Waarom ? Hier is toch geen sprake van naakte eigendom ? Dus doet ze daarmee wat ze wou.Uw drie zonen erven in principe samen evenveel als uw schoonbroer. Normaal dient hetgeen deze reeds gekregen heeft verrekend te worden bij de verdeling van de toekomstige nalatenschap van schoonmoeder. Probleem is dat hij wil toegeven dat hij iets gekregen heeft of dat jullie dat kunnen bewijzen. Indien die schenking via een notaris is gebeurd staat alles op papier. Anders is het wel moeilijk.
Je mag dat altijd staven met wetten.@ Westhoek
Als je ma haar woning verkoopt en het geld aan je broers geeft, dan kan jij later de gerechtelijke inkorting vragen. Als je ma haar nalatenschap openvalt heb jij recht op je reservatair deel!
U vergist zich inderdaad. Het principe van het reservatair erfdeel waarop elk kind MINSTENS recht heeft is hier al tot in den treure herhaaldelijk uiteengezet.Je mag dat altijd staven met wetten.@ Westhoek
Als je ma haar woning verkoopt en het geld aan je broers geeft, dan kan jij later de gerechtelijke inkorting vragen. Als je ma haar nalatenschap openvalt heb jij recht op je reservatair deel!
Als ik morgen kinderen heb, doe ik nog altijd met mijn centen wat ik wil, net zoals nu mijn ouders met hun centen doen wat ze willen, maar ik wacht met spanning uw antwoord af , welke wetten dat verbieden.
Maar ik kan verkeerd zijn, net zoals de notaris van de OP. Het was haar woning, en zij deed ermee wat ze wil.
Het gaat hier niet over erven, het gaat hier om iemand die haar eigen bezit verkoopt en doet met haar centen wat ze wil. Je schreef het trouwens zelf.U vergist zich inderdaad. Het principe van het reservatair erfdeel waarop elk kind MINSTENS recht heeft is hier al tot in den treure herhaaldelijk uiteengezet.Je mag dat altijd staven met wetten.@ Westhoek
Als ik morgen kinderen heb, doe ik nog altijd met mijn centen wat ik wil, net zoals nu mijn ouders met hun centen doen wat ze willen, maar ik wacht met spanning uw antwoord af , welke wetten dat verbieden.
Maar ik kan verkeerd zijn, net zoals de notaris van de OP. Het was haar woning, en zij deed ermee wat ze wil.
Als u zegt: ouders geven als ze dat wensen een schenking aan één van hun kinderen, dan kan inderdaad niemand hen tegenhouden. Maar het gevolg zal zijn dat bij een latere erfenis dat kind diezelfde som minder zal erven. Of zelfs dat -in geval er niet genoeg geld meer te vererven valt zodat die compensatie niet meer mogelijk is - het kind dat de schenking kreeg verplicht kan worden daarvan een deel af te staan aan zijn broers en zussen.
Dus als mijn ouders een auto kopen voor een broer, heb ik daar later (als ze sterven binnen 50 jaar) recht op een deel ervan ofwat ? Dat is toch wat je zegt, niet ?@westhoek: Dat die schoonmoeder, bij leven en welzijn, met haar geld doet wat ze wil klopt allemaal wel, maar dat was niet de vraag van TS. Haar vraag was of haar zonen nog ergens recht op hadden ALS SCHOONMOEDER KOMT TE OVERLIJDEN. Wanton, Creatief en roharro hebben hierop reeds het juiste antwoord geformuleerd. M.b.t. de echte vraag zijn uw interventies dus naast de kwestie.
@Elske: Een volmacht voor uw schoonbroer op de rekeningen van schoonmoeder zijn perfect mogelijk. Als u wil opkomen voor de erfrechten van uw kinderen zal dat evenwel pas bij het openvallen van de nalatenschap kunnen.