Beding van aanwas

Turaki
Topic Starter

Beding van aanwas

#1 , 22 mar 2011 21:32

Bij aankoop van een woning door een koppel, dat feitelijk samenwoont, met een kind, is er de keuze tussen beding van aanwas van vruchtgebruik of van volle eigendom.
Wat zijn hier de belangrijkste verschillen en gevolgen voor het kind (buiten het verkrijgen van volle eigendom of niets, natuurlijk)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 mar 2011 18:18

Indien één van de partners overlijdt , erft normaal het kind het deel van de overledden ouder , in volle eigendom. Tenzij, via testament of hier het beding van aanwas , dat beperkt of zelfs afgepakt wordt. Bij beding van aanwas van het vruchtgebruik is de regeleing hetzelfde als in het wettelijk syelsel : kind krijgt blote eigendom , partner het levenslange vruchtgebruik. Deze kan dus blijven wonen zonder de mogelijkheid het huis te moeten verlaten. In deze regeling zijn de kosten , vooral successierechten beperkt. Indien beding van aanwas in volle eigendom wordt de andere partner alleen eigenaar van het huis , maar betaalt registratierechten die heel wat hoger liggen.

Aan te raden : laat u registreren als 'wettelijk samenwonenden' , dan is er een automatische vererving en is dat beding niet nodig!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Turaki
Topic Starter

#3 , 23 mar 2011 20:30

Is er bij wettelijk samenwonen ook automatische vererving indien er kinderen zijn? Financieel lijkt feitelijk samenwonen in dit geval interessanter, daar de partner die het kind ten laste heeft als alleenstaande ouder teld, en dus een groter belastingsvrij inkomen heeft.
Mijn vraag gaat echter voornamelijk naar de toekomst van het kind. Kan, bij vruchtgebruik en indien het kind nog niet volwassen is, de overlevende partner bijvoorbeeld de woning nog steeds verkopen (optredende in naam van het kind voor zijn/haar deel)? Heeft dit gevolgen voor de registratierechten die het kind zou moeten betalen bij de aankoop van een eigen huis?

Reclame

wanton

#4 , 23 mar 2011 21:00

Dat belastingvoordeel voor alleenstaande ouder ligt in de orde van 200 € per jaar , wat ge misschien ook kunt hebben mert vb. het huwelijksquotiënt of optimalisatie van de woonlening.
Bij wettelijk samenwonen behoudt de overlevende partner zijn deel en bekomt het vruxchtgebruik. Het kind vewerft de blote eigendom. De overlevende ouder kan , bij minderjarigheid van het kind , het huis verkopen na goedkeuring van de vrederechter waarbij het geld van eht kind wordt geblokkeerd. Het erven van een (deel van een ) huis belet niet dat die persoon niet de normale rechten heeft voor fiscale aftrek of eventueel klein beschrijf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”