Overname schulden

cindyp
Topic Starter

Overname schulden

#1 , 14 apr 2011 14:48

Hoe kun je voorkomen dat je verplicht wordt schulden verder te betalen van overleden, alleenstaande ouder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 14 apr 2011 14:54

De nalatenschap verwerpen, dan erft u niets (dus ook niet de schulden) OF indien u niet zeker bent van de schulden de nalatenschap aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, dan erft u enkel indien u er voordeel bij hebt (als er nog wat rest na aftrek van de schulden).

cindyp
Topic Starter

#3 , 14 apr 2011 14:56

Men heeft mij wijs gemaakt dat je dit de dag van vandaag niet meer zomaar kunt verwerpen...

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2011 15:07

Je zegt het: men heeft je iets wijs gemaakt.

Ik heb daar niets van gehoord. Verwerping nalatenschap is nog steeds mogelijk.

Lightning

#5 , 14 apr 2011 15:13

Waarom zou dat de dag van vandaag niet meer gaan?
Zolang u noch formeel, noch stilzwijgend daden van aanvaarding hebt gebezigd, kan u verwerpen.

cindyp
Topic Starter

#6 , 14 apr 2011 15:17

Dat werd dan wijsgemaakt door een notaris... Deze wist te zeggen dat je er niet onderuit kunt als je ouder komt te sterven met schulden.

Ondertussen had ik dan ook gehoord dat je dit kunt tegengaan via Kamer van Eerste Aanleg; is dit dan voor de verwerping?

Lightning

#7 , 14 apr 2011 15:22

Voor de verwerping of de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving moet u inderdaad een verklaring afleggen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg die bevoegd is voor de plaats waar de nalatenschap is opengevallen.
ps. Die verklaring kan je uiteraard pas afleggen NA het overlijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”