Vader gaat in schulden

Fvd
Topic Starter

Vader gaat in schulden

#1 , 08 feb 2011 21:57

Beste mensen,

We, mijn zus en ik, zitten met een (toekomstig) probleem. Ik zal eerst het verhaal schetsen, want het is niet al te gemakkelijk.
Mijn vader is invalide en werkt dus niet. Hij krijgt dus een uitkering. afgelopen jaar zijn mijn ouders gescheiden (al definitief uitgesproken), maar de verdeling moet nog uitgesproken worden.
Nu zijn er wel een aantal grote zorgen. Hij heeft op een dik jaar tijd twee auto-ongevallen gehad wegens dronkenschap (auto's perte total). Hij kocht de eerste op afbetaling en betaald deze nog steeds af. De tweede heeft hij in een keer betaald. Hij heeft al dat geld door een eerdere verkoop van een huis (was zo'n 60 000euro). Hij is zwaar alcoholisch verslaafd, heeft al eventjes bij de gebroeders gezeten, maar ontsloeg zichzelf steeds. Een keer was na zijn eerste auto-ongeval en de tweede keer was het strafbemiddeling (wegens een zaak van slagen en verwondingen - huiselijk geweld). Daar moest hij toen normaal zes maand blijven, maar tja, dat heeft hij niet gedaan dus in maart komt de zaak voor. Hij is ook nog is aangehouden 's nachts en twee weken rijverbod onmiddellijk wegens dronkenschap. Dus ja, om het kort samen te vatten, schulden zijn op komst! (Kan nog talloze voorbeelden geven van 't smijten met zijn geld)

Hij is dus gescheiden, heeft vier kinderen (nog twee halfzussen).

Nu vroegen wij ons af wat we kunnen doen. Als hij nu schulden maakt en hij zijn huur vb niet meer kan betalen, of die auto afbetaling, komen ze dan bij ons kloppen? We zijn ons ook gaan bevragen voor bewindvoering, maar geen dokter wil zich daarin moeien! :?

Hartelijk bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 feb 2011 22:02

Jullie zijn niet aansprakelijk voor de schulden van jullie vader.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fvd
Topic Starter

#3 , 08 feb 2011 22:04

Jullie zijn niet aansprakelijk voor de schulden van jullie vader.
Zou ik mogen vragen waarom niet?
Is er zo'n mogelijkheid om mij nu al te onterven?
Bij wie gaan ze kloppen als hij zijn huur enzo niet meer betaald eigenlijk?

Reclame

roharro

#4 , 08 feb 2011 22:13

U kunt zich nu nog niet onterven. Uw vader moet eerst overleden zijn. Dan kunt u de erfenis verwerpen.
Als hij zijn huur niet meer betaald en hij is onvermogend dan zal de huisbaas eeuwig op zijn geld moeten wachten.

Fvd
Topic Starter

#5 , 08 feb 2011 22:17

U kunt zich nu nog niet onterven. Uw vader moet eerst overleden zijn. Dan kunt u de erfenis verwerpen.
Als hij zijn huur niet meer betaald en hij is onvermogend dan zal de huisbaas eeuwig op zijn geld moeten wachten.
Misschien moet ik er wel bij zeggen dat het via het OCMW is, allez ik weet niet of dat een verschil maakt?

Ik heb hier ook al gelezen dat ze recente ziekenhuiskosten wel kunnen opeisen, ook al heb ik de erfenis verworpen. Maar stel u voor dat hij weer een auto-ongeval heeft, enkele weken op intensieve en dan dood gaat (wat bijna het geval was enkele maanden terug). Dan zijn dat wel serieuze kosten he...

roharro

#6 , 08 feb 2011 22:19

De kosten van de begrafenis alsook de laatste ziekenhuisrekening moeten inderdaad betaald worden door de kinderen zelfs als ze de erfenis verwerpen.
Daar kun je niets aan verhelpen, dat is de wet.

Fvd
Topic Starter

#7 , 08 feb 2011 22:25

Ok, hartelijk bedankt, Roharro. Ik weet intussen al véél meer!
Wordt er bij die laatste rekeningen rekening gehouden met het verschil tussen de kinderen: of je al dan niet werkt, hoe solvabel je bent ...?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”