Wat gebeurt er met huis bij overlijden vader?

sidiergo2
Topic Starter
Berichten: 32

Wat gebeurt er met huis bij overlijden vader?

#1 , 25 apr 2011 14:06

Situatie: Moeder 2 jaar geleden overleden. Hierdoor ben ik met vader naar notaris geweest en heb ik het deel van mijn moeder op het huis verkregen.

Nu gaat mijn mijn vader hertrouwen met een vrouw (geen kinderen) en hebben we afgesproken dat ik bij notaris moet gaan verklaren dat zijn toekomstige vrouw in het huis mag blijven wonen tot ze sterft. Dit voor het geval moest er iets gebeuren met mijn vader ik haar uit het huis zou zetten (wat zoiezo nooit het geval zou zijn).


Nu is mijn vraag stel dat mijn vader zou overlijden en ik heb dit bij de notaris gaan verklaren dat zijn toekomstige vrouw in het huis mag wonen tot ze sterft. Is het huis dan later zoiezo voor mij of kan dit mij ontglippen?

Graag antwoord :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 apr 2011 16:19

Het gaat hier om een constructie Vruchtgebruik (nieuwe vrouw) en naakte eigendom (jij).

Als je vader overlijdt komt de naakte eigendom jou toe, het vruchtgebruik aan de vrouw.
Concreet betekent dit dat het huis van jou 'is'; maar dat de vrouw het recht heeft om de rest van haar leven het 'genot' van het huis te hebben.
Dit recht (van de vrouw) dooft uit bij haar overlijden.
Maw als zij komt te overlijden dooft het vruchtgebruik uit en krijg jij de 'volle' eigendom.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 apr 2011 16:25

Als uw vader overlijdt , word jij volle eigenaar voor de helft plus blote eigenaar van de andere helft. De vrouw van uw vader erft slechts het vruchtgebruik van een halve woning. Dit geeft haar niet het recht om zomaar te blijven wonen. Indien zij dat doet , zou zij u een halve huur moeten betalen. Verlaat zij de woning , heeft zij zelf wel recht op een halve huur.
Bij verkoop van de woning moet u haar dat vruchtgebruik vergoeden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 apr 2011 16:26

En wat gebeurd er als deze vrouw op haar beurt hertrouwd terwijl ze nog het vruchtgebruik heeft van de woning. Wat als deze vrouw op haar beurt komt te overlijden? Mag haar nieuwe man dan in het huis blijven wonen, of moet hij opstappen?

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 apr 2011 19:14

Deze vrouw heeft dus het vruchtgebruik op een halve woning. Dit VG stopt bij haar overlijden. Een eventuele nieuwe man heeft niets daarvan. Als die daar wil blijven wonen zal die een huurcontract moeten afsluiten met sidiergo die dan volle eigenaar is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 27 apr 2011 10:18

Ik ga ervan uit dat het huis behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van uw ouders,zodat dan gold : “Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.). De kinderen erven dan elk een gelijk deel van de blote eigendom van moeders helft.

‘Ik ga ervan uit’ betekent NIET dat dit ook zo is en vereist onderzoek.

Ik ga ervan uit (zie hierboven) ‘dat zijn toekomstige vrouw in het huis mag blijven wonen tot ze sterft’ een ‘recht van bewoning’ is wat inhoudt:
“Art.628.Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden geregeld door de titel waarbij zij werden gevestigd en zijn, overeenkomstig de bepalingen daarvan, meer of minder uitgebreid.Art.629.Wanneer de titel geen aanwijzingen omtrent de omvang van die rechten bevat, worden zij als volgt geregeld...Art.634.Het recht van bewoning kan noch afgestaan noch verhuurd worden.”(B.W.).

ZOU echter ‘dat zijn toekomstige vrouw in het huis mag blijven wonen tot ze sterft’ een vruchtgebruik verlenen DAN geldt :
“Art.595.De vruchtgebruiker kan persoonlijk de vruchten genieten, hij kan verpachten, of zelfs zijn recht verkopen of afstaan om niet...Art.617.Vruchtgebruik eindigt : Door de dood van de vruchtgebruiker...”(B.W.).

Uw vader kan bovendien over zijn beschikbaar deel(art.913 B.W.) beschikken ten gunste van wie hij wil.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”