recht op erfenis

elske
Topic Starter

recht op erfenis

#1 , 25 mar 2011 18:21

3 jaar geleden heeft mijn schoonmoeder haar huis verkocht achter mij en mijn 3 zonen om, we weten ook niet voor welk bedrag.Mijn schoonvader is gestorven in 1990 en mijn man haar zoon in 2001.Haar andere zoon leeft nog.Het huis stond alleen op haar naam,ze heeft het huis verkocht en heeft een deel (hoeveel weten we niet) aan haar zoon gegeven.Ze beloofde mijn 3 zonen ook iets te geven van het huis maar heeft dit tot nu toe nog niet gedaan.Mijn vraag is, hebben mijn zonen nog ergens recht op ook als ze te overlijden komt,kunnen zij dan ergens op terug vallen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 mar 2011 20:12

Uw drie zonen erven in principe samen evenveel als uw schoonbroer. Normaal dient hetgeen deze reeds gekregen heeft verrekend te worden bij de verdeling van de toekomstige nalatenschap van schoonmoeder. Probleem is dat hij wil toegeven dat hij iets gekregen heeft of dat jullie dat kunnen bewijzen. Indien die schenking via een notaris is gebeurd staat alles op papier. Anders is het wel moeilijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elske
Topic Starter

#3 , 26 mar 2011 14:40

als we dat ooit kunnen bewijzen dat mijn schoonbroer geld heeft gekregen van het huis,na het overlijden van schoonmoeder vervalt dat dan niet na een x aantal jaren?

Reclame

wanton

#4 , 26 mar 2011 17:12

De eventuele opeisbaarheid van schenkingen verjaart niet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

westhoek

#5 , 26 mar 2011 18:30

'Recht' op erfenis van iemand die nog leeft ?
Uw drie zonen erven in principe samen evenveel als uw schoonbroer. Normaal dient hetgeen deze reeds gekregen heeft verrekend te worden bij de verdeling van de toekomstige nalatenschap van schoonmoeder. Probleem is dat hij wil toegeven dat hij iets gekregen heeft of dat jullie dat kunnen bewijzen. Indien die schenking via een notaris is gebeurd staat alles op papier. Anders is het wel moeilijk.
Waarom ? Hier is toch geen sprake van naakte eigendom ? Dus doet ze daarmee wat ze wou.
Hoe kan je nu erven van iemand die nog leeft ?

Als mijn ma de woning verkoopt en het geld aan mijn broers heeft, kan ik wat roepen en tieren, maar daar zal het bij blijven, of niet soms ?

Creatief

#6 , 26 mar 2011 20:11

@ Westhoek
Verwijderd, na berichtje via pb.
Laatst gewijzigd door Creatief op 02 apr 2011 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

westhoek

#7 , 26 mar 2011 23:16

@ Westhoek
Als je ma haar woning verkoopt en het geld aan je broers geeft, dan kan jij later de gerechtelijke inkorting vragen. Als je ma haar nalatenschap openvalt heb jij recht op je reservatair deel!
Je mag dat altijd staven met wetten.

Als ik morgen kinderen heb, doe ik nog altijd met mijn centen wat ik wil, net zoals nu mijn ouders met hun centen doen wat ze willen, maar ik wacht met spanning uw antwoord af , welke wetten dat verbieden.

Maar ik kan verkeerd zijn, net zoals de notaris van de OP. Het was haar woning, en zij deed ermee wat ze wil.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 mar 2011 23:50

@ Westhoek
Als je ma haar woning verkoopt en het geld aan je broers geeft, dan kan jij later de gerechtelijke inkorting vragen. Als je ma haar nalatenschap openvalt heb jij recht op je reservatair deel!

Als ik morgen kinderen heb, doe ik nog altijd met mijn centen wat ik wil, net zoals nu mijn ouders met hun centen doen wat ze willen, maar ik wacht met spanning uw antwoord af , welke wetten dat verbieden.

Maar ik kan verkeerd zijn, net zoals de notaris van de OP. Het was haar woning, en zij deed ermee wat ze wil.
U vergist zich inderdaad. Het principe van het reservatair erfdeel waarop elk kind MINSTENS recht heeft is hier al tot in den treure herhaaldelijk uiteengezet.
Als u zegt: ouders geven als ze dat wensen een schenking aan één van hun kinderen, dan kan inderdaad niemand hen tegenhouden. Maar het gevolg zal zijn dat bij een latere erfenis dat kind diezelfde som minder zal erven. Of zelfs dat -in geval er niet genoeg geld meer te vererven valt zodat die compensatie niet meer mogelijk is - het kind dat de schenking kreeg verplicht kan worden daarvan een deel af te staan aan zijn broers en zussen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

elske
Topic Starter

#9 , 27 mar 2011 10:10

Eerlijk is het niet, mijn schoonbroer heeft na het overlijden van mijn man, mijn kinderen willen afnemen omdat ik niet goed genoeg was voor mijn kinderen.(ben altijd zwart schaap geweest)Mijn kinderen hebben daar veel van afgezien, nu neemt hij wel het deel van mijn kinderen af, waar zij eigenlijk vind ik ook recht op hebben.
Ik wil voor mijn kinderen op komen, zij zijn de enige die ik nog heb, en zij moeten ook krijgen waar zij recht op hebben.En nog iets,ze hebben mij verteld dat mijn schoonbroer ook de volmacht heeft op de rekeningen van mijn schoonmoeder, maar dat kan niet zolang zij leeft of toch.

