stiefzus

katerina
Topic Starter

stiefzus

#1 , 10 apr 2011 21:36

Ik heb een stiefzus, dit uit het eerste huwelijk van mijn moeder. Daarna is mijn moeder met mijn vader getrouwd en daar kwam ik.

Mijn moeder heeft een aantal jaren geleden een testament opgemaakt bij de notaris waarbij mijn stiefzus enkel recht heeft op het wettelijk deel (1/3) indien mijn moeder zou te komen overlijden, aangezien we haar nooit zien.
Is er soms een manier waarop dat er daar rond gewerkt kan worden?
Op zich het waardevolst dat er is, is de woning die in gemeenschap is met mijn vader. Toen ik jonger was, werd ons aangeraden om eens ik 18 was, om het huis zogenaamd te verkopen aan mij. Maar eens meederjarig, zijn mijn ouders gaan informeren en dat was toen niet meer mogelijk omdat het verhaal van verkoop niet meer geloofd wordt en dan de woning toch weer bij de erfenis gevoegd wordt.

Ik had nog een vraag. Op dit moment ben ik nog vrijgezel en heb ik geen kinderen. Laten we stellen dat mijn ouders er niet meer zijn, wat gebeurd er dan met mijn erfenis, kan die bij mijn stiefzus terecht komen? Kan daar ook een testament voor opgesteld worden dat ik niet wil dat die iets krijgt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 apr 2011 18:46

Het testament dat uw moeder maakt to. haar twee kinderen , heeft voor gevolg dat uw halfzus het minimum krijgt waarop zij wettelijk recht heeft , dat u haar niet kan afnemen. Zij erft niet van uw vader , u erft niet ( indien die nog zou leven) van haar vader.
Wat gebeurT er met uw erfenis? Vermits een (half)zus geen reservataire erfgenaam is , kan u via testament er voor zorgen dat geheel uw erfenis gaat naar diegene die u aanwijst. Uw zus hoeft niet van u te erven. Gemakkelijkste manier : zelf kinderen hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 12 apr 2011 10:13

Uw stiefzus,dochter van uw moeder ,erft enkel van uw gemeenschappelijke moeder.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Sterft moeder eerst en laat ze twee kinderen na dan is haar beschikbaar deel een derde van haar nalatenschap. Uw vader behoudt dan zijn helft van gemeenschappelijk vermogen (huis). Moeder schenkt haar beschikbaar deel aan wie ze wil.

Sterft uw vader eerst dan erft uw stiefzus niets van hem. Zij erft bij uw later overlijden ook niets van u.

Beide echtgenoten verkopen tijdens hun leven hun gemeenschappelijk huis aan wie ze willen. Is die verkoop echter een verdoken schenking dan kan de benadeelde die schenking aanvechten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 12 apr 2011 17:26

. Zij erft bij uw later overlijden ook niets van u.

Opgelet , dit is wel het geval indien u overlijdt zonder kinderen en u geen testament hebt gemaakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”