vraag erfenis

joes
Topic Starter

vraag erfenis

#1 , 24 mar 2011 23:34

hoi; mijn vraag . mijn vader en moeder hebben samen een huis gekocht (1958). samen 5 kinderen .mijn moeder overlijd in 1964. vader hertrouwd in 1968. stiefmoeder een kind. hoe zit dat met de erfenis. als vader komt te sterven . stiefmoeder heeft dan vruchtverbruik. en moeten wij dan successierechten betalen.volgens een medewerker van de notaris zouden wij alleen vaders deel erven . het ander deel zou naar stiefmoeder gaan . ik vroeg waar het deel van mijn moeder dan was.hij zei daar mijn vader hertrouwd is en er geen huwelijks contract is dat stiefmoeder automatich erfgenaan is.het kan toch niet dat wij moeders deel niet krijgen.is dit nu juist of niet . grt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 mar 2011 20:29

De wetgeving in 1964 was heel anders dan nu. Ik ben niet zeker maar ik veronderstel dat moeders deel verdeeld is tussen de kinderen en vader. Dus jullie kunnen reeds voor een stuk eigenaar zijn , in blote eigendom. Volgens de huidige wetgeving erft uw stiefmoeder het vruchtgebruik op het deel dat uw vader nog in volle eigendom heeft. De blote eigendom die vader heeft wordt verdeeld tussen al zijn kinderen , dus door 6.

Mag ik vragen dat u eens op het kantoor ven Registratie en Domeinen gaat vragen hoe de eigendomsvergouding nu is van dat huis. Kom dan eens terug op dit forum!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaoke

#3 , 26 mar 2011 01:48

M'n echtgenote verkeerde in de 60'er jaren in een gelijkaardige situatie.
In dien tijd kon men ook nog bouwpremies verwerven.. welnu, bij dergelijke gelegenheid kwamen wij tot de vaststelling dat zij (samen met de overige broers en zussen.. en de overlevende ouder) bij het overlijden van haar vader naakte of blote medeeigenaar was geworden van de ouderlijke woning!
In die context is het inderdaad aan te bevelen om het advies van Wanton (zie z'n laatste volzin) voor alle zekerheid nog eens af te toetsen!

Reclame

joes
Topic Starter

#4 , 27 mar 2011 20:10

dank u voor uw reactie. ik ga daar eens informeren. grt.

joes
Topic Starter

#5 , 28 mar 2011 22:00

hoi, vandaag naar registratie en domeinen geweest. volgende info verkregen, vader, stiefmoeder en kinderen staan er vermeld. mijn vraag hoe kom ik te weten waar mijn moeders erf deel van het huis is. als mijn vader overlijd hoe is dan de verdeling van de erfenis.

wanton

#6 , 29 mar 2011 13:46

Heeft u geen dokument ontvangen van de registratie waarop vermeld : vader zoveel % volle eigendom , zoveel % vruchtgebruik; kinderen zoveel % blote eigendom; stiefmoeder zoveel % van ??

Jullie hebben zeer waarschijnlijk bij moeders overlijden ieder 1/12 deel ( 1/6 van haar helft)van het huis geërfd. Dat blijft. Bij vaders overlijden wordt dat volle eigendom.
Van zijn deel ( in principe 7/12) ontvangen jullie dan ieder 1/5 in blote eigendom en krijgt stiefmoeder het vruchtgebruik daarvan. Ik heb niet beet wat zij nu reeds heeft! Het kind van stiefmoeder ( niet van vader) erft niet mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”