met datum en gebruikelijke handtekening.
2. Successierechten. Stiefkinderen moeten via testament tot de erfenis komen. Indien de ouder en stiefouder getrouwd zijn , bedragen de rechten die van de 'rechte lijn' net zoals tussen gehuwden. Ze worden berekend per hoofd , roerend en onroerend apart. Voor de echtgenote is het deel van de gezinswoning vrij van successierechten.
Tarief :
schijf tot 50.000 € = 3 %
50 tot 250.000 € = 9 % daarboven 27 %.

Misschien eens overwegen een deel rechtstreeks aan de kinderen , in blote eigendom , toete kennen ipv via moeder te gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Beanman
Topic Starter

#3 , 05 mei 2011 16:14

Bedankt voor de snele respons.

Heb ik het goed voor dat, mocht de ouder eerder overlijden, de 'rechte lijn' tussen stiefouder & kind verbroken wordt, en deze als vreemden beschouwd (& belast) worden ?

Reclame

Beanman
Topic Starter

#4 , 05 mei 2011 16:15

'snelle' :-)

wanton

#5 , 05 mei 2011 19:14

Heb ik het goed voor dat, mocht de ouder eerder overlijden, de 'rechte lijn' tussen stiefouder & kind verbroken wordt, en deze als vreemden beschouwd (& belast) worden ?

Neen , indien de ouder en stiefouder getrouwd waren blijft de rechte lijn van toepassing , ongeacht de volgorde van overlijden.

Evenwel , bij (wettelijk of feitelijk) samenwonenden wordt die rechte lijn verbroken indien de ouder eerst sterft.
Toet-anch-Amon

Mercury

#6 , 06 mei 2011 12:26

Blijft de rechte lijn ook behouden tussen stiefouder en (stief)kleinkind (ongeacht de volgorde van overlijden?

wanton

#7 , 07 mei 2011 13:20

De kinderen van een stiefkind zijn 'vreemden' voor de stiefouder. De rechte lijn is niet meer van toepassing.
Die rechte lijn is ook niet van kracht tussen stiefouder en stiefkind bij schenkingen , dus enkel bij erfenis.
Toet-anch-Amon

Mercury

#8 , 07 mei 2011 14:28

Wanton, bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”