westhoek

#10 , 27 mar 2011 10:30

@ Westhoek

U vergist zich inderdaad. Het principe van het reservatair erfdeel waarop elk kind MINSTENS recht heeft is hier al tot in den treure herhaaldelijk uiteengezet.
Als u zegt: ouders geven als ze dat wensen een schenking aan één van hun kinderen, dan kan inderdaad niemand hen tegenhouden. Maar het gevolg zal zijn dat bij een latere erfenis dat kind diezelfde som minder zal erven. Of zelfs dat -in geval er niet genoeg geld meer te vererven valt zodat die compensatie niet meer mogelijk is - het kind dat de schenking kreeg verplicht kan worden daarvan een deel af te staan aan zijn broers en zussen.
Het gaat hier niet over erven, het gaat hier om iemand die haar eigen bezit verkoopt en doet met haar centen wat ze wil. Je schreef het trouwens zelf.
Waar staat ergens beschreven dat je op een bepaalde leeftijd niet meer mag doen met je bezit wat je wil omdat er kinderen en kleinkinderen rondlopen.
Had de mevrouw fout geweest, de notaris had dat wel tegengehouden, of niet soms ?
Heeft niets met erven te zien.

Lightning

#11 , 27 mar 2011 10:39

@westhoek: Dat die schoonmoeder, bij leven en welzijn, met haar geld doet wat ze wil klopt allemaal wel, maar dat was niet de vraag van TS. Haar vraag was of haar zonen nog ergens recht op hadden ALS SCHOONMOEDER KOMT TE OVERLIJDEN. Wanton, Creatief en roharro hebben hierop reeds het juiste antwoord geformuleerd. M.b.t. de echte vraag zijn uw interventies dus naast de kwestie.

@Elske: Een volmacht voor uw schoonbroer op de rekeningen van schoonmoeder zijn perfect mogelijk. Als u wil opkomen voor de erfrechten van uw kinderen zal dat evenwel pas bij het openvallen van de nalatenschap kunnen.

westhoek

#12 , 27 mar 2011 10:56

@westhoek: Dat die schoonmoeder, bij leven en welzijn, met haar geld doet wat ze wil klopt allemaal wel, maar dat was niet de vraag van TS. Haar vraag was of haar zonen nog ergens recht op hadden ALS SCHOONMOEDER KOMT TE OVERLIJDEN. Wanton, Creatief en roharro hebben hierop reeds het juiste antwoord geformuleerd. M.b.t. de echte vraag zijn uw interventies dus naast de kwestie.

@Elske: Een volmacht voor uw schoonbroer op de rekeningen van schoonmoeder zijn perfect mogelijk. Als u wil opkomen voor de erfrechten van uw kinderen zal dat evenwel pas bij het openvallen van de nalatenschap kunnen.
Dus als mijn ouders een auto kopen voor een broer, heb ik daar later (als ze sterven binnen 50 jaar) recht op een deel ervan ofwat ? Dat is toch wat je zegt, niet ?
Indien niet, dan graag bedragen, leeftijden, termijnen, wetten en regels.

Creatief

#13 , 27 mar 2011 13:35

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 02 apr 2011 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.

westhoek

#14 , 27 mar 2011 15:02

Wie zegt dat het hier over schenkingen gaat ?
Ze verkoopt haar huis, ze geeft het geld aan wie ook. Nogmaals, graag wetten en regels dat haar dat zou kunnen verbieden.
En ook graag wetten en regels waar er in mijn voorbeeld van die auto, iemand dit later in uw 'fictieve massa' zou kunnen steken.
Notarssen zouden nogal werk hebben, en rechtbanken zouden om de haverklap processen hebben.
Je weet goed genoeg dat de OP kan fluiten naar die centen, t'is al 3 jaar gelden, dus ja,....
Zonder stevige documenten en bewijzen dat het hier om een verdoklen schenking zou kunnen gaan staat ze nergens. Nogmaals : anders had die notaris daar wel een stokje voor gestoken.
En je weet dat ook.

Lightning

#15 , 27 mar 2011 17:10

@westhoek: Hoe zou u het dan noemen als het geen schenking is? Er is hier niemand die beweerd heeft dat het verboden is om geld (of een auto, ...) te schenken terwijl men nog leeft. En ja, notarissen en rechtbanken hebben hun handen vol aan zaken als deze waarin de erfenis betwist wordt. TS informeert hier naar de rechten van haar kinderen m.b.t. de toekomstige erfenis en u verstrekt hier foute informatie, of laat althans uitschijnen dat ze geen recht meer zouden hebben op dat geld omdat het moeilijk te bewijzen zou zijn of omdat het niet om een schenking zou gaan. Trouwens waar zou die notaris een stokje voor gestoken hebben? Voor de verkoop van de woning? Voor de schenking van een deel van de opbrengst? Ik denk het niet, waarom zou hij...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”