laten verkrotten woning

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

laten verkrotten woning

#1 , 09 mar 2011 13:48

Twaalf jaar geleden overleed mijn moeder.
Mijn vader bleef in de woning wonen. Dit is een woning die vroeger zijn ouderlijk huis was en zij gekocht hadden.
Een tweetal jaar geleden is mijn vader naar een rusthuis moeten gaan en sindsdien staat de woning leeg. Door de vele mankementen, lek dak, kapotte ramen,... is de woning door het vocht nu volledig aan het verkrotten.
Kunnen wij als kinderen daaraan is doen of moeten wij toezien tot onze ouderlijke woning volledig instort, wat zeker geen jaren meer gaan duren de gevel is al helemaal zwart van het vocht en alle voegen zijn er reeds uitgevallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 09 mar 2011 14:15

Is je vader dement? Werd er een voorlopig bewindvoerder aangesteld?
Een leegstaand huis sterft ook! Om hier iets aan te verhelpen is het huis te verkopen in de staat, waarin het zich nu bevindt. Renovatiewerken hebben weinig zin. Indien het huis verkocht wordt, zal de nieuwe eigenaar toch alles opbreken en zijn eigen creatieve ideeën er op los laten.
Indien vader akkoord gaat met de verkoop, kan eventueel de opbrengst van de verkoop op rekening worden geplaatst. Aangezien vader en moeder de ouderlijke woning hebben gekocht, kregen de kinderen door moeders overlijden de helft van het huis in naakte eigendom. Door het overolijden van moeder verkreeg vader de helft van het huis in volle eigendom en over het gehele huis levenslang vruchtgebruik.

EvilFreD
Berichten: 677

#3 , 09 mar 2011 14:29

Indien vader nog volledig in staat is zelf beslissingen te nemen doet hij met zijn huis wat hij zelf wil.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

jojan
Berichten: 739

#4 , 09 mar 2011 14:45

Ga eerst wie er allemaal eigenaar is van de woning. Is dit alleen uw vader (dit hangt af van hoe uw ouders getrouwd waren) of zijn de kinderen eigenaar van de naakte eigendom en heeft u vader het vruchtgebruik?

op http://ccff02.minfin.fgov.be/portal/por ... al/welcome" onclick="window.open(this.href);return false; kan u indien een kaartlezer heeft voor uw identiteitskaart uw fiscaal dossier raadplegen daar staat ook in welke onroerende eigendommen u bezit (al dan niet in onverdeeldheid).

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 11 mar 2011 09:34

Bij moeders overlijden en bij ontbreken van testament en huwelijkscontract gold,onverminderd vaders behoud in volle eigendom van zijn helft: “Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).De kinderen erven dan elk een gelijk deel van de blote eigendom van moeders helft.

“Art.605.De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen. De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, BEHALVE indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is. Art.606. Grove herstellingen zijn die van zware muren en van gewelven, de vernieuwing van balken en van gehele daken; Eveneens de vernieuwing van dijken en van steun- en afsluitingsmuren in hun geheel. Alle andere herstellingen zijn herstellingen tot onderhoud. Art.607 Noch de eigenaar, noch de vruchtgebruiker is gehouden hetgeen door ouderdom ingestort of door toeval vernield is, opnieuw te doen opbouwen.”(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van medewerking en bijdrage aan de dringend noodzakelijke herstellingswerken kan u deze gerechtelijk laten bevelen. De kosten van die werken dienen dan gerechtelijk verdeeld in overeenstemming met voornoemde art. 605 en 606.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”