wat is de uiterlijke doorlooptijd om een erfrecht zaak af te

lastige.vragen
Topic Starter

wat is de uiterlijke doorlooptijd om een erfrecht zaak af te

#1 , 16 mar 2011 15:58

Wie kan mij adviseren wat te doen?
Mijn oom is 7 jaren geleden overleden en woonachtig in Belgie. Naast zijn ouderdomsvoorziening had hij spaargeld wat hij met hard werken in australie had verdiend. Toen hij weer naar europa kwam heeft hij dit in Luxemburg op een bankrekening gestort. Inmiddels is mijn oom overleden (nu 7 jaar geleden) en is een en ander bij de notaris ter afwikkeling neergelegd. Mijn vader is voor een deel erfgenaam samen met een nog andere in leven zijnde broer. We leven nu in 2011 en tot ongehoord verdriet was de weduwe in 2009 naar haar familie in schotland vertrokken en alwaar zij in 2010 is komen te overlijden. Alle kinderen van de weduwe hebben de notariele stukken inmiddels getekend maar we blijven maar bellen en mailen aan de notaris voor het afwikkelen van het erfdeel van zowel mijn oom als mijn vader. Tot op heden worden we steeds aan het lijntje gehouden en gebeurt er niets. Zelf overweeg ik om contact te leggen met de broederschap van het West-Vlaams Notariaat VZW te Brugge, daar deze zaak toch wel erg lang duurt. Mocht mijn vader overlijden dan wordt het nog ingewikkelder en hij gaf aan dat hij op zijn leeftijd van 84 rust wil en met een eerlijk gevoel dit boek wil sluiten.
Wie kan mij advies verschaffen? :oops: :roll: frustie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 16 mar 2011 16:25

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 31 mar 2011 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

lastige.vragen
Topic Starter

#3 , 16 mar 2011 16:38

Nou dat dit wettelijk uiterlijk 30 jaar mag duren kan ik me voorstellen bij een zeer ingewikkeld dossier waar alle partijen het niet eens zijn of niet traceerbaar zijn. De zaak die ik heb voorgelegd is simpel. iedereen traceerbaar en iedereen is het er mee eens. Nu nog de afwikkeling. Hoe moeilijk kan het zijn. Het lijkt mij dat je als notaris toch ook je centjes wilt ontvangen of trekt hij al tijd rente ?

Reclame

Creatief

#4 , 16 mar 2011 16:47

Neen, de notaris trekt de rente niet op. Hij opent een rubriekrekening voor alle ergenamen. Op deze rubriekrekening komt ook de jaarlijke intrest, waarop de erfgenamen recht op hebben. Je tante is blijkbaar wel nog niet lang geleden overleden (2010). Ook dit vraagt tijd.
Notarissen mogen de nalatenschappen niet nodeloos rekken. Zij zijn ook aan termijnen gebonden evenals een gerechtelijke notaris. De termijn hiervan is me ontglipt, ook vind ik de link hiervan niet terug.
Je moet er wel rekening mee houden dat alle passiva van de nalatenschap, alsook de successierechten eerst moeten betaald zijn, vooraleer men tot een verdeling kan komen.

roharro

#5 , 16 mar 2011 23:24

De oom had een echtgenote en kinderen. Op welke grond zouden zijn broers van hem erven???????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#6 , 16 mar 2011 23:45

...en op welke grond zouden zijn broers van de weduwe erven???????

roharro

#7 , 16 mar 2011 23:58

en vermits de weduwe in Schotland woont is het Belgische erfenisrecht niet van toepassing....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#8 , 17 mar 2011 10:59

Ik stond eveneens stil bij deze vragen. Nu je hebt altijd mensen met rare hersenkronkels. Alles is dus mogelijk.
De oom is hier wel overleden. Na zijn overlijden is de vrouw inderdaad naar Schotland vertrokken en aldaar vermoedelijk ook overleden.

lastige.vragen
Topic Starter

#9 , 17 mar 2011 14:16

Creatief,
Dit klopt helemaal. ook het feit dat er eerst successierechten betaalt gaat worden is mij bekend. We wachten al meer dan 6 maanden op bericht om dit bedrag te kunnen storten op de rubriekrekening, maar we krijgen geen bericht en heb al 5 keer naar het kantoor gebeld en 4 maal een mail gestuurd. Iedere keer wordt er gezegd "de notaris belt u terug". Nou hij moet nog steeds bellen. Gisteren heb ik zelf weer 3 maal gebeld. Krijg je te horen: we leggen het dossiertje klaar voor de notaris we bellen u vandaag terug.
Roharo en lighting:
De oom was op huwelijkse voorwaarden gehuwd en had testamentair laten vastleggen voor welk deel zijn broers recht op erfdeel hadden.

Creatief

#10 , 17 mar 2011 16:00

Ik ben er niet meer zeker van, maar ik dacht dat de successierechten binnen de 7 maanden betaald worden, te rekenen vanaf de dag van het overlijden. Hier spreek ik wel over het Belgisch apenland.

Je hebt blijkbaar een ontzettend lieve oom gehad.

lastige.vragen
Topic Starter

#11 , 17 mar 2011 16:24

Creatief,
Notaris heeft zojuist gebeld. Wat een wonder! Hij was dusdanig verbaasd dat het dossierke nog niet was afgewikkeld na 7 jaren. De succesierechten waren al betaald dus hij begreep er niets van. Hij zou dit maandag direct met de collega die dit onderhanden heeft bespreken en mij wederom terugbellen. Wel goed dat toch al mijn mails van de afgelopen tijd en mijn telefoonnotities in het dossierke zitten. Ik denk dat er rook uit de schoorsteen gaat komen maandag.

Creatief

#12 , 17 mar 2011 16:29

Succes en hopelijk mag je vader nog een tijdje nagenieten van de centjes van zijn broer, je lieve oom.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”